Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
Postat: 29 aug 2014 14:45:26 Rubrik:
Tillbaka till ämnet släpvagnsregler jag har skickat lite frågor till transportstyrelsen, de är trevliga och svarar snabbt , verkligen bra med andra ord
Fråga: Hej!
Jag har en fråga ang släpvagnar och b-körkort.
Jag har en bil som har max släpvagnsvikt 1100kg
och en släpvagn som har 350kg tjänstevikt och 1250kg totalvikt. Släpvagnskalkylatorn säger att jag får dra detta släp med B-körkort förutsatt att jag inte lastar mer än att jag håller mig under 1100kg totalvikt. Stämmer detta?
mvh // Per
Svar: Hej.
Med ett B körkort får man köra en fordonskombination av bil och släp där sammanlagda totalvikterna får vara högst 3500 kg.
Alltså, om bilens och släpets sammanlagda totalvikter inte överstiger 3500 kg och om du inte lastar släpet till mer än 1100 kg som är bilens begränsning så är det tillåtet för dig att köra med B körkort. _________________ // Per
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
Postat: 29 aug 2014 14:49:06 Rubrik:
Fråga:
Hej!
Jag har två frågor om efterfordon kopplat till personbil.
Det står i reglerna att efterfordonet inte får vara konstruerat för att bära last, vad räknas som last i det fallet? Kan jag bygga ett efterfordon för att transportera tex en minigrävmaskin? Vidare står det att om efterfordonet saknar bromsar får det max väga lika mycket som bilen, men hur mycket får det väga om man har bromsar?
Mvh // Per
Svar:
Det stämmer att efterfordon inte får transportera gods eller ha en lastbar yta. Ett undantag är dock båtvagnar, dessa får frakta båtar trots att en båt är gods. Så tyvärr kan inte ett efterfordon brukas till att transportera en grävmaskin eller liknande.
Är efterfordonet obromsat får dess bruttovikt (= tjänstevikt + last för tillfället där och då) inte överstiga dragfordonets bruttovikt men är efterfordonet bromsat finns egentligen inget som reglerar maximal vikt för efterfordonet. Alla fordonsförare har ett ansvar att framförandet sker trafiksäkert vilket polisen kan ha synpunkt på. Så en liten lätt dragbil och ett stort tungt bromsat efterfordon kan trots att inte några vikter formellt överskrids anses vara en trafikfara och stoppas av den enskilde polismannen. _________________ // Per
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid) Gå till sida 1, 2Nästa
Sida 1 av 2
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan bifoga filer i detta forum Du kan ladda ner filer i detta forum