Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 30 mar 2021 12:51:58 Rubrik: Halvhemliga projektet |
|
|
... Som egentligen inte riktigt är ett projekt ännu, utan snarare en förstudie om kostnad etc. samt att jag är lite rastlös just nu.
Men tanken är väl att bygga någon form av arbetsbänk till garaget, med en hålad MFT skiva samt utrymme för fräs och sågmodul i ena änden.
Skulle vilja ha lite snickerimaskiner för att kunna göra enklare möbler och inredning manuellt, inga styrda grejor.
Istället för att ha ett fräsbord, ett sågbord och en arbetsbänk så tänkte jag att man kan försöka bygga ett modulliknande på hjul som man kan rulla in mot vägg när det inte används och fram när det behövs.
Nackdelen blir väl att det inte är särskilt mobilt utan halvstationärt.
Sågmodulen:
https://www.tritontools.com/en-GB/Product/Workcentre%20Systems/Workcentre%20Systems/TWX7CS001
Fräsmodulen:
https://www.tritontools.com/en-GB/Product/Workcentre%20Systems/Workcentre%20Systems/TWX7RT001
MFT skivan blir en 22mm MDF som blir hårdvaxoljad.
Själva bordsramen tänkte jag isåfall bygga med 30x30 type B med 8mm spår.. Har gjort en konstruktion i Frame Designer som jag kan posta senare ikväll.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 30 mar 2021 13:35:12 Rubrik: |
|
|
Här är underredet som jag gjort i framedesigner.
Delarna landar på cirka 7000kr från Motedis, det är inte profilerna som är dyra.. Det är alla jefla skruv och beslag
|
Skärmklipp.PNG: 1.15 MB , Visad 210 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 4974 Ort: Giant Valley
|
Postat: 30 mar 2021 19:56:38 Rubrik: |
|
|
Benen ska gå hela vägen ner så du kan sätta justerbara fötter. Kolla min tråd.
Sätt inte ihop med såna där djävla hörn när du kan skruva en profil i en annan. Det runda hålet i centrum av profilen går att gänga. Sen ser man bara till att borra hål i den anslutande profilen så att det går att få igenom bulten. Man försänker så att bultskallen landar på den inre förstärkningen. Du kommer bara behöva vinklar för att fästa benen i den övre ramen, 8 stycken.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 30 mar 2021 20:28:27 Rubrik: |
|
|
Hade tänkt ha hjul på denna faktiskt och inte ben.
på ovansidan hade jag tänkte sätta en 3D kub där man drar en M8 i samtliga 3 profiler i centrum på profilen. Tänkte även komplettera med vinklar + plåtar för stabiliteten, att den inte blir ranglig.
Verkar meckigt med dom genomgående bultarna.. Jag börjar nog med T-spår och sådana skruv med hylsa i profilen samt vinklar.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 30 mar 2021 20:39:21 Rubrik: |
|
|
Du sätter hjul på samma sätt som justerbara ben. I en platta som skruvas i änden på benet.
Det går säkert att beställa profilerna kapade med hål på rätt ställen från Motedis.
Det ska vara minst två skruvar i varje profil. Finns det 3D-kuber med 2 hål åt varje håll?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 30 mar 2021 20:40:47 Rubrik: |
|
|
sx3 skrev: | på ovansidan hade jag tänkte sätta en 3D kub där man drar en M8 i samtliga 3 profiler i centrum på profilen. Tänkte även komplettera med vinklar + plåtar för stabiliteten, att den inte blir ranglig.
|
När gör du en ny ritning?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 30 mar 2021 21:18:47 Rubrik: |
|
|
Efter att jag begripit vad du menar och därefter analyserat det och kommit fram till att du har rätt.
Men just nu har jag ett annat problem, det är att jag inte kan bygga med 30x30 B-profil, T-spåren behöver vara I-typ och då blir det 40x40 profiler.
Måste klura ut hur jag kan få prylarna att liva med varandra.
För jag vill sänka ner MDF skivan så den är flush med profilerna och att jag därmed får T-tracks upptill.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 30 mar 2021 23:59:43 Rubrik: |
|
|
Skruva skivan i de övre profilerna. Du får mycket stabilare bord. Det är ju som gjort för det liksom
Vill du vara lite lyxig så gör du skivan i valchromat som tål fukt bättre än MDF.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 31 mar 2021 08:15:19 Rubrik: |
|
|
Fast då har du missförstått poängen med att bygga med profiler i mitt fall.
Jag vill ju använda T-spåret som styrskena etc. för verktyg, annars kan jag lika gärna bygga en abetsbänk med trästomme som man gjort dom senaste hundratals åren
Edit, fast dina ben går ju inte heller hela vägen ner?
Jag tänkte mig hjul som kommer med en monteringsplatta, så kan man skruva fast den plattan i T-spåren på profilerna som möter varandra. ett skruvhål blir vakant, men ser inga problem med det.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 01 apr 2021 19:37:34 Rubrik: |
|
|
Det blir väl bra.
Mina ben går inte ända ner för det är inte jag som är konstruktören.....
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 01 apr 2021 19:39:20 Rubrik: |
|
|
Ok. Men om du tar en profil som är lite högre så kan du skruva vinklar i T-spåren och sen lägga i skivorna. Då är dom lätta att byta dessutom när du har sågat sönder dom.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 01 apr 2021 22:37:38 Rubrik: |
|
|
sx3 skrev: |
Delarna landar på cirka 7000kr från Motedis, |
Det blir ingen vanlig sossebänk med andra ord?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 02 apr 2021 06:25:09 Rubrik: |
|
|
Ska du sätta verktyg så ha minst tio mm spår i skenorna . Hjul sätter du med platta undertill om inte konstruktion och allt du ska göra på den kommer vara förhållandevis lätt och skaffa bra hjul annars kommer du svära om du lägger på lite vikt på den.
Bygg med vinklar. Hoppa över kuber dom är snygga men adderar bara på priset.
Kommer inte ihåg vad såna där L profiler heter men dom brukar vara i kubik dyrare än standard och man bygger ganska lätt egna av en 40x80 och en 40x40. Profil som man med t spårs stycken skruvar ihop men med lite arbetstid i stället.
Den långa pinnen du har i botten adderar nog ingenting till hållfasthet så den går nog att spara in på också.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
more10 Spambot
|
Postat: 02 apr 2021 12:15:27 Rubrik: |
|
|
Gör bordet som en skiva som passar i spåren. Och sen en skiva som du lägger i. Sa jag Valchromat?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
|
Postat: 03 apr 2021 21:15:40 Rubrik: |
|
|
Citat: | Men om du tar en profil som är lite högre så kan du skruva vinklar i T-spåren och sen lägga i skivorna. Då är dom lätta att byta dessutom när du har sågat sönder dom. |
Det var lite min tanke också, dock helst fasta vinklar så man inte inte ruckar på dom om man bankar på toppen. shimsa får man väl göra med lexan eller tunn plåt vid behov.
Citat: | Det blir ingen vanlig sossebänk med andra ord? | [quote]
Har väl aldrig vart min stil.
Citat: | Bygg med vinklar. Hoppa över kuber dom är snygga men adderar bara på priset. |
Tanken för att hörnen fria, så att man får in enhandstvingar från alla håll.
Iof kan man ju fräsa/vidga upp spåren precis i början så att man kan lirka in en tving.
Citat: | Den långa pinnen du har i botten adderar nog ingenting till hållfasthet så den går nog att spara in på också. |
Den är upplag för hyllplan att kunna ställa kap/gersåg och andra maskinlådor på etc. Så det finns en tanke med den också.
Citat: | Gör bordet som en skiva som passar i spåren. Och sen en skiva som du lägger i. Sa jag Valchromat? |
Jag gillar tanken, dok skall ju skivan vara hålad (MFT) för att bla. kunna få ner enhandstvingar och då kan inte skivan vara särskilt tjock.. Alternativet är att lägga remsor i spåren som man skruvar mot skivan som en krans men inte inte har något störande i mitten.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|