Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
Postat: 08 jan 2023 12:00:31 Rubrik:
Jag har funderat lite på att kanske bygga om till automatlåda, men det verkar lite svårt. Jag tror det skulle funka bättre med automat när man skall smyga.
Det finns 4cyl med automat men jag har aldrig sett någon sådan i Sverige. 6 cyl finns och då är det tvärt om att manuella är ovanliga.
4 cyl och 6 cyl har inte lika bultdelning tyvärr.
AW4 heter automaten som sitter i cherokee. Den är elektriskt styrd men det är bara solenoider så det går att ha vanliga knappar istället om man vill växla manuellt. Den har funnits till 4cyl också:
https://www.novak-adapt.com/knowledge/aw4/
Citat:
The AW4 and the 2.5L engine was a rare combination in the XJ / MJ model Jeeps as spec-to-build. They recieved 4.56 axle ratios. The transmission case and internals were identical to the 4.0L version of the AW4, but the detachable bellhousing and torque converter were unique to the 2.5L I4 engine.
Och fördelen med den lådan är att sprängkåpan är lös vilket som inte är så vanligt på andra automatlådor. Och att den passar direkt mot fördelningslådans 21 spline om man får tag på en före årsmodell 91.
En nackdel är att den är ca 75mm längre än manuella lådan som sitter i nu. _________________ // Per
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
Postat: 21 jan 2023 19:38:44 Rubrik:
Ja lite fattig... men de står lite om vilka bilar dom sitter i. Du tänker att de skulle stått att den här håller för fullt i sprängsten o såna saker?
Dom hade glömt en axel också. Det är Ford F150 77-79 tror jag. Den har Dana 44 high pinjong fram... vet inte hur bred riktigt men gissar runt 65 tum.
Ev är F150 och Bronco samma... lite oklart. _________________ // Per
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
Postat: 24 dec 2023 17:09:58 Rubrik:
Hållit på och muppmekat med Jeepen en del på sistone. Jag köpte några axlar till den som jag trodde skulle vara bra men det visade sig att jag blev lurad och snubben vägrade ta tillbaka dom. Det skulle vara diffspärrar, nedväxlade slutväxlar och förstärkta drivaxlar.
Diffen bak var kronslut och det satt original drivaxlar i bakaxeln.😑😑
Efter ett tag bestämde jag mig för att flytta över diffen från den framaxeln till min. Och det var väl bra att jag plockade isär den istället för att byta hela axeln... samtliga skrut till kronhjulet var lösa bla..
Så tillslut efter mycket trassel så är det snart dags att provköra .
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
Postat: 24 dec 2023 17:25:46 Rubrik:
Lagret på arb-diffar är smalare för att få plats med sviveln till tryckluftsmanövern. Men huset på dom här axlarna är så fult bearbetat så lagerbanan får knappt något stöd alls.
Jag vågade inte köra med det så jag tillverkade ett nytt överfall så lagret i alla fall kommer få stöd på den sidan där belastningen är störst. Fräsarn hjälpte mig med själva urtaget för lagerbanan.
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
Postat: 24 mar 2024 23:40:24 Rubrik:
Mekat en hel del med Jeepen sen sist. Byggt om styrstagen fram till sk high steer för bättre frigång och monterat en hjälpcylinder för servon.
Jag fick också bygga en ny diffkåpa i 6mm stål för att få en stadig infästningspunkt för hydraulcylindern.
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid) Gå till sida Föregående1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sida 9 av 9
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan bifoga filer i detta forum Du kan ladda ner filer i detta forum