Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 17 feb 2015 21:44:43 Rubrik: Finnens moppetråd |
|
|
Fortsätter frpn mannes ciao-tråd och lägger upp några bilder från mitt moppeprojekt.
Felvriden balansaxel
fixat:
Fräser till anläggningsytan för lamellerna för att slippa kinkig koppling.
Senast ändrad av Rallyfinnen den 20 feb 2015 21:08:17, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 17 feb 2015 23:24:34 Rubrik: |
|
|
Hur fixar du delningen där så att det inte bara ligger emot på 2 punkter? _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 18 feb 2015 07:51:11 Rubrik: |
|
|
Jag fräste bort precis så mycket att märkena försvann, sedan får principen 'det går till sig' sköta resten! |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 19 feb 2015 12:10:27 Rubrik: |
|
|
Balansaxelmeket tyder ju på att det varit ngn supermek där före dig _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 19 feb 2015 18:56:18 Rubrik: |
|
|
Japp!
Fick cylindern idag, men blir inte klok på den riktigt.. alla porttider mm verkar normala, tills man lägger in att toppen sticker in 1,6mm i cylindern.. då blir det konstiga porttider (dygt 130 på kanaler och 190 på utblås), och kolven är 1,5mm under portarnas nedre kant i ND..
Tror det är fel topp för cylindern på något sätt, men får väl kolla på det närmare när jag monterar cylindern på motorn. Annars ser cylindern helt ok ut, inte mycket man behöver bättra på den. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 20 feb 2015 21:16:22 Rubrik: |
|
|
Naturligtvis vet dom dom gör cylindrar ingenting, och jag vet alltid bäst!
Jag satte dit kolv och cylinder, och så här såg det ut i ND utan cylinderfotspackning.
Då gjorde jag så här
Nästa steg blir att svarva om originaltoppen (40mm diam tror jag) så den passar på denna cylinder. Sedan kan jag testa med flera cylinderfotspackningar ihop med toppen som kom i kittet, eller med en tunn packning med den svarvade originaltoppen. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 20 feb 2015 22:58:18 Rubrik: |
|
|
Man kan tro att du har köpt kinagrejjer. |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 21 feb 2015 00:33:04 Rubrik: |
|
|
He he är det något man behöver tro? Vet man inte det redan i förväg? _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 22 feb 2015 09:50:54 Rubrik: |
|
|
Vad är nu detta för obefogade påhopp?
Såvitt jag vet är det faktiskt spanjorer som gör cylinderkiten.
Snickrade om originaltoppen igår, putsade lite portkanter i cylindern, borrade ett litet hål i kolven för att kyla bryggan i avgasporten, och drog dit cylindern med 0,8 i squish.
Sedan började jag med något mycket tråkigare.. kärvande bromsok bak.. till slut blev jag förbannad och åkte hem.
Ett par bilder.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 22 feb 2015 20:49:57 Rubrik: |
|
|
Nu är den startad och har tom provkört lite. Justerade förgasaren lite så började den gå riktigt bra, skulle ju köra försiktigt, men det var svårt att inte dra ur den när man kände att effekten kom.
Kul att köra tvåtakt, hade glömt känslan när den kommer upp i effektpuckeln.
Mycket småpyssel återstår på den, men nu är den iallafall körbar. Får kanske labba lite med tändning, filter, munstycken odyl om jag inte är nöjd med prestandan sedan. |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 23 feb 2015 00:40:43 Rubrik: |
|
|
Hur många hästar får man ur en sån tro ? Över 10 måste det väl vara? _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 23 feb 2015 10:04:10 Rubrik: |
|
|
Det beror antagligen en hel del på setupen. Osäker på om jag kommer upp i 10 som den är nu.
Med justerad tändning, förgassarinställning, bättre matchning mellan vevhus och cylinder (fick göra en fulmatchning för kanalerna), så borde det inte vara något problem.
Ger man fan i register och satsar på effekt på höga varv så tror jag man kan komma upp över 15. |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 23 feb 2015 16:35:53 Rubrik: |
|
|
En 80cc cross hade väl typ 17hk då på 80-90talet när man åkte moppe _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 07 mar 2015 20:11:52 Rubrik: |
|
|
Åkte en kort sväng i skitvädret idag och hade en gps-logger igång på telefonen. Kom upp i 99kmh på den turen, och jag hade sidvind så det kändes som jag fick luta emot 45 grader för att hålla mig på vägen. Annan drevning hade definitivt gett högre hastighet, eller backa tändning lite så den varvar mer..
Nå, hastigheten räcker till, den känns inte speciellt stabil på offroad-däck i den hastigheten.. det jag egentligen har högst på önskelistan är mer register, kunde offra lite av effekttoppen för mer register faktiskt. Har blivit lite bättre när jag ökat tändningen, men ändå lite svårt att 'cruisa' med den.
Tror jag borde ha ett kallare stift också, den blir lite konstig när man hållit fullt en stund, börjar missa och å lite konstigt(...hmm, kunde vara spikningar..). Stiftet är för vitt i färgen också, men även om jag ökar på soppa så den börjar gå sämre så är stiftet vitt, så jag gissar det beror på för varmt stift (NGK .
Har ställt den åt sidan idag för att greja lite på rc-avdelningen.. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 08 mar 2015 00:34:13 Rubrik: |
|
|
Register? ????????? Det är väl bara hk som räknas..... |
|
Till överst på sidan |
|
|
|