Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

drivkälla i mindre fartyg

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länkar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
peter
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 1786
Ort: Saltsjö-Boo

InläggPostat: 25 nov 2006 22:03:42    Rubrik: drivkälla i mindre fartyg Svara med citat

http://www.freewebs.com/formulaf20/
http://www.boeing502.com/

Boeing GT 502 och Caterpillar 553
Boeing GT 502, 300 hk
Caterpillar 553, 400 hk @ 39 000 rpm (490 hk @ 41 000 rpm momentant)
Strv 103 B, Strv 103 C, Bkan 1 och Bkan 1 C.
Denna gasturbin med separat gasgenerator och friturbin konstruerades ursprungligen av Boeing för att användas som drivkälla i mindre fartyg. Tillverkningsrätten såldes dock senare till Caterpillar som ansåg sig behöva en gasturbin för att användas i en del av de stationära elverk som Caterpillar sålde till fyrar och liknande anläggningar.
Effektökningen från modell 502 till 553 uppnåddes till största delen genom att man bytte bränslepump.
Boeing 502 var en beprövad konstruktion som under 1960-talet satt i några hundratal av den amerikanska flottans obemannade anti-ubåtshelikopter QH-50C. Dessutom satt denna motor i den första gasturbindrivna helikoptern i världen - en Kaman 225. I en stridsvagn passade den dock sämre, eftersom den for illa av den smutsiga miljön och de ständiga växlingarna i belastningen. När den trimmades upp för att ge högre effekt sjönk tillförlitligheten drastiskt. Den genomsnittliga livslängden var 72 timmar och vagnarna gick sällan mer än 75 mil mellan motorbyten. Dessutom var den svenska armén länge den enda användaren i världen av Caterpillar 553 och reservdelspriserna blev därefter - skyhöga. Någon har hävdat att gasturbinen i Strv 103 var den största penningslukaren dittills i den svenska armén!
Detta var också skälet till att Bandkanon 1 aldrig utrustades med den vassare versionen av gasturbinen.

_________________
Varje "varför" har sitt "därför"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sb-41
Spambot


Registreringsdatum: 11 oktober 2006
Inlägg: 3658
Ort: Huddinge

InläggPostat: 26 nov 2006 14:24:35    Rubrik: Svara med citat

Övre länken hade jag inte sett förut, texten kom väl från Chalmers?
Mina turbiner ger 300 hp kontinuerligt - 330 momentant (hp=hkr SAE, vilket betyder att effekten mäts utan luftrenare, avgassystem, pumpar och annat som kan begränsa effekten)
ericl´s ger 400 kontinuerligt, 500 momentant.
1 st. edit

_________________
/S

"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sb-41
Spambot


Registreringsdatum: 11 oktober 2006
Inlägg: 3658
Ort: Huddinge

InläggPostat: 28 nov 2006 00:54:06    Rubrik: Svara med citat

Pratade med en turbindåre idag. Han känner nån som hade trimmat en 553 motor ca 100 hkr.
Är väl bara att höja varvet antar jag. Trycket ökar exponentiellt med ökat varvtal - och så även massaflödet - minus pumpförluster förstås.

_________________
/S

"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länkar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006