Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 24 aug 2023 16:23:33 Rubrik: |
|
|
Motorn har klarat sig, men det blev ju lite 'minnesmärken' i kolv och cylinder. Fick ta bort lite aluminium fårn kolven och lite nicasil från kolven, men tror det blev bra. Den låter inte illa, och känns som den går likadant som innan.
Hittade inget 'fel' på pumpen, mer än lite skit som jag inte vet var det kom ifrån.
Jag tror högre varvtal och högre last (effekt) kräver högre andel olja, och det kanske är på gränsen om orignalpumen levererar det.
Jag har försökt optimera justeringen av pumpen, gick att få en aning mer slaglängd på fullast genom att byta ett juster-shims mot en hylsa. Det gör att kolven kan gå ner lite längre än innan.
Har även bytt från triboron-olja (ja, jag har alltid varit spektisk..) till Motul 800 som jag kört i moppar i många år.
Den har rullat ett antal mil på deta sätt och ryker lite ibland, men oftast ser man ingen rök. Kanske gränsfall, så jag har inte vågat hålla fullt någon längre stund, är lite feg än så länge..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
Postat: 24 aug 2023 18:49:14 Rubrik: |
|
|
Går det att ta reda på hur mycket pumpen levererar på fullt? Kan vara inte vara några problem om det går med mindre olja. Men du kanske börjar närma dig gränsen eller ska du prova med större munstycke på bränslet.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 31 aug 2023 07:12:29 Rubrik: |
|
|
Ahhh ett Triboron-ras
Va ju mycket snack om det när vi körde 1:5-bilarna. Jag o Toomuch körde ju triboron i våra biler. Det var ju skönt för det rök inget alls och det blev inga oljestänk heller. Men den vi körde var ju premix-varianten där man skulle köra hälften av den rekommenderade inbladningen för normal olja. Sen fanns den ju också i en variant för normalt blandningsförhållande då man körde med pump.
Det negativa som jag märkte med den oljan var att det blev stenhårda gråa beläggningar i toppen och på kolvtoppen. Man fick typ skrapa med kniv om man ville ta bort det.
Jag såg någont litet klipp på youtube tror jag där dom tog bort alu efter en värmenypning med syra från cylinderväggen.
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 31 aug 2023 16:11:07 Rubrik: |
|
|
Har kört bränsletillsatsen i moppen tidigare (för fyrtakt), och vanlig olja. Såg bra ut i motorn, men blev vit/grå avlagring på munstycken. Därför tänkte jag testa separatsmörjningsoljan i oljetanken på denna istället. Tror jag skippar det nu.
Fick låna lite saltsyra (tror jag) för att ta bort alu-rester i cylindern, det var en stygg syra.. ! Avloppsrens borde funka också.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
Postat: 03 dec 2023 14:41:51 Rubrik: |
|
|
Är man dum i huvudet om man skaffar Gas GAS EC 50. Verkar inte finnas några delar. Men den är cool. Eller har du ngt ställe där det finns något att köpa. Sen är frågan vad man kan behöva. Sitter en Morini motor på. Den sitter även på Gilera H@k och kanske på ngn KTM. Morini tror jag har konkat för många år sedan.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 04 dec 2023 20:28:23 Rubrik: |
|
|
Ett annat sätt att uttrycka det är väl att man är entusiast
Kan ju bli en utmaning att trimma en sådan när det inte finns färdiga trimdelar, men så kan ju utmaningen var själva grejen också..
Enklast är nog en Yamaha eller Rieju med AM6:a, eller en Derbi.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
Postat: 04 dec 2023 20:54:45 Rubrik: |
|
|
Tänkte nog inte trimma den. Laga och låta grabben ha den. (Efter att jag kört in den) Sen låta den gå lagom fort. 60 verkar rätt ok om man ser på plast vesporna man haft. I värsta fall kanske en AM6 motor kan passa på något sätt.
Ser man på konstruktionen på själva moppen verkar den vara bland dom bättre förutom motorn.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 08 aug 2024 08:50:16 Rubrik: |
|
|
Blev hemsläpat en till DT.. Modellen innan jag har från innan en 82:a. Blir nog bara lite basic fix på denna, verkar väldigt svårt att få tag på delar som plast odyl, men kanske jag kan få den körbar och besiktad, Eventuellt blir det blir nya skogsmoppen. Ingen power valve på denna, det är ju lite tråkigt.
|
DC LC 82.jpeg: 12.07 MB , Visad 25 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 28 aug 2024 19:33:52 Rubrik: |
|
|
Har spårat ur lite smått.. Blev en 85:a också. Kompisen ska ha motorn från den i sin Zundapp, och jag plockar ihop en av två. Som vanligt när man börjar rota i gammalt skräp, så är det en massa som måste åtgärdas.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 01 sep 2024 20:50:52 Rubrik: |
|
|
Det är ju när man ser dom där gamla pojkdrömmarna som man önskade att man hade hoj-kort
Aha kör dom Yamaha 125-motorer på zündapp-mopparna alltså?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 02 sep 2024 08:45:53 Rubrik: |
|
|
Man kör inte med körkortet
Har inte hört talas om någon som satt en Yamaha 125:a på en Zundapp innan, men den verkar passa väldigt bra. Förgasare linjerar med hålet till luftburken samtidigt som kedjan linjerar med bakhulet osv. Tändstiftet hamnar någon cm till höger om mittlinjen, men det får man väl acceptera.
Hans bygge är inte klart än, han fyndade två RD LC avgassystem på skrotmarknad i helgen, och letar fortfarande efter lämpligt kyl. RD avgassystemen var bolt-on också, bara modifierad upphängning som behövs.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 26 okt 2024 13:21:57 Rubrik: |
|
|
Bild på 85:an nedan. -82-ramen är såld för att göra lite plats i verkstan. Denna har gett en hel del huvudvärk:
Köpte en YPVS-cylinder på ebay, och borrade den. Visade sig att jag behövde en 5mm längre vevstake till den, så den byttes.
Efter lite körning så slamrade den (igen) och jag hade lite repor nedanför utblåset.. Sedan visade det sig att den nya vevstaken glappar. Ny beställd igen..
Vet inte om det kommit skit i vevlagret eller om den var dålig från början, köpte Prox, som ska vara bra kvalitet, men nu blev det en 'no-name'.
Tror reporna beror på skit i det gamla avgassystemet, så jag har beställt ett Gianelli till den, originalet är lite bedagat.
Har inget sätt att styra power-valve än, vill göra det billigt och enkelt, men det brukar ju aldrig bli så.. Funderar kring mekanisk styrning med membran på mottrycket i pipan, det verkar funka bra på Riejun. Vet inte vad jag ska hitta för billig läsning på det bara, funderar på om man kunde modda någon gammal wastegate-ventil.
Har även fått en gammal Peugeot Speedfight scooter som hade motorras, den försöker jag fixa till syrrans dotter som kommit upp i moppe-ålder.
|
20241016_181948.jpg: 3.46 MB , Visad 8 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 31 okt 2024 23:16:53 Rubrik: |
|
|
Jag tänkte just skriva det att prova med tryckklockan tull en wastegate. Eller annars ett rcservo och en arduino. Är det varvtalet som den ska följa eller är det fler inparametrar?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 03 nov 2024 20:48:28 Rubrik: |
|
|
Ja, har funderat kring båda.. Inte så sugen på att programmera, och hade tänkt köra utan batteri, men är väl ändå ett alternativ,, Blir mycket meck vilket man än gör gissar jag.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|