|
Snillen Spekulerar 256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
|
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 15 aug 2023 19:25:24 Rubrik: Mannes Vespa strapatser |
|
|
Alltid varit lite småsugen på en plåtvespa, under senvintern dök ett objekt upp på Blocket, en blå Vespa 50CC från 1976. Startade inte, så jag köpte den. Hade bara gått 312 mil enligt mätaren.
Snabbt började jag beställda åka-skitfort-144cc-motordelar från Italien för att bygga ytterligare en månraket.
Någonstans mitt i motorbygget kom väl samvetet ikapp mig lite att det kanske inte är helt okej på en moppe. Började leta lämpligt 125cc lätt MC objekt istället och strax innan semestern dök det upp en i Uppsala, En röd 1967 Square badge med kort-chassi. Köpte den utan att blinka - vilket med facit i hand kanske inte var det bästa köpet för pengarna.
la ut den blåa på blocket, men köpare ville ha något som startar.
Så jag renoverade örgasaren och justerade tändningen och fick liv i han!
Tänkte ta mig en provtur när jag märkte att bakhjiulet satt löst.
Tänkte att jag spänner det, när jag skulle dra ut saxpinnen från kronmuttern till bakhjulet så följde halva axeln med! HAVERI! Skandal, för att komma åt den axeln, måste motorn ur och klyvas, växellådan i molekyler.
Sagt och gjort beställde jag nya delar + nya däck och vajrar. Roade mig under semestern med att laga den och slängde ut han på blocket igen.
Svalt intresse, men kom i kontakt med en Tysk från Ingolstat och vi bestämde för att mötas i Helsingborg i Söndags. Sagt och gjort kuskade jag ner till Helsingborg och gjorde affär med Tysken som var kapitalstark.
|
20230415_091615.jpg: 883.85 KB , Visad 71 Gånger, |
|
20230415_091636.jpg: 713.42 KB , Visad 71 Gånger, |
|
20230710_132419.jpg: 276.99 KB , Visad 69 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 15 aug 2023 19:42:31 Rubrik: |
|
|
.. Det röda liket, min framtid!
Det är en 1967 square badge (emblemet fram på benkölden är fyrkantigt istället för hexagon) vilket kännetecknar dom äldre vesporna.
Smallframe, den lilla vespan började tillverkas 1964 fram 80 talet.
1964+65 hade liten motorlucka och var kortchassi, 1966-1967 började man med dom lite större motorluckorna och kortchassit var kvar. från 1968 förlängde man ramarna 3,5cm.
Just det här exemplaret har nog varit någons fylleåk en gång i tiden, fan vet vad det varit med om! Styrstoppet är trasigt, vänster bakskärm är helt bucklig.
Gamla läns regskyltarna fanns kvar, vilket var lite kul!
Sadeln med fula hålet slängde jag ut på blocket med en förhoppning att kanske få några hundralappar. Trillade in ett bud på 2500kr, så det var bara att sälja!
Tysken som köpte den blåa vespan, var tydligen den slutliga köparen av sadeln, via en hasslare från Malmö, han betalade enligt utsagor 1000€ för sadeln då den visade sig vara väldigt ovanlig. Satt ursprungligen på SS modeller men som pga. Sveriges dåvarande viktkrav även hamnade på svenska smallframes. Nåväl, ska inte gråta över spilld mjölk..
|
IMG_20230704_164920.jpg: 2.57 MB , Visad 69 Gånger, |
|
IMG_20230704_164846.jpg: 3.47 MB , Visad 69 Gånger, |
|
1000009192.jpg: 269.57 KB , Visad 68 Gånger, |
|
1000008521.jpg: 319.07 KB , Visad 69 Gånger, |
|
1000008520.jpg: 370.11 KB , Visad 65 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 15 aug 2023 19:47:42 Rubrik: |
|
|
Dödsmotorn beställde jag delar till, knappt innan jag hade fått hem den blåa vespan... Kan bara summera det hela med att italienare och toleranser är en saga för sig och fan vad dyrt det är med Vespa
|
Matchportat cylinder och block 1000006580.jpg: 309.88 KB , Visad 70 Gånger, |
|
Tvättat grejorna efter portningen. 1000006593.jpg: 530.13 KB , Visad 69 Gånger, |
|
Ett roterbart och tiltbart motorstativ gjorde bygget enklare och roligare. 1000006602.jpg: 599.66 KB , Visad 63 Gånger, |
|
Fyrväxlad låda med kort utväxling. 1000007253.jpg: 421.31 KB , Visad 67 Gånger, |
|
Koppling som ska palla 40hp, men motorn kommer bara leverera 25-ish, meddet röret jag tänkt använda. Vill ha en lågvarvig maskin med bra botten och ingen vrålapa som vaknar vid 12.000 1000008351.jpg: 501.84 KB , Visad 70 Gånger, |
|
Provtryckte motorn innan jag byggde vidare, 300 mmhg motsvarar knappt 0,4-0,5 Bar. 1000008489.jpg: 373.3 KB , Visad 68 Gånger, |
|
Carbon, behöver jag ens nämna något? :D 1000007715.jpg: 531.85 KB , Visad 68 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 15 aug 2023 19:49:05 Rubrik: |
|
|
Min första lagning av Vespan, en svetsmutter som hade lossnat. Svetsade tillbaka den
Ett litet steg för mänsligheten, ett stort steg för mig
|
1000008935.jpg: 214.28 KB , Visad 58 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 15 aug 2023 20:16:25 Rubrik: |
|
|
Har sett att DEA gjort reklam för en massa vespa-grejer, verkar gå att bygga om hur mycket som helst, och säkert hur dyrt som helst..
Är det DEA-cylinder du skaffat?
Bra tänkt med register/varvtal, man orkar inte åka på något som ska gå på maxvarv konstant.
Powervalve..?!
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 16 aug 2023 14:01:51 Rubrik: |
|
|
Ja, DEA har fått nytändning på vespa. Sett renderingar på ett nytt vevhus med sekventiell växellåda och hydraulisk koppling och hydraulisk skivbroms.
Min nya motor är inte DEA. Den är en Quattrini M1L-60-GTR cylinder, 51 slag, 60mm kolv som ger 144cc. Dellorto 34mm. Crimaz frästa och lättade drev till växellådan. Tändning från Vape och lite sånt
Quattrini är ett litet familjeföretag.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 17 aug 2023 06:47:42 Rubrik: |
|
|
Ja, jag har sett den också. Såg priset på cylindern nu, inte rea-pris direkt
Du har inte funderat på någon egen powervalve? Ett alternativ kan ju vara en kammare med ventil nära utblåset. Tror bla Kawa gjorde så i början. Borde vara hyfsat enkelt att smida ihop själv, funkar säkert att styra med mottrycket från pipan (mekaniskt alltså). Blir väl inte lika bra som variabel porthöjd, men borde ju ändå göra en del.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
Postat: 21 aug 2023 21:34:20 Rubrik: |
|
|
Är det nya delar till hela motorn?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan bifoga filer i detta forum Du kan ladda ner filer i detta forum
|
|