Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mannes CIAO projekt
Gå till sida 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 11 mar 2014 15:35:57    Rubrik: Mannes CIAO projekt Svara med citat

Som förhoppningsvis skall stå hyffsat klar till sommaren.. Vi får väl se hur det blir med den saken Very Happy

För dom som inte vet vad en ciao är, så ser dom ut såhär:

http://cloudlakes.com/data_images/models/piaggio-ciao/piaggio-ciao-05.jpg

Dom började tillverkas någongång på 70 talet tror jag, och tillverkningen upphörde 2006, ciao'n på bilden är från 2005 med aluminiumfälgar.

Det som skall göras är att ramförstärka den, hänga i en 80cc med reed och 19mm förgasare (12/7 original) Byta ut den fasta utväxlingen mot en variator transmission och helt enkelt få den att gå fort Very Happy

Dagens beslutsångest är valet av fälgar.. Antingen dom på bilden ovan som är 5 ekrade "bananfälgar" eller dom på denna bild so är 10 ekrade.. Dom 10 ekrade är mer ovanliga och såldes aldrig i Sverige. Vad tror expertpanelen? Very Happy

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OJNVLHIM.jpg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 11 mar 2014 19:01:08    Rubrik: Svara med citat

Går den tillräckligt fort så syns det inte vad fälgarna har för design, dvs lägg krutet på motorn! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 11 mar 2014 21:26:10    Rubrik: Svara med citat

Haha, ja motorn kommer bli vass Smile Finns ett vassare block, men en sån puffra går lös på 10 lock, lite väl saftigt just nu.. Så jag får nöja mig med det näst vassaste..

Ska forska lite i hur mkt fälgarna väger, på en sån här maskin är ju allt att klassas som ofjädrad vikt, så man får väl banta det som bantas kan (gäller även piloten)

Ramen, beställde jag från Holland, med dom 5 ekrade fälgarna för strax över 100€ inkl frakt, dom ligger på posten och väntar på att bli hämtade.. sen blir det en vända till svetsmas för ramförstärkning.

vi får väl se om man lyckas få upp cykeln i 100km/h Twisted Evil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 11 mar 2014 22:44:19    Rubrik: Svara med citat

100knyck på 80cc ska ju vara en baggis! Jag var uppe i 100 med 65cc på min Puch, och kompisarna som körde 80cc cylindrar på sina Suzuki gick ännu lite fortare Smile

När kommer det bilder på cylinder, porttider mm?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 11 mar 2014 23:10:39    Rubrik: Svara med citat

Hehe, det ska ju vara riktiga 100km/h, inte på nån gammal glädjemätare Very Happy
Fast det råder delade meningar om det är 800cc eller om det är 75cc, beroende på hur man räknar.. Kolven är 46mm.

Jo, vanliga moppar går ju nästan 80 blås bara man pluggar ur dom, men dom här mopparna är inte byggda för nån avancerad motor, original så är dom dödströtta i botten, nästan så man välter omkull. Det är väl därför det sitter trampor på, så man kan hjälpa den på traven liksom.. Blir väl bättre acceleration när man trimmar, men vill man ha rejält med toppfart får man ändra utväxlingen i navet och då förlorar man på acceleration.. vi får väl se lite hur denna kommer te sig.. men efter att läst lite trådar verkar det som att de flesta landar på 90-105km/h med liknande setup beroende på avgassystem och utväxling.

Porttider mättes aldrig, det som gjordes var lite basic grejer så som att öppna upp 2 boost kanaler som är pluggade från fabrik, då dom kräver eftermarknads vevhus.. Ett originalvevhus måste man borra för att ens få ner kolvstyrningen.
Sen vart det matchning av tranfers/spolkanaler mellan vevhus och cylinder då dom är olika fabrikat samt att personen som ägt vevhuset innan bearbetat det efter sin cylinder, som var ännu ett annat fabrikat..

Hade inte tänkt göra så mycket mer åt motorn nu, annat än att sätta ihop den, pröva osen plocka ner den till nästa vinter om så kommer behövas.
Väntar på packningssats samt kullager innan jag kan skruva ihop aset Smile Väntar även på svänghjul och lite andra monteringsdetaljer till puffran.
Enligt utsagor gör cylindern bra ifrån sig redan som original och ännu bättre med boostportarna öppnade. Många verkar bredda avgasporten 2mm och höja den 1,5mm.. durationen på insuget är väl inte så mkt att göra åt veven är anpassad för reed och för vevhuset i fråga..



IMAG0272.jpg

Cylindern original, med boostkanalerna stängda. det är dom två kanalerna man ser i loppet.
IMAG0272.jpg: 913.49 KB , Visad 947 Gånger,


IMAG0274.jpg

Påbörjad matching av spolkanalerna
IMAG0274.jpg: 866.74 KB , Visad 857 Gånger,


IMAG0277.jpg

Vevhuset med reedblock i bakändan
IMAG0277.jpg: 875.21 KB , Visad 593 Gånger,


IMAG0278.jpg

Boostkanalerna öppna samt att spolkanalerna är matchade mot vevhuset.
IMAG0278.jpg: 749.87 KB , Visad 839 Gånger,


IMAG0279.jpg

22mm avgasanslutning, lite klent men den enda storleken.. om man inte går upp på värstingmotorn. Dom har 30mm
IMAG0279.jpg: 803.42 KB , Visad 587 Gånger,


IMAG0280.jpg

Avgasporten vrider sig och kommer ut på kortgaveln.
IMAG0280.jpg: 1022.19 KB , Visad 602 Gånger,


IMAG0281.jpg

Ett stycke kolv, där fönstrena behöver gradas lite, dom är lite väl vassa.
IMAG0281.jpg: 703.22 KB , Visad 643 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 12 mar 2014 11:06:45    Rubrik: Svara med citat

Ser ju ut som förutsättningarna inte är riktigt dom bästa för hög effekt med tanke på små hål i cylindern och lite konstig placering av reeden, men det ska väl gå att få skaplig snurr på den också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 12 mar 2014 13:29:07    Rubrik: Svara med citat

Det är ju det jag menar, att 100km/h är lite av en magisk gräns för denna typ av moppe, motorn får knappt plats i ramen Very Happy
lager, packbox och packning ligger på posten och skall hämtas idag, så förhoppningsvis blir vevhuset ihopsatt ikväll och kolven får sina vassa kanter gradade.. Fortsättning följer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 12 mar 2014 22:30:26    Rubrik: Svara med citat

Monterade ihop puffran idag, det som är kvar att göra är att montera tändningen samt svänghul men också pysventilen behöver kompletteras.
Har inte fått hem dom delarna ännu, så fortsättning följer även där..

Har beställt nya däck, 2,75x17.. 2.25 är vad som får plats, så det blir till att bredda bakskärmen så däcket rullar fritt.. Vet inte om jag ska "valsa" skärmen, eller om jag ska kapa den i 2 delar och köpa ekonomiplåt och lägga imellan..

Har inte mätt squishen, men enligt en holländare ligger dom allt från 1-3mm, tyckte det lät mycket Surprised Man kanske får ta och banta det måttet lite så kanske man får lite bättre tryck i maskineriet.. Lär bli tungstartad att springa igång den dock.



IMAG0282.jpg

Ett stycke vev i stora motorhalvan
IMAG0282.jpg: 960.95 KB , Visad 656 Gånger,


IMAG0283.jpg

Går ju att mäta insugsdurationen rätt så lätt, om man är lagd åt det hållet :)
IMAG0283.jpg: 953.02 KB , Visad 590 Gånger,


IMAG0284.jpg

Båda blockhalvorna är ihop
IMAG0284.jpg: 1.08 MB , Visad 570 Gånger,


IMAG0285.jpg

Cylindern och toppen är på plats
IMAG0285.jpg: 1.04 MB , Visad 866 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 14 mar 2014 22:39:20    Rubrik: Svara med citat

Idag kom liket hem, årsmodell 1980 och ramnumret är intakt, måttat lite för förstrkningen och det kommer bli ett 3" rör mellan ÖK bakre stänkskärm till ÖK tanken, nästan vid styrkronan.. Lite som att omvandla den från damcykel till herrcykel Very Happy Hade tänkt bygga fackverk över sidoplåtarna, som även går över motorn.. Men det lutar lite åt att jag skippar det

Bakskärmen skall breddas 2 cm, det blir till att kapa den i 2 delar och lägga i en mellandel mellan halvorna..

Kommer få kapa 1cm av styrröret och pressa in övre lagerhållare från Puch maxi, så att gaffeln som är provmonterad (eftermarknads, hydraulisk) går att angöra på riktigt. Gaffeln har fäste för bromsok, så någongång i framtiden kanske man tar och bygger om från trumbroms till skivbroms i fram.

Tanken är tom men fuktig, plockat bort locket och soppakranen och tänkte låta den luftas ur, så det inte ligger ångor kvar när det skall svetsas =)

Imorn blire handla rördelar och på söndag blir det kapa i ramen och börja slipa ner där det skall svetsas.


Förslag på färg?
Jag är lite inne på följande kombinationer
- Vit ram / svarta fälgar
- Orange metallic ram / svarta fälgar

Förslag på fälgar?
Fick med dom 5-ekrade till ramen, har dock inte anlänt ännu. Hittade senare dom 10 ekrade, så jag bad "our guy in amsterdam" som Tarantino hade utryckt det, köpa dom och skicka dom till mig, då jag ändå skulle köpa variatornav från honom.. så nu har jag även dom påväg hem.. Med skillnaden från första posten att dom jag köpte är 17" medan dom på bilden är 16"

Jag köpte hela ramen och 5 ekrade för 110€ inkl frakt, sålde enbart 5 ekrade häromsistens till en kille för 1500, så kränger jag nån av dom nya fälgarna så har jag båda tjänat pengar och har en ram att bygga på Twisted Evil Twisted Evil



IMAG0289.jpg


IMAG0289.jpg: 1 MB , Visad 1208 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 15 mar 2014 01:25:46    Rubrik: Svara med citat

De 10-ekrade slår ju banan-varianten med hästlängder i snygghet enligt mig iaf smile
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 15 mar 2014 09:37:31    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med föregående talare..
Måste desutom berömma dig för din fantastiska kunskap om att kunna få ett projekt att såsa ur .ser ut att vara på god väg Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 15 mar 2014 10:07:34    Rubrik: Svara med citat

Ang färg: som jag minns det så är väl Ciao röda? Så ferarriröd med svarta fälgar tycker jag du skall ha smile
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 15 mar 2014 10:32:47    Rubrik: Svara med citat

Toomuch skrev:
Jag håller med föregående talare..
Måste desutom berömma dig för din fantastiska kunskap om att kunna få ett projekt att såsa ur .ser ut att vara på god väg Wink


Thank you, thanks you, you're far too kind Wink hehe

Jo, är mer inne på dom 10 ekrade också, så det blir till att sälja av banan fälgarna på blocket för dyra pengar Very Happy

Dom har funnits i en herrans massa färger, dock har väl färgutbudet i SVerige varit lågt, tror dom sista årmodellerna bara gick att få i vitt, svart eller mörkblått i Sverige. Ferarri rött kan bli snyggt, funderar även på babyblått.. men Lambo-orange är väl det som lockar mest, men jag är lite tveksam till garagelack av metallic, tror det blir lättare att få en solid lack snygg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 15 mar 2014 22:52:30    Rubrik: Svara med citat

Jaaa, katter gör sig nog inte i metallick heller så kör på vanlig lack..Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 16 mar 2014 15:04:44    Rubrik: Svara med citat

Idag skulle det bytas fjädrar i kopplingen, väl isär så visade det sig att jag har en ovanlig koppling, med ovanliga fjädrar.. Så nu pågår efterforskning om det bara är backarna som skiljer, och om man därmed kan byta dom till den "vanliga" modellen, så att man får på dom hårdare fjädrarna.


IMAG0291.jpg


IMAG0291.jpg: 1.39 MB , Visad 631 Gånger,


IMAG0292.jpg


IMAG0292.jpg: 1.35 MB , Visad 607 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Nästa
Sida 1 av 17

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006