Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 29 jan 2017 09:28:07 Rubrik: Ljudburkar? |
|
|
Hade ingen bra rubrik för detta, men det gäller burkar som har med ljud att göra, förstärkare, högtalare och sånt..
'hifi' är ett gammalt intresse som vaknat lite igen, har fipplat lite med högtalare lite i vinter och modifierat lite högtalarlådor, filter, bytt lite element odyl. Sedan har jag blivit lite intresserad av class D-förstärkare.
*billigt och bra*
I helgen hade jag tänkt testa lite mätprogram för högtalare, och lånade hem mätmikrofon, mic-stativ och mic-förstärkare från jobbet (finns ljudlab för mätningar på bil). Tyvärr funkade det inte, tror micken är kass.
Eftersom jag ville mäta något och testa lite program så körde jag igång lite mätningar på förstärkare istället.
Har jämfört lite förstärkare för att få lite känsla för mätresultaten, provat lasta dom lite olika, och labbat lite med filterkomponenter i en class D.
Mätprogrammet jag kör på förstärkarna är ARTA 'Steps' http://www.artalabs.hr/
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 29 jan 2017 10:13:43 Rubrik: |
|
|
Vad får man fram ur såna mätningar då? distorsion och sådana grejer? More10 gillar ju också sånt här, han har ju sitt eget hemliga delningsfilter.. Du kanske skulle test ett sådant ?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 29 jan 2017 19:10:43 Rubrik: |
|
|
Ja, frekvensgång, dist, fasförskjutning o sånt..
Fipplar lite med filter odyl i klass D förstärkarna och vill se hur det påverkar.
Hur ska man kunna testa något som är hemligt?
Vill mäta lite på högtalare sedan också, har ändrat lite med (döv-)öronen som mätinstrument, och vill se hur det ser ut när man mäter.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 29 jan 2017 20:11:48 Rubrik: |
|
|
Med vikter (magneter eller sån där lera man har till affischer) kan du mäta upp högtalarelementens parameterar med Arta. Du behöver bygga en mätlåda.
Vad är det för klass D du har?
Vi du bli medlem i hififorum.nu?
/M
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 30 jan 2017 00:03:32 Rubrik: |
|
|
Varför skulle han vilja bli medlem i hifi forum när det är här expertisen är.😀
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 30 jan 2017 08:33:20 Rubrik: |
|
|
more10 skrev: | Med vikter (magneter eller sån där lera man har till affischer) kan du mäta upp högtalarelementens parameterar med Arta. Du behöver bygga en mätlåda.
Vad är det för klass D du har?
Vi du bli medlem i hififorum.nu?
/M |
Tar läst att man kan mäta fram TS-parametrar på ett element, men det är inte aktuellt just nu. Nu är jag bara inne på att mäta frekvensgång på befintliga lådor jag har och eventuellt justera lite: ett par Proson Conquest 2(film), och ett par Mission 737R(musik) plus ett par gamla billiga Sony i verkstan. Alla med omstagade/dämpade lådor, andra diskanter på Proson, och dämpade diskanter på Mission.
Har två D-ampar, en Muse EX 20 tror jag den hette, skulle ha Tripath-chip, men hade ett annat chip, TI-chip var det nog, kommer inte ihåg numret..
Filtret visade sig vara ren katastrof (feltänkt av en kines gissar jag), så denna ska fixas till lite. Olika kondingar på ena och andra 'halvan' av dom bryggade utgångarna..
Sedan ett kort från Sure med TDA7498 (http://trevormarshall.com/class-d-tutorial/) båda syns på bilden.
Har även beställt några Sanwu TPA3118 -kort.
Har beställt lite spolar och kondingar att labba med i förstärkarna.
Hififorum.. hmm, kanske..har inte kollat på det. Krävs det inbjudan eller är det bara att registrera sig?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 31 jan 2017 21:03:34 Rubrik: |
|
|
Om man bara reggar sig kan det ta ett år att bli medlem. Om jag skickar dina kontaktuppgifter inklusive användarnamn och lösenord så går det mycket fortare.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 06 feb 2017 10:19:21 Rubrik: |
|
|
Har mätt och grejat lite i helgen.
Mission-högtalarna såg bra ut i frekvensgång, en liten topp i högsta registret, men för övrigt ok. Hade dämpat diskanten 3dB baserat på dövöron tidigare, och mätningen bekräftade det jag hört innan. Utan dämpning hade diskanten varit ännu värre.
Proson-burkarna var ingen höjdare i frekvensgång, men så låter dom ju inte så bra heller.. funderar på att bygga om dom mer, har gamla 6,5" liggande som garanterat är bättre än dom som sitter i. Inte värt att justera filter för dom som sitter i, är för låg standard på dom elementen.
Har fixat lite med min centerhögtalare tidigare pga kasst ljud. Har bytt ut elementen, men var ändå inte nöjd. Nu mätte jag elementen var för sig, och ihop, och med brantare filter på basen och polvänd diskant så blev det hyfsat. 4"-elementet hade en problematisk frekvensgång i det högre registret. Ställde dessutom upp delningsfrekvensen på (surround)förstärkaren för att inte belasta den med för mycket bas. Nu är den helt ok så länge man inte har för hög volym.
Högtalarna i verkstan har också samma problem med basen som jävlas i det högre registret, men känns inte värt att krångla med dom. Dom duger för verkstan.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 06 mar 2017 10:30:58 Rubrik: |
|
|
Har mätt lite på en billig slutstegskrets i helgen, 'sanwu tpa 3118'. Många som har lovordat dom som billiga och bra. Distmätningarna ser inte speciellt bra ut, men har inte lyssnat på dom än.. Mätte först med 12V från en vanlig PC (samma aggregat jag har för däckvärmarna på rc-bilen) och det gav ännu sämre resultat. Bytt sedan till ett 19V laptop aggregat och det blev en jämnare dist-kurva. Testade med en liten extra konding på matningen också, men det såg jag ingen skillnad på.
Kortet:
Kurvor med 4 och 8 ohm resistiv last:
Kurvor med kondingar utbytta Kopplingskondensator på ingång och filterkondingar efter spolarna. Även ändrat gain på steget genom att koppla ur R27 om jag minns rätt:
Här är en mätning på det modifierade Shure-slutsteget också:
Mission-högtalarna jag mätte tidigare(dämpad diskant och bättre kondingar, pluggad reflexport) Bas i närfält och övrigt register med 'burst':
Och Proson Conquest 2 med andra diskanter(finns 'förbättringspotential').. Orkade inte mäta upp basen i närfält, dom är ju skit ändå
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 06 jan 2018 13:04:39 Rubrik: |
|
|
Har läst runt en del på nätet, och blivit lite sugen på att smäcka ihop några 'billiga och bra' högtalare.
Hittade detta projekt som tilltalade mig:
http://www.troelsgravesen.dk/C17.htm
(blir nog typ version 3 jag bygger)
Hittade vifa-basarna på hifikit, så nu har jag klickat hem allt det elektriska, och tänkte bygga in i ett par proson-lådor som är rätt bra. Krävs lite modifiering, men dom ser bra ut och är stabila, så det känns som bra grundämne.
Inte så mycket att göra på thailändska landsbygden, så det blev väl lite impuls-köp..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 19 jan 2018 10:24:46 Rubrik: Vifa C17-projekt |
|
|
Nu har jag element och filterkomponenter hemma. Har börjat modda diskanterna, men behöver någon filtduk för dämpningen bakom domen. Kanske blir att klippa bitar av någon tröja eller filt hemma
Ena basen jag fick från hifikit var begagnad, men det löste dom snabbt med att skicka en ny, och den begagnade fick jag behålla. Bra service!
Proson-lådorna är på ca 36L och enligt byggplan ska dom vara 40L, har simulerat lite och det ska inte spela någon roll. Ska se om jag kan prata med en gammal bekant som har snickeri hur man enkelt löser baffelbyte/modifiering.
Tänkte lägga reflexröret neråt för att få lite samma effekt som Troels i hans version 4. Sitter redan justerbara fötter på lådorna, så man kan labba lite med höjden och hålla koll på impedanskurva tänker jag. Risken är stor att jag dämpar/pluggar reflexröret ändå, för jag brukar inte gilla basen från reflexlådor. (Har tom en sub till surroundsystemet som jag gjort om till aperiodisk/variovent)
Har inte hittat 90mm magneter att lägga på basarna än, vet jag har sett sådana på någon svensk firma, men kan inte hitta dom nu..
EDIT: Hifikit hade magneter, men inte 90mm. Beställde här istället: http://www.magnetladen.de/b2c_en/ferrit-ringe/ringmagnet-90x36x20-mm-y35.html
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 25 jan 2018 09:17:19 Rubrik: |
|
|
Får vi inte se några bilder på projektet?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 27 jan 2018 17:41:55 Rubrik: |
|
|
Diskanterna åkte isär idag igen.
Läste något om att bomull skulle vara bra dämpning, och så hittade jag 'filtfötter' på Clas som var rätt diameter för att dämpa resten.
Efter lite experimenterande och koll på impedanskurvor så slutade det med en kombination av MDM4 och en klick bomull närmast membranet.
Försöker med en bild på detta.
|
Diskant IMG_20180127_212732723.jpg: 2.25 MB , Visad 253 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 29 jan 2018 07:50:52 Rubrik: |
|
|
Igår skulle jag testa modda en gammal Peerless diskant (loppisfynd) och borra hål i mitten på polen(? polepiece på engelska). Sket sig tyvärr så att tejpen jag täckt magnetgapet med gick sönder och jag fick metallspån i gapet.. Trodde jag fick ut allt, men icke.. rasspade/distade när jag körde lågrekvent sinus-signal i den.
Hade en likadan till, och dom har en kavitet fylld med något skumgummi som är rätt kompakt, så jag testade byta ut det mot MDM4, och det gav en märkbart lägre resonansfrekvens.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|