Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Rs5 2018
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Toomuch
Spambot

Registreringsdatum: 13 oktober 2006

InläggPostat: 30 apr 2018 10:08:38    Rubrik: Rs5 2018 Svara med citat

Tänkte att den andra tråden börjar bli lite lång och oöverskådlig.
en bild på nya bilen..
Och liten lättning. Vikterna är efter första och andra fräsningen. Inte mycket men lite..
Fick göra en liten renovering av en transponder. Ganska dålig inngjutning såg man när man öppnade den.

20180422_184530.jpg

20180422_184530.jpg: 4.41 MB , Visad 258 Gånger,

20180425_231641.jpg

20180425_231641.jpg: 4.05 MB , Visad 246 Gånger,

20180422_153227.jpg

20180422_153227.jpg: 3.06 MB , Visad 249 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo

Registreringsdatum: 17 februari 2011

InläggPostat: 30 apr 2018 10:10:55    Rubrik: Svara med citat

Snygg kaross!
När är premiärturen då?
Till överst på sidan
Toomuch
Spambot

InläggPostat: 30 apr 2018 10:15:15    Rubrik: Svara med citat

Här även lite ider på en ny motor. Ska göra en ny kyltopp och dragstänger då jag tänkte köra tvåbultat och dom alltid går av i cylinderfoten. (Men det vet ju alla här) idag blir det en 3d print på evo 1. Har svarat ner en gammal 4 vikt för första test. Tanken med hur jag har svarat är en större värmeöverförande yta mot dom jag sett hitils där dom topparna kläms fast med tändstiftet.

20180429_210606.jpg

20180429_210606.jpg: 4.27 MB , Visad 217 Gånger,

20180429_230045.jpg

20180429_230045.jpg: 7.25 MB , Visad 234 Gånger,

Till överst på sidan
sx3
MuttroSpammo

InläggPostat: 30 apr 2018 10:40:34    Rubrik: Svara med citat

Jag ser inga fästen för kapillärrör?
Till överst på sidan
Toomuch
Spambot

InläggPostat: 30 apr 2018 12:48:06    Rubrik: Svara med citat

Hmm jag vet. Det får nog forskas lite i det först vad gäller effekt.. sen måste jag läsa regelboken. Är inte säker på att man får ha vattenkylning. Och det är lite vad jag klassar det som. Men om någon har något kryphål eller kunskap så kasta upp det..
Till överst på sidan
sx3
MuttroSpammo

InläggPostat: 30 apr 2018 13:18:23    Rubrik: Svara med citat

I stortsett alla kylare till processorer har kapillärrör och dom klassas som luftkylda. Vattenkylningarna har riktiga slangkpplingar, kylare och pump som driver runt.

Så i min värld är det fortfarande luftkylning. Smile
Till överst på sidan
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

Registreringsdatum: 13 augusti 2012

InläggPostat: 30 apr 2018 17:45:02    Rubrik: Svara med citat

Håller med om värmeöverföringen, men ytan är fortfarande inte jättestor i din konstruktion. Samtidigt tappar du kyflänsarna som satt där från början. Testade en separat topp med lösa förbränningsrum, och även där var värmeöverföringen inte helt 100.
Det bästa är egentligen att göra en separat topp med stor kylarea, det kyler bäst, samtidigt som du kan få labba med squisharea och förbränningsrum.
För att fästa den separata toppen 'rätt' så ska den egentligen skruvas i en fläns som tex är gängad på toppen av cylindern..
Två bultar till vevhuset är nog för lite för att spänna en separat topp med.

Som fix för tvåbultsproblemet tror jag det blir jättebra, men gissar kylningen blir ungefär samma som standard.
Till överst på sidan
Toomuch
Spambot

InläggPostat: 30 apr 2018 23:53:59    Rubrik: Svara med citat

Jag förstår hur du tänker manne och jag är nöjd att hålla med dig.. frågan om vad resten av världen tänker. Men jag är absolut sugen på att kolla lite på det.

Vad gäller kyltoppen så här ju många motorer idag en separat kyltopp som kläms fast på en pyttearea av ett extra långt tändstifft.
Jag har en värmeöverförings area som säkert är tio gånger den storleken.
Jag tappar i dagsläget en en kylfläns och en flyttas från original topp till den frästa (syns i te på bilden det är evo 2) jag ser det som en liten förlust då jag nog tappar en del effektivitet på överföringen.
Evo 3 tänker jag mig två kylflänsar det finns det plats för under den extra kyltoppen.och då är jag tillbaks på samma som orginalmotorn minus ev värmeöverförings förlust.
Dessutom är min tanke att förlänga fläktkåpan så all luft som pumpas passerar den extra kyltoppen det finns inte på någon annan motor och det tror jag också gör stor skillnad.
Alla andra har bara en extra kylfläns som sitter i ett redan väldigt varmt utrymme under karossen
Det so. Kan fälla det här tror jag är värmeöverföringen. Tänkte kolla hur hög temperatur som sån där Arctic silver pasta klarar den kanske i måttlig mängd kan hjälpa . En annan tanke är att slipa ytorna och pressa fast kylflänsen så ytorna sitter hårt mot varandra. Man kanske skulle göra någon form av effektivitets test.. Kanske någon lödmetod kan funka.

Med lösa förbränningsrum led du troligtvis av samma som jag kommer göra. Värmeöverföringen.
Kände mig inte riktigt redo att kasta mig in i kompletta toppar just nu men skulle vara intressant.

Vad gäller dom två skruvarna så håller dom ju toppen idag. Vad är det som inte funkar med det? En tanke jag har är att dragstängerna har muttrar som sitter mot cylindern längst ner och sen hjälper skruvarna till över toppen att avlasta för vibrationerna som dödar cylinderfoten..
Till överst på sidan
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 01 maj 2018 09:03:50    Rubrik: Svara med citat

Angående två skruvar så menade jag att om du har en lös komplett topp som ska täta mot cylindern, så blir det nog svårt att få det att hålla tätt med två skruvar. Med en lös 'kylfläns' som du har nu ser jag inget problem med två skruvar.
Jag tror 'resten av världen' mäter temp vid stiftet och ser att den är lägre när man har en extra kylfläns klämd med stiftet, men jag tror inte kylfänsen kyler cylinder/topp något märkbart, just pga arean för att föra över värmen. Följde ju med en sådan tändstifts-kylare med 'beast motorn' och när jag mätte på kyltoppen och cylindern var det stor skillnad i temp.

Finns en del effekt att hämta på att kunna köra hög kompression/tight squish med låg temperatur..
Till överst på sidan
Toomuch
Spambot

InläggPostat: 01 maj 2018 12:23:54    Rubrik: Svara med citat

Ahh då är jag med.. måste varit den finska brytningen som ställde till det😀
Tror att det nog skulle gå att få till med en lös topp men den blir nog ganska klumpig för att få den att inte börja sig när man drar åt och håller mig nog från det expreminterandet.

Där har du nog rätt. Det är ju den temperaturen som är intressant. Har inte funderat hur jag ska kunna mäta "rätt" temperatur. Tänker mig att man vill mäta under första orginalflänsen in mot cylindern. Sett från topphållet då. Någon som har en bra idé så kasta upp den..
Och vart kan man köpa såna där tempmätare?
Evo 3 är nu färdigritat skippar den tvärgående kylflänsen och svarvar bara bort en av orginalmotorn kylflänsar. Tillsatte små flänsar på undersidan av kyltoppen.

Bli inte förvånad om det ringer i telefon Samuel 😀

20180501_121215.jpg

Klar att köras i 3d skrivaren.
20180501_121215.jpg: 6.51 MB , Visad 213 Gånger,

Till överst på sidan
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 01 maj 2018 17:18:24    Rubrik: Svara med citat

Lila är ju en fin färg, men hade inte rosa varit ännu finare.. Wink

Tack för varningen, nu är telefonen i ljudlöst läge! Very Happy
Till överst på sidan
Toomuch
Spambot

InläggPostat: 01 maj 2018 23:17:20    Rubrik: Svara med citat

Njaaa.. rosa blev jag så mobbad sist jag hade något som va...

Alltså jag menade ju bara rent allmänt.. bli inte förvånad om det ringer i telefonen.. ungefär som.
-Det ser ut att bli regn........

Gjorde idag en ny utskrift den blev helkass som alla andra men funkar som mockupp. det är den typen som är på den bilden Samuel vill ha rosa..

så där är nog konceptet klart så långt.

Tittade också på en cylinder jag lånat och tycker avgaskanalen ser lite tråkig ut.
Om man tittar på bilden ser man att dom har höjt avgasporten men bara genom att vinkla dom sista tre mm:arna. syns som en skugga på bilden.
Känns ju som man vill få en "rak" linje. eller så spelar det igen roll då den liksom bara agerar "tjuvöppnare" ungefär som den lilla kanalen dom brukar ta upp fast den här är lägre och går över hela kanalen..
Inte mätt upp den men den är inte höjd mycket från en orginalcylinder.
Typ höjd1 mm.

Sen ser man att 2 bultarna är ganska mycket mer "röriga" än 4 bultarna när det gäller vevhusets kontakt mot cylindern.. ganska mycket vassa hörn och kanter som känns som det stör flödet mycket..
Dock vet jag inte hur mycket det påverkar att porta ur så det blir finare flöde..
Känns som man kommer ta bort en hel del matrial och som jag vet kan det ju också vara negativt..

20180501_183744.jpg

20180501_183744.jpg: 3.22 MB , Visad 247 Gånger,

20180501_182353.jpg

20180501_182353.jpg: 3.42 MB , Visad 254 Gånger,

Till överst på sidan
Rallyfinnen
Outlaw Spammer

InläggPostat: 02 maj 2018 07:27:04    Rubrik: Svara med citat

Ta bort skiten i vevhuset, det ska vara så öppet som möjligt, tänk tratt till kanalen. Tror inte alla 2-bult vevhus är sådana, är det ett gammalt vevhus?

Avgasporten kan du räta upp, men med tanke på hur kröken är vinklad vid avgasflänsen så tror jag inte den vinklingen har så stor betydelse heller...
Till överst på sidan
wrep
The Evil Admin

Registreringsdatum: 10 oktober 2006

InläggPostat: 02 maj 2018 09:41:49    Rubrik: Svara med citat

Tycker det där vevhuset ser filat ut? Eller är dom det i standard med?
Toomuch
Spambot

InläggPostat: 03 maj 2018 14:03:21    Rubrik: Svara med citat

Hela motorn är helt ny.. min tanke är att det är ganska mycket man blir tvungen att fila ur och det är ju inte bra att öka volymen för mycket i vevhuset. Men visst flöde ka ske går före men får man för stor volym så minskar ju flödet.
Vet att dom på gokart la på i material i vevhuset.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 1 av 6

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum