Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
Postat: 02 jan 2009 15:09:20 Rubrik: |
|
|
Newsflash! SAABs fyrcylindriga motorer kommer ursprungligen från Triumph.
Vi minns med vemod 1,grå och 1,blå motorerna - guess what? Dom finns i v8 utförande som faktiskt borde kunna passa på en gammal 99 låda.
_________________ /S
"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!"
Senast ändrad av sb-41 den 03 jan 2009 01:09:25, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 02 jan 2009 21:15:53 Rubrik: |
|
|
sb-41 skrev: | Newsflash! SAABs fyrcylindriga motorer kommer ursprungligen från Triumph.
Vi minns med vemod 1,grå och 1,blå motorerna - guess what? Dom finns i v8 utförande som faktisks borde kunna passa på en gammal 99 låda. |
Det finns några få saabar med den motorn... det var från början tänkt att den skulle in i 99:an men sen kom bensinkrisen -73 och planerna skrinlades..
Den sitter i en bil som heter Triumph Stag och passar mer eller mindre rakt i en 99,900
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
Postat: 02 jan 2009 23:15:53 Rubrik: |
|
|
en son motor i en 99 cab vore KALLT
_________________ Varje "varför" har sitt "därför" |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 02 jan 2009 23:27:59 Rubrik: |
|
|
Där har du ditt 40-års projekt
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
Postat: 02 jan 2009 23:33:16 Rubrik: |
|
|
50 menar du väl
_________________ Varje "varför" har sitt "därför" |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 02 jan 2009 23:36:45 Rubrik: |
|
|
peter skrev: | en son motor i en 99 cab vore KALLT |
Dom feta hamstrarna om Stag.
en fet hamster skrev: | Efter alla förseningar i Stag-projektet skrotades planerna på en sexcylindrig version och alla Stag såldes med V8-motor. Tyvärr visade sig motorn dras med allehanda tillförlitlighetsproblem och ägaren British Leyland saknade resurser att åtgärda dessa, särskilt med tanke på den begränsade produktionen. Många ägare tröttnade och har bytt ut Triumphmotorn mot mer pålitliga Rover V8- eller chevrolet V8- eller Ford V6-motorer. |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
Postat: 03 jan 2009 00:19:24 Rubrik: |
|
|
more10 skrev: | peter skrev: | en son motor i en 99 cab vore KALLT |
Dom feta hamstrarna om Stag.
en fet hamster skrev: | Efter alla förseningar i Stag-projektet skrotades planerna på en sexcylindrig version och alla Stag såldes med V8-motor. Tyvärr visade sig motorn dras med allehanda tillförlitlighetsproblem och ägaren British Leyland saknade resurser att åtgärda dessa, särskilt med tanke på den begränsade produktionen. Många ägare tröttnade och har bytt ut Triumphmotorn mot mer pålitliga Rover V8- eller chevrolet V8- eller Ford V6-motorer. |
|
Men jag menar SAAB motorn inte triumph (fast den e nog knepig och få tag på)
_________________ Varje "varför" har sitt "därför" |
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
Postat: 03 jan 2009 01:14:35 Rubrik: |
|
|
more10 skrev: | peter skrev: | en son motor i en 99 cab vore KALLT |
Dom feta hamstrarna om Stag.
en fet hamster skrev: | Efter alla förseningar i Stag-projektet skrotades planerna på en sexcylindrig version och alla Stag såldes med V8-motor. Tyvärr visade sig motorn dras med allehanda tillförlitlighetsproblem och ägaren British Leyland saknade resurser att åtgärda dessa, särskilt med tanke på den begränsade produktionen. Många ägare tröttnade och har bytt ut Triumphmotorn mot mer pålitliga Rover V8- eller chevrolet V8- eller Ford V6-motorer. |
| Den feta hamstern hade kunnat kosta på sig att nämna att problemen var kamkedjan och toppackningarna - exakt samma problem finns på de fyrcylindriska motorerna i SAAB eftersom det är samma konstruktion.
Byt kedja ibland.
Byt toppackning efter 10,000 mil som ren serviceåtgärd.
_________________ /S
"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!" |
|
Till överst på sidan |
|
|
Jungel Jim Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 399
|
Postat: 03 jan 2009 18:27:40 Rubrik: |
|
|
var det inte nåt med snedställda toppbultar som rostade fast och drogs av..har för mig jag hört att man var tvungen å komma in me ett sågblad under toppen och kapa bultarna för att över huvetaget få loss toppen..kanske bara sagor
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Jungel Jim Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 399
|
Postat: 03 jan 2009 18:29:19 Rubrik: |
|
|
för övrigt så är ju motorn på bilden ovan gjord för att sitta i en 9000..me tanke på växellådan som syns
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Jungel Jim Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 399
|
Postat: 03 jan 2009 18:31:00 Rubrik: |
|
|
sorry..såg nu att det fanns en länk också..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
Postat: 03 jan 2009 20:49:43 Rubrik: |
|
|
|
99_cabrio.jpg: 50.84 KB , Visad 378 Gånger, |
_________________ Varje "varför" har sitt "därför" |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 03 jan 2009 21:33:01 Rubrik: |
|
|
Jungel Jim skrev: | var det inte nåt med snedställda toppbultar som rostade fast och drogs av..har för mig jag hört att man var tvungen å komma in me ett sågblad under toppen och kapa bultarna för att över huvetaget få loss toppen..kanske bara sagor |
Jo så var det... det var pinnbultar som rostade fast.. .
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
|