Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 10 feb 2010 16:32:42 Rubrik: 19" Förstärkarlåda |
|
|
Jag har börjat drömma om nästnästa projekt. (Måste göra klart min subbasförstärkare först).
Jag skulle vilja bygga en 1U (43,66 mm) hög 19" låda med kylflänsar på sidorna. Den kommer att bli lite lik min första låda, men har andra konstruktionskrav.
Förstärkaren och nätagget kommer att avge värme till bottenplattan. Bottenplattan blir 2,5 mm tjock. Sen ska värmen ledas i bottenplattan till kylflänsarna på sidan. Följande lösningar har jag kommit på:
1) Man gör en bottenplatta som ett U, och sedan skruvar man fast kylflänsarna med kitt emellan.
2) Man gör en bottenplatta som går kant i kant med kylflänsen, och sedan svetsar man ihop dom.
3) Man gör bottenplattan så den ligger under kylflänsen och sedan skruvar eller svetsar man dit kylflänsen.
Front och baksida ska göras med 40x20x3 aluminium U-balk. Locket blir 1 mm. Totala höjden blir då 2,5 + 40 + 1 = 43,5.
Observera att 43,66 mm här maxhöjd på konstruktionen, den får inte bli en tiondel högre. Det är dessutom viktigt att värmen flödar fint från bottenplattan till kylflänsen.
Nu behöver jag bara lite feedback å sen är det bara att sätta igång.
En fördel med denna konstruktion är att man kan göra en front i carbon som då täcker lock och botten. Hur ska man sätta fast den på U-balken? Lim?
Koppar har dubbelt så hög värmeledningsförmåga som aluminium. Ska man göra bottenplattan i koppar? Kan man löda ihop koppar och aluminium? |
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
Postat: 10 feb 2010 17:08:03 Rubrik: |
|
|
Silver har ännu bättre värmeledning. Jag rekommenderar att du gör hela konstruktionen av silver.
Det du behöver göra är att bocka din botten av en kopparplåt, och skruva flänsarna i den.
Det du egentligen behöver göra är att bara bygga grejorna. SÅ mycket kylning tror jag inte du behöver. _________________ /S
"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!" |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 10 feb 2010 17:15:55 Rubrik: |
|
|
Jag behöver mellan 100 och 200 W kylning på en sida. Den andra sidan behöver inte lika mycket kylning för där ska bara sitta ett strömaggregat och det har sådär en 95% verkningsgrad. |
|
Till överst på sidan |
|
|
RIK Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 03 november 2006 Inlägg: 270 Ort: Salem
|
Postat: 10 feb 2010 22:15:52 Rubrik: |
|
|
Vad behöver flänsen för C/W för att räcka till? Börja där. _________________ RIK |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 11 feb 2010 10:44:54 Rubrik: |
|
|
Elektroniken ska väl inte bli varmare än 80 grader? Omgivningstemperatur 30 grader.
Det blir 50/200 = 0,25 C/W vilket låter väldigt lågt. Detta för spela 1000 W kontinuerligt över en ineffektiv last.
Om vi säger att vi ska spela 500 W kontinuerligt så blir det istället 100 W, vilket ger 0,5 C/W vilket är helt rimligt. |
|
Till överst på sidan |
|
|
RIK Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 03 november 2006 Inlägg: 270 Ort: Salem
|
Postat: 11 feb 2010 22:38:30 Rubrik: |
|
|
Räcker din max flänshöjd då? _________________ RIK |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 12 feb 2010 00:39:55 Rubrik: |
|
|
Som svar på din obesvarade fråga..
Sture tigade ihop koppar en gång , vad jag minns funkade det hur bra som helst,, Eller Sture va det inte så? har för mig att det sög värme som fasikens däremot när man svetsade.. |
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
Postat: 12 feb 2010 03:51:22 Rubrik: |
|
|
Svetsade som sagt koppar med TIG och elektrod för stål.
Förvärmning är antagligen nödvändigt med så stora bitar - och mer ström än aluminiumsvetsning skulle jag tro. Oxidering och avhärdning kan vara ett problem med.
Fullt görbart dock. _________________ /S
"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!" |
|
Till överst på sidan |
|
|
RIK Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 03 november 2006 Inlägg: 270 Ort: Salem
|
Postat: 12 feb 2010 17:55:39 Rubrik: |
|
|
Elfa 75-593-05 300 djup, 200 hög, 40mm bredd 0,3C/W. 75mm hög 0,45C/W kanske går att bygga lågt om du inte spelar högt för länge. _________________ RIK |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 12 feb 2010 20:11:34 Rubrik: |
|
|
Kom på en sak,, bygg billet svetsa inte.. |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 14 feb 2010 12:57:17 Rubrik: |
|
|
Coldamp SPS80 Switching Power Supply. 800W nätagg. Dimensions: 179.5x149x41mm. Om man tar bort 3 mm monteringsplatta borde den gå in i 1U. Den ska alltså mata en amp7.
Den har en verkningsgrad på 95%, så vi måste kyla bort 40W från den.
50/140=0,36 °C/W
Senast ändrad av more10 den 14 feb 2010 13:57:40, ändrad totalt 3 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 14 feb 2010 13:07:40 Rubrik: |
|
|
Jag tror att en amp7 är 100 x 150, så med ett nätagg gör man av med 150 x 280 mm på bottenplattan om man monterar på en sida, då får man plats med 2 st förstärkare i en låda vilket ger 300 x 280 mm. Om vi ska ha lite utrymme (5mm) mellan komponenterna och väggarna så blir det 315 x 295 mm
Eller om man ska bara ha en amp i lådan så blir det 150 x 280 mm, med utrymme emellan blir det 160 x 295.
Senast ändrad av more10 den 14 feb 2010 13:32:48, ändrad totalt 2 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 14 feb 2010 13:21:56 Rubrik: |
|
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Rack_unit. Man ser där att monterinsskenan tar 0,625" på varje sida, så 19" är egentligen 19 - 2*0,625= 17,75" = 450,85 mm.
Komponenterna tar 315 mm på bredden vilket ger 135,85 mm för kylflänsar.
Om vi gör lådan som ett U, och skruvar fast kylflänsarna skall vi räkna bort bottentjockleken från bredden. Vi gör botten i 2 mm koppar. Det ger 95,85 mm kvar till kylflänsar. Borde funka, det ger 47,925 mm max tjocklek för kylflänsar.
Kylfänsen ska då vara typ 300x44x48. |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 14 feb 2010 13:49:44 Rubrik: |
|
|
Aavid 0S142.
Part Number: 0S142
Thermal Resistance °C/W at 50.0mm length: 0.536
Width mm: 400.00
Height mm: 40.00
Surface Area mm?mm 3250.0
Weight kg/m: 18.40
Part Class: A
Med en 44 mm hög kylfläns blir termiska resistansen 0,61 °C/W. Ungefär hälften så bra som vi behöver. Jag måste kolla effektförlusterna lite bättre. |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 14 feb 2010 14:09:50 Rubrik: |
|
|
Dags att tänka om. Om vi spelar så högt att det klipper bara ibland, så är medeleffekten 1/5 av maxeffekten för komprimerad signal typ woofer.
Då kommer vi att behöva kyla bort 25% (20% från förstärkaren och 5% från nätagget) av 200W när vi kör på 1000 W max uteffekt. Det ger 50 W bortkyld effekt.
Vi har 50 grader att leka med, vilket ger 1,0 °C/W i termisk resistans.
Komplettera detta med temperaturövervakning och vi är hemma. Kan ju bli skitsnyggt med digital temperaturvisning i fronten. Ungfär som en racerbil som bara har varvtalsmätning.
Fast behövs egentligen varvtalsmätare i racerbilar? Hör inte en riktig chaufför vilket varvtal det är? |
|
Till överst på sidan |
|
|
|