Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Har vi någon kyltekniker här?
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Filmlänkar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
wrep
The Evil Admin

Registreringsdatum: 10 oktober 2006

InläggPostat: 07 jan 2017 12:25:57    Rubrik: Svara med citat

Jo man jag hade ju rätt långt under 20 grader i rummena skulle jag tro... hade nog varit en helt annan siffra om jag inte bott här ensam.. då hade jag nog fått köra elradiatorer i en del rum också.

Fast garaget är ju med i de där siffrorna också... Smile

Du pratar ju om en by-pass där? den måste väl ha någon ventil? Det är den jag kallar shunt. Finns det inget "kopplingsschema" på en sån där värmepump så man ser ventiler ,cirkpumpar osv?

NR
Outlaw Spammer

Registreringsdatum: 17 juli 2009

InläggPostat: 07 jan 2017 13:43:31    Rubrik: Svara med citat

Tror inte du tappar 5 grader. Tempen från vp sitter säkert inne i maskinen. I mediat. och efter Cirk pumpen sitter på utsidan av röret. Har du ngt att att mäta med på röret innan och efter. Hade inte cirkpumpen fungerat eller ngt varit igensatt hade vp löst ut och stannat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo

Registreringsdatum: 17 februari 2011

InläggPostat: 07 jan 2017 18:33:12    Rubrik: Svara med citat

Jag mäter ju med IR termometer på en tejpbit jag satt på rören utanför VP Smile
Idag verkar inte tillskottet hoppat in, mätte Värmebärare-ut från pannan och den är 51 grader, direkt efter CP som värmebäraren går till har jag 48.
Så mäter jag på vardera sida om CP har jag ett tapp på 3 grader nu, det .var mer när det var som värst, cirka 5.

Interna tempgivaren säger VB-ut = 50,5, returen på 41 och frånslagning VP på börvärde 42,7, som den aldrig kommer upp i, så VP tuffar 24/7. Filtret på varma sidan är rengjort.

Kollar jag larmloggen har jag massa larmer på högt värmebärardelta, dvs att deltat mellan värmebärare in och ut är för stort, det larmet kommer när deltat är över 12 grader.

Per, jag har inte något flödesschema, med bypassen är helt passiv, det är en kortslutning mellan VB-ut och VB-in, det är när växelventilen går över till VV produktion, så cirkulerar den externa CP radiatorvattnet utan att det går in i pannan. och i normaldrift skall det inte flöda i bypassen.

Värmebärardeltat är nu 7 grader, jag har jackat upp interna CP till 2, ska pröva att sänka till ett och öppna upp ett par radiatorventiler i rum som känts kalla, har även strypt hetvattenkretsen lite för att få ett högre delta där.
Till överst på sidan
NR
Outlaw Spammer

Registreringsdatum: 17 juli 2009

InläggPostat: 08 jan 2017 18:56:41    Rubrik: Svara med citat

Hetvatten kretsen strular kanske. Sen kanske det är bättre att inte stänga av ngt rum utan låta värmepumpen jobba mot så stor volym som möjligt.

Sen finns det säkert ngt värde för Max framledning som går att ändra. Då kör den Max vad den klarar. Kan minska livslängden på kompressorn.

Lite temp jag såg hemma. Men jag har en gammal pellets konverterad kombipanna.

- 18 ute framled. 60 retur 54
Övervåning strax över 20 undervåning kanske 19
- 4 ute. Framled 45.5 retur 41.5 runt 20 +- i grad

Skulle jag byta till värmepump skulle jag få byta ett flertal radiatorer och alla rad ventiler. Det är redan idag för lite radiatorer i både kök och vardagsrum.

Har du inte vattenburen värme i fix aggregatet. Lägger du den sist på slingan och värmer med luften kan det bli rätt ok.
Till överst på sidan
sx3
MuttroSpammo

Registreringsdatum: 17 februari 2011

InläggPostat: 09 jan 2017 20:30:01    Rubrik: Svara med citat

hetvattenkretsen är kopplad som en vanlig radiatorkrets, fast med rätt grova rör, jag har strypt den ventilen lite för att öka deltat, förhoppningsvis ger detta bättre flöde i andra kretsen.

Inga rum är avstängda, bara strypta på radiatorventilens förinställning till DT 7 C över radiatorn, fast det kanske är för mkt? Eftersom det verkar som att VP inte orkar få upp returtempen tillräckligt fort så att elkasetten måste in och spetsa upp. Tillskottstimern var satt till 60 minuter, ökade den till 180 minuter, så får VP 3 timmar på sig att nå upp till bör värdet, blir ju inte lika känslig för snabba växlingar i yttertempen också

Inte hittat någon maxtemp för framledningen, bara kurvorna.

Ja, raddisarna är väl inte riktigt gjorda för dom låga framledningstemperaturerna. Stammarna är 60 år och ligger med dolda skarvar oåtkomliga i mellanbjälklaget.

Man borde kanske göra energiberäkning för huset och använda Purmos projekteringsverktyg och fundera över om man skall byta ut stammarna, inte denna sommar kanske, men nästa.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Filmlänkar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum