Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 06 nov 2008 02:55:08 Rubrik: |
|
|
Toomuch skrev: | http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=14443
Inget för ovetande personer.. |
The Ultimate Machinist Community forums. Måste man vara en utimate machinist eller blir man en när man går med?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
Postat: 06 nov 2008 11:59:18 Rubrik: |
|
|
Fick svar från Dyna Mechtronics kl01.57 igår... en och en halvtimme efter att vi skickat mailet! Det kan man kalla service!
Nu har vi fått ytterligare en kabel-ritning att testa .. han skrev också att nyare datorer än de som har W95 funkar inte...
Kod: |
COMPUTER END DYNA END
FEMALE 9P MALE 25P D-SUB
----------------- ---------------
SHIELD 1 CHASSIS
RED RXD 2 <----------------------------> 2 TXD
WHITE TXD 3 <----------------------------> 3 RXD
DTR 4 <----|
DSR 6 <----|JUMPER
BLACK SG 5 <----------------------------> 7 SG
GREEN RTS 7 <-----------------------|----> 5 CTS
JUMPER |----> 6 DSR
BROWN CTS 8 <----------------------------> 4 RTS
|----> 8 DCD
JUMPER|----> 20 DTR
ii. 25-pin ( computer end ) to 25-pin ( DYNA end):
COMPUTER END DYNA END
----------------- ---------------
CHASSIS 1 <----------------------------> 1 CHASSIS
TXD 2 <----------------------------> 3 RXD
RXD 3 <----------------------------> 2 TXD
RTS 4 <-----------------------|----> 5 CTS
|----> 6 DSR
CTS 5 <----------------------------> 4 RTS
SG 7 <----------------------------> 7 SG
DSR 6 <---| |---> 8 DCD
DTR 20 <---| |---> 20 DTR
|
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
Postat: 06 nov 2008 13:40:10 Rubrik: |
|
|
KALLT ,hehe du va ju inne på "Tidstypiskdator" kan cadden du vill köra "leva" i W95 ? eller fär du flytta koden mellan burkarna
_________________ Varje "varför" har sitt "därför" |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 06 nov 2008 14:29:53 Rubrik: |
|
|
http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232
Det är mycket som kan gå fel. Det första vi ska kolla på är jordningen tror jag. Sen är det frågan om signalnivåer, fram med mätinstrument och kolla att nivåerna är ok.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
Postat: 06 nov 2008 23:11:14 Rubrik: |
|
|
Kaden kan nog inte gå på den lilla bärbara.... den går tungt på min 4600+ dubbel athlon... man får flytta filerna i mellan.... om det nu är så att man måste ha W95...
De här kopplingarna har ju en bygel som vi aldrig testade, den mellan 5-6 på maskinen... förhoppningsvis är det nyckeln till framgång
|
Till överst på sidan |
|
|
RIK Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 03 november 2006 Inlägg: 270 Ort: Salem
|
Postat: 07 nov 2008 01:34:30 Rubrik: |
|
|
Cool! Nu är det slut på slöa fräsar som har ramlat ner på fräsbädden. Är inte kolla säkringarna något man gör i första hand när något felar? Angående RS232 nivåer är det väl bara köra signalen genom en ihopkopplad mottagare-sändare? Enkla små billiga special IC gjorda för ändamålet. Mottagarna klarar det mesta och sändarna skickar det du vill ha. Kan du fräsa turbinblad nu? Jag har ett gammalt autosketch cad program för max W98 på disketter om det kan vara till någon hjälp. Fungerar även på win 3.11
_________________ RIK |
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 08 nov 2008 13:24:48 Rubrik: |
|
|
RIK skrev: | Cool! Nu är det slut på slöa fräsar som har ramlat ner på fräsbädden. Är inte kolla säkringarna något man gör i första hand när något felar? Angående RS232 nivåer är det väl bara köra signalen genom en ihopkopplad mottagare-sändare? Enkla små billiga special IC gjorda för ändamålet. Mottagarna klarar det mesta och sändarna skickar det du vill ha. Kan du fräsa turbinblad nu? Jag har ett gammalt autosketch cad program för max W98 på disketter om det kan vara till någon hjälp. Fungerar även på win 3.11 |
Du får gärna tipsa om ic som omvandlar från gamla rs323 spänningar till nya.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
Postat: 08 nov 2008 22:47:46 Rubrik: |
|
|
RIK skrev: | . Är inte kolla säkringarna något man gör i första hand när något felar? Angående RS232 nivåer är det väl bara köra signalen genom en ihopkopplad mottagare-sändare? Kan du fräsa turbinblad nu? Jag har ett gammalt autosketch cad program för max W98 på disketter om det kan vara till någon hjälp. Fungerar även på win 3.11 |
Man måste ju hitta/fatta att det fanns säkringar först
Jag tror inte det är något fel på signalnivåerna... jag tror att det är fel koppling vi testade med och/eller för snabb dator alternativt behövs ett program som kan slöa ner com-porten med rätt delays osv...
Går nog inte att fräsa turbinblad... finns inget delningsbord jue + att programmet till ett turbinhjul nog blir mycket större än maskinens lilla minne
man behöver ha ett cam-program isf men vi har ett sådant.. man kan bara flytta "post-filen" till den lilla bärbara och ladda in den som en textfil..
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 09 nov 2008 15:48:16 Rubrik: |
|
|
Jag ska göra ett pythonskript som skakar på RTS och DTR för varje mottagen bokstav. Då kanske vi kan skaka fram allt ur maskinen
|
|
Till överst på sidan |
|
|
RIK Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 03 november 2006 Inlägg: 270 Ort: Salem
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 09 nov 2008 21:50:20 Rubrik: |
|
|
RIK skrev: | Cool! Nu är det slut på slöa fräsar som har ramlat ner på fräsbädden. Är inte kolla säkringarna något man gör i första hand när något felar? Angående RS232 nivåer är det väl bara köra signalen genom en ihopkopplad mottagare-sändare? Enkla små billiga special IC gjorda för ändamålet. Mottagarna klarar det mesta och sändarna skickar det du vill ha. Kan du fräsa turbinblad nu? Jag har ett gammalt autosketch cad program för max W98 på disketter om det kan vara till någon hjälp. Fungerar även på win 3.11 |
Jag hade ju en vad jag trodde va en EXPERT på elektronik där som hastigast han nämde aldrig säkringar han pratade bara om hur lätt det va att löda om allting på kretskortet utom promet..
Jag har ju min gamla dator som man kan instalera massa gammalt på om man vill fast den kanske fortfarande är för snabb i porten så att säga??
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
Postat: 10 nov 2008 00:00:51 Rubrik: |
|
|
Update för kvällen... nya sladden provkörd utan framgång det blir fortfarande bara en ruta i hyperterminalen och maskinen säger "CTS not off" efter ett tag..
antar att det är ett handskakningsproblem..
Jag skickade ett nytt mail till Roberto på Dyna Mechtronics... får vi se vad han svarar..
|
Till överst på sidan |
|
|
|