Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Finnens MB-tråd
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

Registreringsdatum: 13 augusti 2012

InläggPostat: 17 okt 2021 12:45:19    Rubrik: Finnens MB-tråd Svara med citat

Tänkte dela med mig några bilder och info om detta projekt. Första gången jag äger o grejar med en bil med stjärna i fronten, så det är en del nytt att lära sig.. Svårare att hitta GDS-info och diagnosprogram mm för MB än BMW verkar det som.

Är en E320 -97. Har lärt mig att modellbeteckningen är W210, och motorbeteckningen är M104, lådan är automat. Det sitter dubbla turbos monterade, som ska vara ett sk Mosselman-kit, monterat av GIK när det begav sig. Sitter även ett 'Lorinzer paket' på den med styling och fälgar. Som pricken över i finns VHS-spelare i bagaget och skärmar för baksätet i nackstöden Smile

Ska försöka få den att gå riktigt och få den genom bilprovningen, den är inte besiktad på evigheter, har mest stått i garage.

Har varit en del pyssel med avgassystem, lambda, lite kablar slangar o givare hittills, men nu går den som den ska utan laddtryck. Har kopplat ur en Civinco-sprut som förra ägaren monterat när ha inte fick den att gå riktigt, växlingarna var stenhårda när inte växellådan kan signalera momentbegränsing till motorstyr. Därför vill jag gå tillbaka till original motorstyrning, och det är så den byggdes och funkade ftrån början.

Målet är ca 300hk med bra körbarhet och minimal kostnad, har bytt till 340cc spridare (Saab), original var ca215cc. Har en ny LMM på väg (från MB V8 ). Luftmassemätaren bottnar dirkekt man har lite ladd som det är nu.

Så ska den 'sminkas' för besiktning, och så den ser original ut och inte går för bra..

Bilderna är från när jag köpte den, har börjat justera lite i motorrummet nu.

20210919_144908.jpg

20210919_144908.jpg: 6.43 MB , Visad 136 Gånger,

20210919_144952.jpg

20210919_144952.jpg: 4.39 MB , Visad 131 Gånger,

Senast ändrad av Rallyfinnen den 17 okt 2021 12:54:54, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 17 okt 2021 12:48:53    Rubrik: Svara med citat

Glömde skriva att jag skaffat ett billigt interface och ett program så jag kan se motorparametrar och även logga dom, kostade lite pengar, men jag måste nog ha det för att kunna se vad som händer och lura orginalmotorstyret.
Till överst på sidan
Toomuch
Spambot

Registreringsdatum: 13 oktober 2006

InläggPostat: 17 okt 2021 15:28:35    Rubrik: Svara med citat

Va...n. det här måste vara långt utanför din komfortzon bmw och mopeder?Smile
Känns som du får regga dig som bilnasare snart som du avverkar bilar på löpande band..
Till överst på sidan
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 17 okt 2021 17:29:55    Rubrik: Svara med citat

Höhö, ja, det har blivit tre 90-talare hittills i år.. 740:n står i vinterförvar, 540:n är bruksbil, och nu hänger denna i lyften..
Är lite som Robinson odyl, en måste röstas bort i nästa avsnitt Smile
Får se till våren hur det blir. Ska se om man kan få igenom denna på bilprovningen, åka lite på den och känna efter om jag trivs med den. Börjar ju bli gubbe nu, så tänkte man få prova en Mercedes Smile Som sagt, utanför komfortzonen. Dom har lite egna lösningar jämfört med alla andra..

Går inte att ha denna i salt, då försvinner den nog snabbt, dom är ju ökända för att rosta bort. Blir alltså ingen bruksbil.

Denna tilltalade mitt motorintresse med lite turbopyssel.. lite nostalgi, typ den turboladdade BMW 850:n, fast på lägre nivå. Skulle det råka spåra ur, så är motor och låda bra grund att ta ut MYCKET effekt också. Finns progrqammerbara controllers att köpa till lådorna så man kan köra paddlar mm..
Till överst på sidan
wrep
The Evil Admin

Registreringsdatum: 10 oktober 2006

InläggPostat: 29 okt 2021 14:09:18    Rubrik: Svara med citat

En riktigt direktörs räcer Cool

Verkar ju gå få bra fart på Macsteniac-motorer om man kollar på Youtube med han Ryssen turbobandit.

Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 30 okt 2021 09:58:25    Rubrik: Svara med citat

Han verkar inte ha brist på däck.. Smile

Jo, just combon motor låda som sitter i är tydligen riktigt bra om man vill ha riktigt mycket effekt, men det kostar ju pengar innan man är där..
Större turbos, spridare, intercooler, agassystem, soppapump, växellådsstyrning (https://ofgear.dk/), krångla med cansignaler mm för att få varvtal mm till instrumentet osv.
Har inte tänkt göra detta till ett extremt projekt, bara en billig glidare som går bra. Extremt bygge blir nog svårare att få genom bilprovningen också..

Har varit ute och testat lite med laddtryck, men har problemet att (original) motorstyr kör closed loop lambda ända tills man har pedalen i mattan, så endast vid kickdown har man open loop.
Har försökat trixa lite med signaler, och kom på att bryter jag signalen från lambda så går den open loop direkt, och hoppar tillbaks i closed loop när man kopplar ihop den igen. Då borde det gå att hitta ett bränsletryck som gör att den får bra med soppa med laddtryck, och går på lambda 1 när man glider (och besiktar). Tanken är att ha någon tryckswitch som bryter den direkt det blir laddtryck. Vill inte ha laddtryck med lambda1. Ska se hur jag löser tryckswitchen så jag kan testa konceptet i verkligheten.
Till överst på sidan
wrep
The Evil Admin

InläggPostat: 01 nov 2021 12:15:27    Rubrik: Svara med citat

Aha du tänker att du ska helt fräckt koppla ur lambdan vid laddtryck? Smile

Har du så att du kan mappa original insprutning eller blir det bara fulmek med soppatrycket?

wrep
The Evil Admin

InläggPostat: 01 nov 2021 12:19:45    Rubrik: Svara med citat

Har den ingen intercooler förresten? Ser ut som tryckrören går direkt till insuget på bilden?
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 01 nov 2021 21:33:28    Rubrik: Svara med citat

Det blev ett misslyckat försök. Har brutit ihop och kommit igen.. Nu har jag kopplat in Civinco;t igen för att styra spridarna..
Tändningen tänkte jag låta ligga kvar på originalsystemet för att få backad tändning vid växlingar.
Återstår att koppla tillbaka lambdan till Civinco, och så behöver jag en trottel-signal för att få till acc-pump funktion. Verkar inte funka något vidare att styra det på insugstyck, fast det var installerat så innan.
Problemet är att det är en separat modul som styr spjället, och jag hittar den inte! Evil or Very Mad
Tänkte sno trottelsignalen där..

Japp, den blåser varmluft, tempen verkar höjas ca 20grader när den laddar 0,4bar. Potential för framtida effektökning..
Till överst på sidan
wrep
The Evil Admin

InläggPostat: 02 nov 2021 21:08:45    Rubrik: Svara med citat

Aha det är en orörd sugmotor som man satt turbo på alltså?
Och bara småladdar lite?

Civinco har jag aldrig hört talas om, verkar det något vettigt?

Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 03 nov 2021 07:33:07    Rubrik: Svara med citat

Exakt! Original 210hk, och mål med detta är ca 300hk.

Civinco är jag inte impad av, ungefär samma nivå som MegaSquirt..
Vissa parametrar i tuning-programmet, tex kallstart, så ska man ställa in temperaturer, men så är enheten bar.. blir lite svårt då! Evil or Very Mad

Var bättre att tuna MS, fast hårdvaran är nog lite modernare i detta.
Till överst på sidan
NR
Outlaw Spammer

Registreringsdatum: 17 juli 2009

InläggPostat: 03 nov 2021 10:08:20    Rubrik: Svara med citat

Det där är väll ngt tillägssprut som ska lura orginal.
Typ du monterar sket stora spridare sen räknar du ut ett värde i % som minskar signalen.

Jag tror att kallstarten är lika. Orginalsprutet styr den. Om du vill ha mer sås när den är kall och laddar använder du den där tabellen.

Men som du skriver blir sjukt skumt om orginal sprutet vill köra lambda ett och du vill feta på. Kanske finns ngn konstig inställning för just det i civincon.
Till överst på sidan
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 03 nov 2021 13:24:03    Rubrik: Svara med citat

Nej, det är ett stand alone system, modellen heter SA1000. Klarar upp till 8cyl. Tydligen är det två SA500 i samma låda..

Har en nyare version mappningsmjukvara (som jag hittade på nätet) också, men får då felmeddelanden när jag ansluter, för det matchar väl inte firmware i styrlådan.. så man borde väl uppdatera firmware + mappningsmjukvara för att bli av med dylika buggar, men det finns ingen support på dessa längre.
Till överst på sidan
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 03 nov 2021 21:01:04    Rubrik: Svara med citat

Lite framsteg ikväll.. fel enheter beror på att dom som intallerat sprutet definierat vattentempgivaren som en map-sensor.. Cool

Har gjort om konfigurationen nu, men mycket återstår..
Har fortfarande något knas med lambda-signalen, och så ska man hitta eller göra tabeller för tempsensorer för att temparna ska bli rätt (insugstemp o vattentemp). Trottelposition är fortfarande ett problem också, den som kommer från spjället beter sig konstigt..

Sedan bygger detta system på 'tunecards' som man sparar mappningarna på, och för att spara/läsa på dom måste man tydligen ha någon smartcard-läsare som Nordea använde för internetbanken 20 år sedan..
Testade med en laptop med sådan läsare inbyggd, men det gillades inte..
Att dom inte kunde ha gjort sprutet så det funkar som läsare istället, så när datorn är ansluten till sprutet så kunde man skriva rätt på kortet.
Det är skit, men ska få skiten att funka! Smile
Till överst på sidan
wrep
The Evil Admin

InläggPostat: 04 nov 2021 15:50:58    Rubrik: Svara med citat

Kan man inte mappa när man kör då eller hur funkar det med det där minneskortet? Så är det på crosskarten, man kan inte skriva i ram-minnet utan bara i rom så man måste ladda ändringen och sen starta om boxen för att ändringen ska slå igenom.

Senaste mega squirt 3 eller vad den heter ska vara ganska bra har jag läst? Fast jag vet inte vad ett sådant kostar?

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum