Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 26 apr 2019 13:56:52 Rubrik: |
|
|
KTMen har blivit ompysslad lite nu också. Var inte nöjd med gaffeln på den, den var slagig och konstig på ojämna vägar och kändes trög.
Hade isär och pillade lite på ventilbrickor, borrade upp några hål lite, och minskade förspänning på fjädrar till kompressions-ventilerna, bytte ut en o-ring som trögade, och satte i nya packboxar. Nu känns den jättebra på ojämn väg. Kanske kunde gå upp ett snäpp i viskositet om man ska köra hårt (5W nu), men nu känns den mycket bättre.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 26 apr 2019 15:00:12 Rubrik: |
|
|
Sånt här vill man ju se bilder på
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 27 apr 2019 19:19:50 Rubrik: |
|
|
Tyvärr, både filmteamet och fotografen hade semester
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 12 jul 2019 18:35:08 Rubrik: |
|
|
Grejade lite med KTM:en idag också. Testade koppla ur lambda-sensorn och körde en sväng med bredbandslambda i ändröret. Såg vettigt ut, och körbarheten var mycket bättre utan lambda-reglering. Nu är lambdan bortplockad och hålet pluggat. Fetade på en aning på piggybacken också för att ha lite marginal. Känns som en förgasarhoj att köra nu. Mycket nöjd!
Enda störmomentet är en lysande motorlampa..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 13 jul 2019 08:24:18 Rubrik: |
|
|
Är inte meningen med elektronisk tändning och innsprutning att den just INTE ska kännas som en förgasarmotor??
Som jag läser det så har du dålig tomgång och seg på kallstart och skjutande motor.. för så är en riktig förgasarmotor..😎😀
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 14 jul 2019 08:26:27 Rubrik: |
|
|
Ja, så kanske man kan se det, men i detta fal ser jag det som något positivt. Insprutade hojar går ofta ryckigt på lågvarv och låg last, och är lite av och på vid fuel cut (motorbroms). Lite som dom första insprutade bilarna kunde vara.. Mycket störande tycker jag.
Nu känner jag bara av fuel-cut, men den är fullt acceptabel nu.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 14 jul 2019 14:18:17 Rubrik: |
|
|
Kan man inte programmera bort sånt.. tänker att man drar ner på soppan successivt i stället för att bara strypa. Eller jämna ut det lite med tändningen innan den stryper soppan.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 14 jul 2019 20:18:23 Rubrik: |
|
|
Jo, det kan man säkert om man har kunskapen och verktygen att ända i Bosch-lådan. Annars får man bygga om till programmerbart sprut.. Nu funkar det rätt bra, och avgasreningen är 'av lägre prioritet' så länge den går riktigt.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 14 jul 2019 20:47:04 Rubrik: |
|
|
Åh.jag fattar. Har inte följt tråden hela vägen och förutsatte att det va något kina programerbart . Det är ju lite synonymt med dig.😎🤭
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 15 jul 2019 12:59:58 Rubrik: |
|
|
På Suzuki gsxr kan man stänga av fuelcut i boxen... Men då poffar och skjuter den i avgasröret... Fast det kan man ju se som ballt ock 🙂🙂
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 03 aug 2021 07:40:39 Rubrik: |
|
|
Händer lite på moppefronten.. Har beställt ny kolv, vev, lager, packboxar mm till Am6:an (Rieju). Tänkte att det är dags för en lite störren (dyr) renovering efter många års trogen tjänst. Är mycket nöjd med Athena powervalve cylindern, den ger bra med register och effekt, och kvaliteten har jag inget att anmärka på heller. Måste vara den bästa cylindern för en snabb 'bruksmoppe'.
Har öppnat motorn en gång sedan jag monterade den, och bytt ramlager och packboxar. Nu hade jag glapp i dom igen. Känns som ramlagren är den svagaste punkten, och dom håller ändå hyfsat bra.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 12 maj 2023 19:37:39 Rubrik: |
|
|
Lite dött på forumet numera?
Jag är arbetsbefriad från drömfabriken Nevs, så jag har skaffat mig ett nytt projekt, en lite förväxt moppe Yamaha DT 125 -88, en sådan jag ville ha på den tiden dom kom, så det är lite nostalgi inblandat också.
Körde hem den, men nu är den delvis nerplockad för en genomgång. Skiter i det kosmetiska än så länge, men vill gå över mekaniken, och frmaför allt motorn. Hoppas fåd en lite piggare än original. Sitter en Athena 125 cylinder på, och nu blir det ett Athena avgassystem och en ny kolv, sedan ska det labbas lite.
|
20230509_173032.jpg: 925.08 KB , Visad 90 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 21 maj 2023 09:54:19 Rubrik: |
|
|
Japp .kollar ju bara in någon gång i kvartalet.. men du verkar inte ge upp med dina mopeder..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 25 maj 2023 16:27:04 Rubrik: |
|
|
Har nördat mig lite och bänkat DT'n idag. Olika svep gav lite olika, den toppade mellan 18 och 19hk.
Detta är med athena 125cc cylinder och Athenas avgassystem, i övrigt är den standard.
Dom oilka kurvorna är med YPVS (avgasventil) i öppet stängt och styrt av servot. Några svep med respektive inställnign för att se att det är konsekventa resultat.
Kurvan som avgasventilen gör stämmer bra med cylinder avgassystem, den öppnar i rätt register för att ge bästa möjliga momentkurva.
Gjorde ett test där jag flyttade pickupen till CDI ca 2grader också, men tappade lite effekt, så den behöver inte tidigare tändning, möjligtvis senare, men då finns inget material kvar på öronen på pickupen.
Har klurat på om programmerbart CDI/avgasventilstyrning (zeeltronic) skulle vara nästa steg, men det ser ut som bästa sättet att få mer effekt och register är mer kubik, så ett 170cc kit är beställt.
|
Athena 125 + exhaust std ign vs ypvs open vs closed.jpg: 172.39 KB , Visad 111 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
Postat: 26 maj 2023 17:31:03 Rubrik: |
|
|
Finns det inte människor på nätet som nördat ner sig i dom där. Jag vet att till crossar fanns det någon guru som skrivit om rekommendationer.
Tex hur du du skulle kombinera cylindern från en 97a med en CDI från en 96a.
Har du kört E85 på 2 takt?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|