Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 21 apr 2014 13:25:19 Rubrik: |
|
|
Idag skulle det ha varit maiden, men feber kom emellan så det får vänta.
Jag har dock pysslat med den så att den är helt klar..
- Lödit ackar
- Justerat motorrotation
- Kortat ner ett par sladdar
Har inventerat i quadlådorna och kan konstatera att man har en hel del skit, en del har jag slängt (trasiga saker, videosändare och TBS ESC etc.) och en del har jag packeterat samlat i samma låda.
Nu vill jag bara ut och flyga!!
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 23 apr 2014 07:59:29 Rubrik: |
|
|
Vi måste ju få se bilder på markstationsjobbet med surfplatta och allt
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 23 apr 2014 08:51:37 Rubrik: |
|
|
wrep skrev: | Vi måste ju få se bilder på markstationsjobbet med surfplatta och allt |
Den är ju långt ifrån klar, den är just nu en sk "n*g*rrigg 3000", har ej inkopplat diversity, mest bara labbat för att få sakerna att fungera.. Ikväll ska jag koppla in diversity grejen och se om ränderna försvinner.. Men visst, jag lägger upp lite bilder
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 23 apr 2014 09:37:54 Rubrik: |
|
|
Ska även pröva att koppla in 5,8 sändaren mot GoPron och se om jag får ränder om man inte kör över 2,4 länken.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
Postat: 23 apr 2014 09:57:11 Rubrik: |
|
|
Från min gopro blir det riktigt bra bild när man gör så... dock lite fördröjning men det är inget man märker när man bara fin-flyger.
Kom på nu att jag har ju inte prövat black-sheep kameran jag köpte på tradera ännu
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 23 apr 2014 18:20:21 Rubrik: |
|
|
Nu har jag testat lite grann..
- Om jag kör 2,4Ghz videolänk och kabel till brillorna, så får jag bra bild.
- Om jag kör 2,4 Ghz videolänk, och kör 5,8Ghz repeater UTAN EagleTree diversity, så får jag vita ränder under OSD texten.
- Om jag kör 2,4 Ghz videolänk, och kör 5,8Ghz repeater MED EagleTree diversity och en annan kabel mellan EagleTree och 5,8 sändaren, så får jag vita ränder under OSD texten.
- Om jag kör 5,8 videolänk direkt från quaden till brillorna, så får jag bra bild.
Så jag vete fasiken vad som är felet, börjat nästan undra om inte Lawmate mottagaren skickar med lite skräp ut till repeatern som gör det starkare. :S
Jag kopplade in 5,8 på ena sidan om Core, precis som LM sändaren så jag får med allt som finns på quaden.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 23 apr 2014 19:07:15 Rubrik: |
|
|
Här är skillnaden, jag får vit bakgrund på all text när jag försöker repeata signalen..
|
IMAG0370.jpg: 833.81 KB , Visad 354 Gånger, |
|
IMAG0371.jpg: 865.12 KB , Visad 380 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
Postat: 23 apr 2014 23:08:06 Rubrik: |
|
|
Drygt!.... du kanske behöver någon sorts filter? Matar du sändaren och mottagaren i repeatern med samma batteri?
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 23 apr 2014 23:23:57 Rubrik: |
|
|
Ja, väldigt drygt! Jag tror det är lawmate grejorna som inte håller videostadarn, folk snackar om att det är 342 ohm på videon, när standarden säger 75 ohm, man kan lägga en resistor paralellt mellan VId och GND för att komma närmare 75 ohm, men jag vet inte om det är det som spökar.
Sen är jag ingen video gud, men när jag mätar spänning mellan VID och GND på kabeln som matar LM sändaren får jag 1.62V, när jag mäter utgående VID mot GND i mottagaren har jag 5V, ut ur EagleTree har jag 1.62V när jag inte har någon input och 3.70 när jag kopplar in från LM mottagaren.. jag undrar om det är det som får saker att få spunk? Jag kan inte så mkt om analoga spänningar i A/V utrustning, kanske ska vara såhär..
Allt funkar ju stand alone, men inte i kombination.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 24 apr 2014 12:28:56 Rubrik: |
|
|
Det där med resistorn mellan VID coh GND gäller för sändaren, och skall ge bättre kontrast och färgåtergivning.. Däremot kan man göra något liknande på mottagaren.
Fick tips från IBCrazy att sätta ett 75 Ohms motstånd i serie på matningen till repeater vTx, alternativt hänga på en RCA Y-split och köra bild på TV samtidigt som till vTx utan att buffra, för att simulera 75 ohm motstånd.
Det blir till att fixa Y split och testa
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 29 apr 2014 19:29:15 Rubrik: |
|
|
Det gav som sagt bättre färgåtergivning, men inte mer.. ränderna är kvar =/
Prövade med både 75 Ohm och 100 Ohm...
|
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
|
Postat: 29 apr 2014 20:52:30 Rubrik: |
|
|
Det där såg ju coolt ut... gäller att man inte åker i skogen bara så att den fastnar i någon gran
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 29 apr 2014 22:19:26 Rubrik: |
|
|
Det var coolt, men man undrar hur långt dom kommit? Det var ju en DJI phantom i början, kändes ju lagom seriöst
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 02 maj 2014 02:48:13 Rubrik: |
|
|
En av dom som engegerat sig i tråden på FPV-lab, hörde av sig till både TBS och till Fatshark/immersion gällande problemet och fick detta till svar (inkluderade hela hans post på fpvlab
Citat: | I hit up both TBS and FS to get their take on the issues that I am having, and they both, in their stellar customer service capacity, responded within hours.
I gave a wordy and long-winded description as to my setup, my successes, my gripes, and the actions take to troubleshoot, and they came back, hinting that the problem lies likely with the FS 250mW vTX.
The kind and heroic folks from TBS responded with the following:
"I can imagine that the "problem" is related to your video transmitter.
Unfortunately I have no such transmitter here for testing.
I assume that the problem could be a capacitor sitting serial in your video signal.
Normally that video serial capacitor needs to be shorted.
I just spoke with IMRC/ FS and they told me that cap. is sitting inside the module, so not easy to access and solder..."
"This would affect the video level or impedance. The way we have fixed this in the past was to experiment with capacitor values, however since they are inside the VTx module ... it's not advised.
If this is just a temporary solution go with the cable and try with the 25mW VTx. The problem should be isolated to this particular model."
Furthermore, Randy with FatShark is going to attempt to replicate my setup, and I have a feeling he will get similar results.
End Manufacturer Input.
In conclusion, as I have assumed, there appears to be no faulty gear in the setup, just different gear from different manufacturers unable to communicate properly. |
Samtidigt finns det en kille till i tråden som har samma setup som oss, fast inga problem alls, skillnaden är att han kör med den nya Fatshark repeater sändaren, den som är på 10mW.
Så antagligen är det bara att beställa en ny sändare och se glad ut.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|