Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 26 maj 2023 19:41:01 Rubrik: |
|
|
Har hittat en TZR-nörd så jag vet hur tändkurvan ser ut på min cdi-variant (som han testat):
http://tzr4dl.com/dt125r-3mb00-cdi.html
Verkar lite glest med nördar på samma nivå för DT'n däremot, åtminstone svårare att hitta info på nätet. Bara för att en 16-åring skriver något på nätet så tar man det inte som sanning Får vara lite fakta också, som på TZR:en.
Däremot så kostar original-delarna en del, så den dagen jag vill fippla med tändning och avgasventil så blir det antagligen programmerbart:
https://www.zeeltronic.com/page/pcdi-10v.php
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 26 maj 2023 19:50:12 Rubrik: |
|
|
Glömde E85.. Testade det lite på rc-motorerna, fick lite mer effekt vad jag kan minnas, men soppan räckte inte pga begränsad tankvolym.
Tror det var extra bonus på dom luftkylda motorerna att etanolen kylde dom lite mer också.
Jag är inte så intresserad av att börja köra på det i DT'n faktiskt, den är tänkt som en åkmaskin, ska gå att tanka när soppan tar slut, och alla har inte E85 längre.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 23 jul 2023 15:45:48 Rubrik: |
|
|
Kul. Sån där drömde jag också om när jag var 15-16
år nånting.
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 24 jul 2023 09:05:19 Rubrik: |
|
|
Samma här Var allt sugen på RD/TZR också, men nu vill jag sitta bekvämt och ha fjädringsväg som funkar på grusvägar.
Har inte uppdaterat på en stund, det har hänt en del:
-170-kit monterat- Hade problem med spikningar, så jag har fått svarva om förbränningsrummet två gånger. Idioterna (Athena) har samma insats för 125 och 170 165cc) cylindrarna.
-Omlackad plast
-Köpte ett par begegnade hjul, men dom var inte så bra, så det blev ny fälgbana och ekrar fram. Bakhjulet är användbart, men inte 100.
-Nya däck
-Programmerbart CDI
-ny baklampa, skylthållare och skylt
Väntar på kopplingskit och nya ekrar till bakhjulet
Tyvärr vurpade jag med moppe och bröt vä tumme strax efter jag monterat CDI, så det har stått lite still.. Gipset ska bort idag, och sedan blir det bilsemester österut.
|
dt.jpg: 299.2 KB , Visad 83 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 10 aug 2023 18:30:36 Rubrik: |
|
|
Nu börjar jag klara att hantera koppling med vänsterhanden igen, så det blev lite bänkning idag.
Baserade mapparna på svep med statiska värden på avgasventil och förtändning. Mappningen gjorde gott på registret, men inte så mycket på max effekt, men den går märkbart bättre nu.
|
Avgastemp 20230810_083803.jpg: 644.99 KB , Visad 78 Gånger, |
|
Instrumentering 20230810_101827.jpg: 838.28 KB , Visad 83 Gånger, |
|
Moppen 20230810_101837.jpg: 869.41 KB , Visad 88 Gånger, |
|
Power valve 0-100% PW Athena 170.jpg: 204.37 KB , Visad 109 Gånger, |
|
10-15-20 grader statisk förtändning ign Athena 170.jpg: 107.15 KB , Visad 108 Gånger, |
|
Athena 125 (fel varvtalsskala pga annan drevning) och Athena 170 före och efter 'mappning' Athena 125 vs 170.jpg: 117.91 KB , Visad 107 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 15 aug 2023 12:46:11 Rubrik: |
|
|
Bra jobbat.
nästan 5hk? på bara mappningen eller läser jag kurvorna fel?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 15 aug 2023 17:55:49 Rubrik: |
|
|
Ja, eller så förklarade jag dåligt
Den lägsta kurvan är 125cc Atena cylinder, dom andra två är 170-kit före och efter mappning. Toppeffekten är nästan samma, men registret bättre efter mappning. Framför allt känns den mer 'rätt' efter mappning med bättre gasrespons, piggare kanske man skulle säga. Mer som man vill att en liten tvåtaktare ska vara helt enkelt.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 15 aug 2023 20:51:57 Rubrik: |
|
|
Ok! Så du hade ingen original Yamaha cylinder?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 16 aug 2023 08:10:46 Rubrik: |
|
|
Nä, originalcylindern är dålig, så förra ägaren hade satt dit en Athena 125. Tror dom är rätt lika prestandamässigt.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 17 aug 2023 20:21:53 Rubrik: |
|
|
Var väder för en tur idag, och den nöp när jag skulle testa toppfart..
Verkar som oljepumpen gett upp, får ta isär den och kolla vad som hänt.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 17 aug 2023 20:28:34 Rubrik: |
|
|
Nej va drygt! Funkar inte oljepumpen bilr det väl dåligt på riktigt?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 17 aug 2023 21:51:48 Rubrik: |
|
|
#premium då vet man ju iaf vad man matar motorn.
Läst en del poster i Apriliaforum att folk pluggar separata smörjning och bara kör premix. Varför just dom gör det vet jag inte, men 2 takt och färdigblandad känns ju rättast.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 18 aug 2023 06:57:30 Rubrik: |
|
|
Jo, blanda i tanken är säkrast, men finns vissa fördelar med pump också, man slipper oljesöl från avgasrör och kan tanka var som helst om soppan tar slut (utan att åka runt med en oljeflaska i fickan).
Dessutom, med avgasröret högt monterat så blir man svart på ryggen av oljesölet från avgasröret. Puttrar man i skogen en stund och sedan blåser fullt så blåser det ur olja och luftvirveln bakom föraren gör att en del hamnar på ryggen och bak på hjälmen. Har förstört några jackor när jag kört moppe, så tanken var att denna skulle bli lite mer 'städad',
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 22 aug 2023 10:14:00 Rubrik: |
|
|
Varför blir det mindre stänk med pump menar du? Det är väl samma mängd olja som behövs?
Har du kollat hur det gick med motorn?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
Postat: 22 aug 2023 18:07:00 Rubrik: |
|
|
Det är nog bara kontroll behovet som gör att dom blandar istället för pump.😉
Det där med 2 takts olja verkar det vara rätt mycket åsikter om.
Just Yamaha kan man tänka att den är gjord för sunkig bensin och skitolja. Men nu är det trimmat.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|