Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 06 jun 2016 18:47:26 Rubrik: |
|
|
Vad är det som får lagren att rasa egentligen? Är det korgen som spricker eller spricker den för att rullarna skär?
Jag tycker det verkar vanligare med sånna ras på modellsportvevarna än på std?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 06 jun 2016 21:03:28 Rubrik: |
|
|
Japp, mer på modellsport-vevarna. Väldigt sällsynt på std Zenoah-vev, i bilmotorer iallafall. Tänkte det var mest pga sämre smörjning när jag slitsade staken förra året, men kan nog vara lite med det längre slaget också.
Det verkar vara korgarna som spricker, kan var att dom 'rasslar omkring' för mycket, vi tror på mindre spel mot stake eller tapp, så att den inte kan fara omkring.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 06 jun 2016 22:48:23 Rubrik: |
|
|
Men hur kan då staken bli blå?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 06 jun 2016 23:37:30 Rubrik: |
|
|
Vad är det som skiljer på kolvbult kolv och stake mot en standardmotor då..
Jag tänker som Per. varför blir den blå?
Själv har jag caddat bottenplattan så nu kan man göra en ny sån.. min är sliten typ 1.3 mm i bakkant. har gjort lite mer uttag för avgaskrök. och tänkte göra fäste för offerbitar i bakkant på hörnorna på chassiet..
Erling hade inga styrarmar så jag har ritat dom med och tänkte fräsa mig ett par.. va lite inne på att man skulle kunna lätta lite genom att göra en som bara har just det skruvhålet man ska använda ytterst..
|
Bottenplatta ovansida.png: 42.81 KB , Visad 237 Gånger, |
|
Bottenplatta undersida.png: 52.45 KB , Visad 231 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 07 jun 2016 07:41:08 Rubrik: |
|
|
Den är ju lättad om den är tunnare
Vad det gäller veven så är allting jag kört med std Zenoah förutom själva veven (dom två halvorna). Den är ju helrund jämfört med Zen som har urtag nära vevlagret, så jag tänkte det kanske påverkar smörjning/kylning på lagret, därför slitsade jag staken. Det hjälpte ju delvis(ingen överhettning), men korgen gick i bitar ändå.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 07 jun 2016 19:53:31 Rubrik: |
|
|
Jo förvisso men det sliter mer på kolfiberchassiedelen tänker jag och när man ställer i 8mm höjd så är den ju bara nästan 7.
Hela vevslängar kanske ackumulerar massa värme .men och andra sidan tvingar man ju luften att passera verkstaden.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 07 jun 2016 23:16:29 Rubrik: |
|
|
Du har ingen konstig tändning då?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 07 jun 2016 23:22:50 Rubrik: |
|
|
Rallyfinnen skrev: | Ser ut som du inte haft något fett i diffen? Går väl att fixa till den med lite nya brickor? Hur mycket extravikt får du med magnetdiffen då?
Varför cad:ar du bottenplattan? Var det den som var orsaken till bananformen?
Fredriksson jobbar förresten på nya lagerkorgar i alu till storänden, jag kommer också agera utprovare på en sådan. Han har hittat nålar med rundad ände, för att slippa brottsanvinsing i korgen. Ska slitsa staken som jag gjorde innan också, det verkar också hjälpa.
Båtgubbarna har också samma problem:
http://www.intlwaters.com/index.php?showtopic=64538 |
Jodå det va en svart väldigt hård klump i ena änden av diffen. Men problemet är nog rakt igenom bristande service.
Bottenplattan är knappt krokig men när jag ändå hade loss d3n kändes det som ett smärre problem att ordna..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 11 jun 2016 11:30:35 Rubrik: |
|
|
La på på lite epoxy på chassiet. Tanken äter nästan mer än vad asfalten gör på undersidan..
|
20160610_122810.jpg: 3.65 MB , Visad 232 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 10 jul 2017 06:42:18 Rubrik: |
|
|
Länge sedan denna tråden var aktiv?
Har pillat lite med rs5:an, så jag tänkte slänga upp en bild på något jag tänkt testa.. typ 'flytande droop'.
Tanken är att man ska kunna köra lite droop för bra stabilitet vid inbromsningar/gassläpp, men utan att den blir en massa hjulspinn på innerhjulet ut ur böjarna.
Återstår att se om det är bra eller anus.
|
IMG_20170709_162518087.jpg: 2.6 MB , Visad 228 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 10 jul 2017 12:15:24 Rubrik: |
|
|
Spännande lösning! Är det bara ett brythjul där uppe? Eller har du ett servo så att du kan linda av och på vire?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 11 jul 2017 07:13:23 Rubrik: |
|
|
Bara ett kullagrat plasthjul med en liten plåt som håller vajern på plats när den är slak.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 12 jul 2017 07:18:32 Rubrik: |
|
|
Jag och Fredriksson körde lite i Thn igår, men det blev inget vidare bra 'test'. Halkigt i början, sedan lite regndroppar, och sedan mer regn så vi packade ihop.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 13 jul 2017 22:56:51 Rubrik: |
|
|
Bra..😀 ni ska inte hålla på att tjuvträna.varvrekordet ska stå sig ett år till.😀
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 08 aug 2017 10:26:47 Rubrik: |
|
|
När jag testade i Norrköping så upptäckte jag lite saker med kopplingen. Så jag har fräst fram lite olika backar till gpm kopplingen
Jag testade tre alu backar i Torexen och den blev ganska mysig.därav vill jag testa gpm. Min logik tycker att det borde vara hyffsat samma sak med lättare back som med hårdare fjäder men tror ändå inte det är så.
Tror man kan påverka ingreppet ( hårt eller mjukt) genom att matcha dom.
Jag har hårda och mjuka fjädrar och olika vikter på backar.
Tänker mig att en hård fjäder och en tung back ger hårdare ingrepp.
Ja sen har vi då hårdheten på alu men där tog jag en skrotbit från fläkt fräsningen.
Har inte en blekaste vad det är.
Backarna på bilden har inte skruvhål. När man borrat det hamnar den med två lätthål på samma vikt som fiberbacken.
Jag har testat alu backar en gång förut men dom lossnade direkt. Tror dock det va klåperi.
|
Har en back med ett lättningshål också. 20170805_173140.jpg: 3.33 MB , Visad 234 Gånger, |
|
20170808_002834.jpg: 3.47 MB , Visad 233 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|