Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
Postat: 25 nov 2006 22:03:42 Rubrik: drivkälla i mindre fartyg |
|
|
http://www.freewebs.com/formulaf20/
http://www.boeing502.com/
Boeing GT 502 och Caterpillar 553
Boeing GT 502, 300 hk
Caterpillar 553, 400 hk @ 39 000 rpm (490 hk @ 41 000 rpm momentant)
Strv 103 B, Strv 103 C, Bkan 1 och Bkan 1 C.
Denna gasturbin med separat gasgenerator och friturbin konstruerades ursprungligen av Boeing för att användas som drivkälla i mindre fartyg. Tillverkningsrätten såldes dock senare till Caterpillar som ansåg sig behöva en gasturbin för att användas i en del av de stationära elverk som Caterpillar sålde till fyrar och liknande anläggningar.
Effektökningen från modell 502 till 553 uppnåddes till största delen genom att man bytte bränslepump.
Boeing 502 var en beprövad konstruktion som under 1960-talet satt i några hundratal av den amerikanska flottans obemannade anti-ubåtshelikopter QH-50C. Dessutom satt denna motor i den första gasturbindrivna helikoptern i världen - en Kaman 225. I en stridsvagn passade den dock sämre, eftersom den for illa av den smutsiga miljön och de ständiga växlingarna i belastningen. När den trimmades upp för att ge högre effekt sjönk tillförlitligheten drastiskt. Den genomsnittliga livslängden var 72 timmar och vagnarna gick sällan mer än 75 mil mellan motorbyten. Dessutom var den svenska armén länge den enda användaren i världen av Caterpillar 553 och reservdelspriserna blev därefter - skyhöga. Någon har hävdat att gasturbinen i Strv 103 var den största penningslukaren dittills i den svenska armén!
Detta var också skälet till att Bandkanon 1 aldrig utrustades med den vassare versionen av gasturbinen. _________________ Varje "varför" har sitt "därför" |
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
Postat: 26 nov 2006 14:24:35 Rubrik: |
|
|
Övre länken hade jag inte sett förut, texten kom väl från Chalmers?
Mina turbiner ger 300 hp kontinuerligt - 330 momentant (hp=hkr SAE, vilket betyder att effekten mäts utan luftrenare, avgassystem, pumpar och annat som kan begränsa effekten)
ericl´s ger 400 kontinuerligt, 500 momentant.
1 st. edit _________________ /S
"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!" |
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
Postat: 28 nov 2006 00:54:06 Rubrik: |
|
|
Pratade med en turbindåre idag. Han känner nån som hade trimmat en 553 motor ca 100 hkr.
Är väl bara att höja varvet antar jag. Trycket ökar exponentiellt med ökat varvtal - och så även massaflödet - minus pumpförluster förstås. _________________ /S
"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!" |
|
Till överst på sidan |
|
|
|