Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Beemern alla känner till..
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Turbo eller inte turbo?????
Japp självklart.
22%
 22%  [ 2 ]
Nopp sugmotor rockar.
33%
 33%  [ 3 ]
Börja bygg så blir det klart vare sig eller..
22%
 22%  [ 2 ]
låt skiten växa till sig ett tag till..
22%
 22%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 9

Författare Meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 18 jan 2016 17:25:57    Rubrik: Svara med citat

Du kan väl vända den framåt också så inloppet är framåt?

Tror inte insugslängden är så viktig när du har konstant laddtryck..

Varför vattenkylt? Känns som du krånglar till det? Har man turbo så kanske man vill minska volymen på tryckluftssidan för att få bättre respons, men med kompressor borde det inte spela någon roll. Ska du ha det så är det väl bara att köpa ett par på skroten?
I testriggarna på volvo körde dom ett vanligt LLK som dom sänkte ner i vatten.. men du behöver ju hyfsat kallt kylvatten också om det ska bli bra.

Stort plenum kan också vara bra för jämn fördelning av luft till alla cylindrar. Original insug och kompressorn på sidan av motorn kanske? Krångla inte till det mer än nödvändigt..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 18 jan 2016 22:55:55    Rubrik: Svara med citat

Jag krånglar till det lagom. det är pest eller kolera med vanlig kontra vattenladdis. Du vet med en v8 a i fronten finns inte så mycket platts över för vattenkylare egentligen ens engång..Smile så jag kollar fler alternativ.
Såg en fin lösning på en bmw m v8:a hittade en austraulisk firma are heter den dom verkar lite insatta. Skulle dock vilja veta hur temperaturfördelningen över cylindrarna blev i den färdiga produkten på bilden jag la med.

Dom har utvecklat egna tuber i kylarna, om man ska bygga om en vanlig laddluftkylare tror jag man ska vända på förhållandet, köra vattnet i tuberna och laddluften där fartvinden egentligen går. Annars får man nog problem med vatten cirkulationen.. Verkar vara den som är nålsögat.



ic bmw v8.jpg


ic bmw v8.jpg: 38.95 KB , Visad 218 Gånger,


Ic Fin.jpg


Ic Fin.jpg: 46.19 KB , Visad 225 Gånger,


ic bmwv8 2.jpg


ic bmwv8 2.jpg: 49.14 KB , Visad 237 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 18 jan 2016 23:23:40    Rubrik: Svara med citat

Hur mkt ska du ladda.
Bör finnas ngn som mätt temperatur ökning.

Bygg ett stabilt fäste.

Laminova är populära att kyla med om du har mkt pengar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 18 jan 2016 23:28:13    Rubrik: Svara med citat

Den här snubben är lite som en som gillar Scania. Det är det som gäller MEN har spaltmeter med testdata på deras sida så lite kan man ju säga att han får vara färgad.:Smile
Dock kommer om jag får plats simpelheten få råda tror jag:)

AGAINST--

Complexity & Cost. You need a second radiator, water pump & preferably some form of pump speed control, 2 speeds will do the trick. They are much harder to size, this is why we have pumped hundreds of hours into data logging & creating a sizing spreadsheet programme. Under the same circumstances, drive in/out will be approx. 20 to 60% dearer.

It also became apparent after a couple of years testing that I had to down grade my initial cooling estimates of air/water intercooling, which is a disappointment, but necessary. I thought that I could design a system that at speed, would cool the charge air within 4ºc of a front mount - both systems being equally engineered. It appears 8 to 12 ºc is a real world figure. Please put this into perspective. A 'front mount' car - Skyline GTR, 180 - 200 Sx, Supra etc. will give results on a 25ºc day of 31 - 36ºc into the plennum. An air/water setup will give 42 - 48ºc under the same circumstances, but a 'non front mount' car - Skyline GTS-t, VL Commodore, Subaru - any car that doesn't have a front facing throttle body towards the radiator support - will give similar temps. due to heat soak in the long return pipe from under bonnet heat - approx 70 + ºc, even though the charge air in both air/air setups, exits the 'cooler at 31 - 36ºc.

FOR --

Now, the above paragraph is the only time a front mount will out perform an air/water if both are set up properly - at speed . Stop/start, drag racing, towing, 4 x 4 offroad etc. all gain from air/water. The charge air temps. into the engine are also much more stable with logging showing a spread of 35 to 40ºc around town & 35 to 50ºc laden in soft sand, 2nd gear low range, whereas, front mounts have logged 30 to 65ºc around town & 30 to 95ºc in sand. This is with turbo outlet temps of 140ºc as for a top mount, 38ºc c to 116ºc have been recorded ! When you have your foot right into it at slower speeds is when detonation is most likely to happen, air/air intercooling is performing at it's worst efficiency. A very big fan under a top mount will make a fair difference & to a lesser extent, behind a front mount, but none can get near the fact that water 'holds' heat 37 times better than air & a thin radiator at the front of a vehicle cools better than a thick intercooler (air flow), & also has much less effect on the volume of air flow too the engine radiator.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 19 jan 2016 12:29:37    Rubrik: Svara med citat

Toomuch skrev:

Dom har utvecklat egna tuber i kylarna, om man ska bygga om en vanlig laddluftkylare tror jag man ska vända på förhållandet, köra vattnet i tuberna och laddluften där fartvinden egentligen går. Annars får man nog problem med vatten cirkulationen.. Verkar vara den som är nålsögat.


Den där bilden visar väl vattensidan av tuberna som i det här fallet ser ut att vara precis samma som om det hade varit en normal oljekylare?

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 19 jan 2016 12:35:58    Rubrik: Svara med citat

Hans FOR och AGAINST resonemang där är precis så jag tänker mig att det skulle funka.. enda var att när du och jag snackade på telefon hade jag inte riktigt allt klart för mig... hans resonemang säger ju att väl uppe i fart är det sämre... det var precis så jag tänkte när jag sade att man får förluster på två ställen istället för ett dvs både i själva intercoolern och i intercoolerns vattenkylare. Sen i de andra fallen drar man ju förstås nytta av att vatten har en mycket högre värmelagringsförmåga än luft och därför är det bättre vid långsam körning osv.
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 19 jan 2016 15:00:24    Rubrik: Svara med citat

Laddtrycket är inte klart men jag ska inte plocka massor, tänker mig kanske 450 hästar 0.6 i laddtryck kanske typ. sen får man ju se vad som begränsar lite, tänkte inte hålla på att räkna så mycket..Smile


wrep skrev:
Toomuch skrev:

Dom har utvecklat egna tuber i kylarna, om man ska bygga om en vanlig laddluftkylare tror jag man ska vända på förhållandet, köra vattnet i tuberna och laddluften där fartvinden egentligen går. Annars får man nog problem med vatten cirkulationen.. Verkar vara den som är nålsögat.


Den där bilden visar väl vattensidan av tuberna som i det här fallet ser ut att vara precis samma som om det hade varit en normal oljekylare?


Det är ganska stor skillnad om du tittar närmre på cellerna i kylaren. dom gör en jämförelse med oljekylare på hemsidan då har dom problem med flödet och att få vattnet att ta åt sig värmen, cellerna är för stora där vattnet passerar och då får man inte en bra värmeavtagning, därav dom massa små flänsarna i deras egna kanaler. Men jag tror en oljekylare är bättre än en omvänd laddluftkylare. visst det är flänsar i kanalerna men det är så lite så den mycket större arean pajjar nog värmeavtagningen..

Det där med att den är mindre effektiv, är inte det bara en fråga om cirkulationspump/slangarea och storlek på kylarna som kyler vattnet/luften

Han säger ju också att det är typ lika då man har en ganska stor uppvärmning av luften som har passerat laddluftkularen i fronten . Detta pga att rören värms av motorumstemperaturen, så slutresultatet va ju ganska samma..

Men då är ju han färgad som sagt och att det lät mer som ett anntagande från hans sida.

Om man inte får platts med laddisen i fronten tror jag på en oljekylare, men med så stor area man kan så lufthastigheten blir så låg som möjligt genom kylaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 19 jan 2016 17:01:00    Rubrik: Svara med citat

Bygg en kopia på deras insug där fast med 2st oljekylare.. det spelar ju egentligen inte så stor roll hur bra den funkar... ballvafaktorn blir ju massiv på ett sådant arrangemang bara det är gjort i bra finish med cnc och kolfiber smile smile
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 19 jan 2016 21:10:52    Rubrik: Svara med citat

Jo du har rätt.. jag va lite inne på något sådant men tror oljekylare blir för korta. Kan ju lägga ner tio minuter på nätet och kolla längder och storlekar.
Tunna vattenkanaler och bredare där laddtrycket ska passera tror jag är det man ska sträva efter. man skulle ha två oljekylare som va dubbelt så tjocka typ. och det skulle nog funka med lite högre också.

Va lite inne på två mc kylare. kanske åka till spinning Wheels med måtten..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 19 jan 2016 21:20:35    Rubrik: Svara med citat

Tar tillbaks det sista. Dom har ju flyttat från stan.. Suck

Tar även tillbaks tio minuter på cellpaket.
MEN ringer nog en kylarmakare, dom kan ju beställa typ från nissens eller liknande..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 20 jan 2016 00:41:14    Rubrik: Svara med citat

Finns oljekylare i alu.
Tex gamla mercedes. Saab 9k. Säkert BMW också.
Tror dom brukar användas till växellådan.

Det bör vara lättare att att få stor area med vattenkyl.
Undra om en AC kyl i fronten kan fungera.

Annars så är 0.6 löjligt lågt. Behöver knappt E85..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 20 jan 2016 09:13:23    Rubrik: Svara med citat

En AC kyl har ju ofta runda cell rör i kylpaketet. Har inte riktigt förstått vad skillnaden är.
Min tanke är när man ska värma upp luften. Typ värmepaket men jag fattar inte varför.
Dolda konstruktioner och billigare tillverkning där effektiviteten sätts åt sidan för kostnaden?

Tillbaks till saken. En AC kylare i fronten tror jag är effektiv. Stor area och tunn så den får ny kall luft genom sig hela tiden så att säga
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 20 jan 2016 14:45:15    Rubrik: Svara med citat

Dom sk experterna vill ha mkt volym för att lagra kyla.
Jag antar att det är 402 meter b.gar.

Jag antar att trixet är en stor area i fronten.

Jag tycker man ska bygga ett väl fungerande system istället.
Inte ngt som måste fyllas med is och väger 100 kg.

Finns även sk expert ritningar där flödet är fel i IC delen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 20 jan 2016 18:55:04    Rubrik: Svara med citat

Jag är ju också expert.....☺ min tanke är att så bra som möjligt plocka av värmen från laddluften och sen så bra som möjligt transportera den till kylaren i fronten och kyla ner vattnet där.
Allt med ett så lätt men effektivt system som möjligt. Inom ramen för en icke ekonomiskt oberoende människa..😊
Lutar åt typ en oljekylare eller två i motor v et den ska dock fylla ut bra .det låga laddtrycket kommer ju inte generera tokvarm luft.
Alternativt försöka få in en laddluftkylare i fronten..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 20 jan 2016 20:53:05    Rubrik: Svara med citat

Alla är vi experter.. Very Happy

Men vi säljer inte grejerna eller skriver artiklar om det.

Skrev fel om oljekylaren. Saab 9-5 ska det vara mao samma som gratis.

Annars Mercedes Behr element.

Pump finns en bosch variant som sitter på Ford RS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Sida 6 av 8

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006