|
Snillen Spekulerar 256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
|
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 11 mar 2014 15:35:57 Rubrik: Mannes CIAO projekt |
|
|
Som förhoppningsvis skall stå hyffsat klar till sommaren.. Vi får väl se hur det blir med den saken
För dom som inte vet vad en ciao är, så ser dom ut såhär:
http://cloudlakes.com/data_images/models/piaggio-ciao/piaggio-ciao-05.jpg
Dom började tillverkas någongång på 70 talet tror jag, och tillverkningen upphörde 2006, ciao'n på bilden är från 2005 med aluminiumfälgar.
Det som skall göras är att ramförstärka den, hänga i en 80cc med reed och 19mm förgasare (12/7 original) Byta ut den fasta utväxlingen mot en variator transmission och helt enkelt få den att gå fort
Dagens beslutsångest är valet av fälgar.. Antingen dom på bilden ovan som är 5 ekrade "bananfälgar" eller dom på denna bild so är 10 ekrade.. Dom 10 ekrade är mer ovanliga och såldes aldrig i Sverige. Vad tror expertpanelen?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OJNVLHIM.jpg
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 11 mar 2014 19:01:08 Rubrik: |
|
|
Går den tillräckligt fort så syns det inte vad fälgarna har för design, dvs lägg krutet på motorn!
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 11 mar 2014 21:26:10 Rubrik: |
|
|
Haha, ja motorn kommer bli vass Finns ett vassare block, men en sån puffra går lös på 10 lock, lite väl saftigt just nu.. Så jag får nöja mig med det näst vassaste..
Ska forska lite i hur mkt fälgarna väger, på en sån här maskin är ju allt att klassas som ofjädrad vikt, så man får väl banta det som bantas kan (gäller även piloten)
Ramen, beställde jag från Holland, med dom 5 ekrade fälgarna för strax över 100€ inkl frakt, dom ligger på posten och väntar på att bli hämtade.. sen blir det en vända till svetsmas för ramförstärkning.
vi får väl se om man lyckas få upp cykeln i 100km/h
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 11 mar 2014 22:44:19 Rubrik: |
|
|
100knyck på 80cc ska ju vara en baggis! Jag var uppe i 100 med 65cc på min Puch, och kompisarna som körde 80cc cylindrar på sina Suzuki gick ännu lite fortare
När kommer det bilder på cylinder, porttider mm?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 11 mar 2014 23:10:39 Rubrik: |
|
|
Hehe, det ska ju vara riktiga 100km/h, inte på nån gammal glädjemätare
Fast det råder delade meningar om det är 800cc eller om det är 75cc, beroende på hur man räknar.. Kolven är 46mm.
Jo, vanliga moppar går ju nästan 80 blås bara man pluggar ur dom, men dom här mopparna är inte byggda för nån avancerad motor, original så är dom dödströtta i botten, nästan så man välter omkull. Det är väl därför det sitter trampor på, så man kan hjälpa den på traven liksom.. Blir väl bättre acceleration när man trimmar, men vill man ha rejält med toppfart får man ändra utväxlingen i navet och då förlorar man på acceleration.. vi får väl se lite hur denna kommer te sig.. men efter att läst lite trådar verkar det som att de flesta landar på 90-105km/h med liknande setup beroende på avgassystem och utväxling.
Porttider mättes aldrig, det som gjordes var lite basic grejer så som att öppna upp 2 boost kanaler som är pluggade från fabrik, då dom kräver eftermarknads vevhus.. Ett originalvevhus måste man borra för att ens få ner kolvstyrningen.
Sen vart det matchning av tranfers/spolkanaler mellan vevhus och cylinder då dom är olika fabrikat samt att personen som ägt vevhuset innan bearbetat det efter sin cylinder, som var ännu ett annat fabrikat..
Hade inte tänkt göra så mycket mer åt motorn nu, annat än att sätta ihop den, pröva osen plocka ner den till nästa vinter om så kommer behövas.
Väntar på packningssats samt kullager innan jag kan skruva ihop aset Väntar även på svänghjul och lite andra monteringsdetaljer till puffran.
Enligt utsagor gör cylindern bra ifrån sig redan som original och ännu bättre med boostportarna öppnade. Många verkar bredda avgasporten 2mm och höja den 1,5mm.. durationen på insuget är väl inte så mkt att göra åt veven är anpassad för reed och för vevhuset i fråga..
|
Cylindern original, med boostkanalerna stängda. det är dom två kanalerna man ser i loppet. IMAG0272.jpg: 913.49 KB , Visad 947 Gånger, |
|
Påbörjad matching av spolkanalerna IMAG0274.jpg: 866.74 KB , Visad 857 Gånger, |
|
Vevhuset med reedblock i bakändan IMAG0277.jpg: 875.21 KB , Visad 593 Gånger, |
|
Boostkanalerna öppna samt att spolkanalerna är matchade mot vevhuset. IMAG0278.jpg: 749.87 KB , Visad 839 Gånger, |
|
22mm avgasanslutning, lite klent men den enda storleken.. om man inte går upp på värstingmotorn. Dom har 30mm IMAG0279.jpg: 803.42 KB , Visad 587 Gånger, |
|
Avgasporten vrider sig och kommer ut på kortgaveln. IMAG0280.jpg: 1022.19 KB , Visad 602 Gånger, |
|
Ett stycke kolv, där fönstrena behöver gradas lite, dom är lite väl vassa. IMAG0281.jpg: 703.22 KB , Visad 643 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 12 mar 2014 11:06:45 Rubrik: |
|
|
Ser ju ut som förutsättningarna inte är riktigt dom bästa för hög effekt med tanke på små hål i cylindern och lite konstig placering av reeden, men det ska väl gå att få skaplig snurr på den också.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 12 mar 2014 13:29:07 Rubrik: |
|
|
Det är ju det jag menar, att 100km/h är lite av en magisk gräns för denna typ av moppe, motorn får knappt plats i ramen
lager, packbox och packning ligger på posten och skall hämtas idag, så förhoppningsvis blir vevhuset ihopsatt ikväll och kolven får sina vassa kanter gradade.. Fortsättning följer.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 12 mar 2014 22:30:26 Rubrik: |
|
|
Monterade ihop puffran idag, det som är kvar att göra är att montera tändningen samt svänghul men också pysventilen behöver kompletteras.
Har inte fått hem dom delarna ännu, så fortsättning följer även där..
Har beställt nya däck, 2,75x17.. 2.25 är vad som får plats, så det blir till att bredda bakskärmen så däcket rullar fritt.. Vet inte om jag ska "valsa" skärmen, eller om jag ska kapa den i 2 delar och köpa ekonomiplåt och lägga imellan..
Har inte mätt squishen, men enligt en holländare ligger dom allt från 1-3mm, tyckte det lät mycket Man kanske får ta och banta det måttet lite så kanske man får lite bättre tryck i maskineriet.. Lär bli tungstartad att springa igång den dock.
|
Ett stycke vev i stora motorhalvan IMAG0282.jpg: 960.95 KB , Visad 656 Gånger, |
|
Går ju att mäta insugsdurationen rätt så lätt, om man är lagd åt det hållet :) IMAG0283.jpg: 953.02 KB , Visad 590 Gånger, |
|
Båda blockhalvorna är ihop IMAG0284.jpg: 1.08 MB , Visad 570 Gånger, |
|
Cylindern och toppen är på plats IMAG0285.jpg: 1.04 MB , Visad 866 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 14 mar 2014 22:39:20 Rubrik: |
|
|
Idag kom liket hem, årsmodell 1980 och ramnumret är intakt, måttat lite för förstrkningen och det kommer bli ett 3" rör mellan ÖK bakre stänkskärm till ÖK tanken, nästan vid styrkronan.. Lite som att omvandla den från damcykel till herrcykel Hade tänkt bygga fackverk över sidoplåtarna, som även går över motorn.. Men det lutar lite åt att jag skippar det
Bakskärmen skall breddas 2 cm, det blir till att kapa den i 2 delar och lägga i en mellandel mellan halvorna..
Kommer få kapa 1cm av styrröret och pressa in övre lagerhållare från Puch maxi, så att gaffeln som är provmonterad (eftermarknads, hydraulisk) går att angöra på riktigt. Gaffeln har fäste för bromsok, så någongång i framtiden kanske man tar och bygger om från trumbroms till skivbroms i fram.
Tanken är tom men fuktig, plockat bort locket och soppakranen och tänkte låta den luftas ur, så det inte ligger ångor kvar när det skall svetsas =)
Imorn blire handla rördelar och på söndag blir det kapa i ramen och börja slipa ner där det skall svetsas.
Förslag på färg?
Jag är lite inne på följande kombinationer
- Vit ram / svarta fälgar
- Orange metallic ram / svarta fälgar
Förslag på fälgar?
Fick med dom 5-ekrade till ramen, har dock inte anlänt ännu. Hittade senare dom 10 ekrade, så jag bad "our guy in amsterdam" som Tarantino hade utryckt det, köpa dom och skicka dom till mig, då jag ändå skulle köpa variatornav från honom.. så nu har jag även dom påväg hem.. Med skillnaden från första posten att dom jag köpte är 17" medan dom på bilden är 16"
Jag köpte hela ramen och 5 ekrade för 110€ inkl frakt, sålde enbart 5 ekrade häromsistens till en kille för 1500, så kränger jag nån av dom nya fälgarna så har jag båda tjänat pengar och har en ram att bygga på
|
IMAG0289.jpg: 1 MB , Visad 1208 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 15 mar 2014 01:25:46 Rubrik: |
|
|
De 10-ekrade slår ju banan-varianten med hästlängder i snygghet enligt mig iaf
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 15 mar 2014 09:37:31 Rubrik: |
|
|
Jag håller med föregående talare..
Måste desutom berömma dig för din fantastiska kunskap om att kunna få ett projekt att såsa ur .ser ut att vara på god väg
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 15 mar 2014 10:07:34 Rubrik: |
|
|
Ang färg: som jag minns det så är väl Ciao röda? Så ferarriröd med svarta fälgar tycker jag du skall ha
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 15 mar 2014 10:32:47 Rubrik: |
|
|
Toomuch skrev: | Jag håller med föregående talare..
Måste desutom berömma dig för din fantastiska kunskap om att kunna få ett projekt att såsa ur .ser ut att vara på god väg |
Thank you, thanks you, you're far too kind hehe
Jo, är mer inne på dom 10 ekrade också, så det blir till att sälja av banan fälgarna på blocket för dyra pengar
Dom har funnits i en herrans massa färger, dock har väl färgutbudet i SVerige varit lågt, tror dom sista årmodellerna bara gick att få i vitt, svart eller mörkblått i Sverige. Ferarri rött kan bli snyggt, funderar även på babyblått.. men Lambo-orange är väl det som lockar mest, men jag är lite tveksam till garagelack av metallic, tror det blir lättare att få en solid lack snygg.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 15 mar 2014 22:52:30 Rubrik: |
|
|
Jaaa, katter gör sig nog inte i metallick heller så kör på vanlig lack..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 16 mar 2014 15:04:44 Rubrik: |
|
|
Idag skulle det bytas fjädrar i kopplingen, väl isär så visade det sig att jag har en ovanlig koppling, med ovanliga fjädrar.. Så nu pågår efterforskning om det bara är backarna som skiljer, och om man därmed kan byta dom till den "vanliga" modellen, så att man får på dom hårdare fjädrarna.
|
IMAG0291.jpg: 1.39 MB , Visad 631 Gånger, |
|
IMAG0292.jpg: 1.35 MB , Visad 607 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan bifoga filer i detta forum Du kan ladda ner filer i detta forum
|
|