Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mannes Vespa strapatser

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 15 aug 2023 19:25:24    Rubrik: Mannes Vespa strapatser Svara med citat

Alltid varit lite småsugen på en plåtvespa, under senvintern dök ett objekt upp på Blocket, en blå Vespa 50CC från 1976. Startade inte, så jag köpte den. Hade bara gått 312 mil enligt mätaren.
Snabbt började jag beställda åka-skitfort-144cc-motordelar från Italien för att bygga ytterligare en månraket.
Någonstans mitt i motorbygget kom väl samvetet ikapp mig lite att det kanske inte är helt okej på en moppe. Började leta lämpligt 125cc lätt MC objekt istället och strax innan semestern dök det upp en i Uppsala, En röd 1967 Square badge med kort-chassi. Köpte den utan att blinka - vilket med facit i hand kanske inte var det bästa köpet för pengarna.

la ut den blåa på blocket, men köpare ville ha något som startar.
Så jag renoverade örgasaren och justerade tändningen och fick liv i han!
Tänkte ta mig en provtur när jag märkte att bakhjiulet satt löst.
Tänkte att jag spänner det, när jag skulle dra ut saxpinnen från kronmuttern till bakhjulet så följde halva axeln med! HAVERI! Skandal, för att komma åt den axeln, måste motorn ur och klyvas, växellådan i molekyler.
Sagt och gjort beställde jag nya delar + nya däck och vajrar. Roade mig under semestern med att laga den och slängde ut han på blocket igen.

Svalt intresse, men kom i kontakt med en Tysk från Ingolstat och vi bestämde för att mötas i Helsingborg i Söndags. Sagt och gjort kuskade jag ner till Helsingborg och gjorde affär med Tysken som var kapitalstark.



20230415_091615.jpg


20230415_091615.jpg: 883.85 KB , Visad 71 Gånger,


20230415_091636.jpg


20230415_091636.jpg: 713.42 KB , Visad 71 Gånger,


20230710_132419.jpg


20230710_132419.jpg: 276.99 KB , Visad 69 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 15 aug 2023 19:42:31    Rubrik: Svara med citat

.. Det röda liket, min framtid!
Det är en 1967 square badge (emblemet fram på benkölden är fyrkantigt istället för hexagon) vilket kännetecknar dom äldre vesporna.
Smallframe, den lilla vespan började tillverkas 1964 fram 80 talet.
1964+65 hade liten motorlucka och var kortchassi, 1966-1967 började man med dom lite större motorluckorna och kortchassit var kvar. från 1968 förlängde man ramarna 3,5cm.

Just det här exemplaret har nog varit någons fylleåk en gång i tiden, fan vet vad det varit med om! Styrstoppet är trasigt, vänster bakskärm är helt bucklig.

Gamla läns regskyltarna fanns kvar, vilket var lite kul!

Sadeln med fula hålet slängde jag ut på blocket med en förhoppning att kanske få några hundralappar. Trillade in ett bud på 2500kr, så det var bara att sälja!
Tysken som köpte den blåa vespan, var tydligen den slutliga köparen av sadeln, via en hasslare från Malmö, han betalade enligt utsagor 1000€ för sadeln då den visade sig vara väldigt ovanlig. Satt ursprungligen på SS modeller men som pga. Sveriges dåvarande viktkrav även hamnade på svenska smallframes. Nåväl, ska inte gråta över spilld mjölk..



IMG_20230704_164920.jpg


IMG_20230704_164920.jpg: 2.57 MB , Visad 69 Gånger,


IMG_20230704_164846.jpg


IMG_20230704_164846.jpg: 3.47 MB , Visad 69 Gånger,


1000009192.jpg


1000009192.jpg: 269.57 KB , Visad 68 Gånger,


1000008521.jpg


1000008521.jpg: 319.07 KB , Visad 69 Gånger,


1000008520.jpg


1000008520.jpg: 370.11 KB , Visad 65 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 15 aug 2023 19:47:42    Rubrik: Svara med citat

Dödsmotorn beställde jag delar till, knappt innan jag hade fått hem den blåa vespan... Kan bara summera det hela med att italienare och toleranser är en saga för sig och fan vad dyrt det är med Vespa Very Happy


1000006580.jpg

Matchportat cylinder och block
1000006580.jpg: 309.88 KB , Visad 70 Gånger,


1000006593.jpg

Tvättat grejorna efter portningen.
1000006593.jpg: 530.13 KB , Visad 69 Gånger,


1000006602.jpg

Ett roterbart och tiltbart motorstativ gjorde bygget enklare och roligare.
1000006602.jpg: 599.66 KB , Visad 63 Gånger,


1000007253.jpg

Fyrväxlad låda med kort utväxling.
1000007253.jpg: 421.31 KB , Visad 67 Gånger,


1000008351.jpg

Koppling som ska palla 40hp, men motorn kommer bara leverera 25-ish, meddet röret jag tänkt använda. Vill ha en lågvarvig maskin med bra botten och ingen vrålapa som vaknar vid 12.000
1000008351.jpg: 501.84 KB , Visad 70 Gånger,


1000008489.jpg

Provtryckte motorn innan jag byggde vidare, 300 mmhg motsvarar knappt 0,4-0,5 Bar.
1000008489.jpg: 373.3 KB , Visad 68 Gånger,


1000007715.jpg

Carbon, behöver jag ens nämna något? :D
1000007715.jpg: 531.85 KB , Visad 68 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 15 aug 2023 19:49:05    Rubrik: Svara med citat

Min första lagning av Vespan, en svetsmutter som hade lossnat. Svetsade tillbaka den Very Happy

Ett litet steg för mänsligheten, ett stort steg för mig Very Happy



1000008935.jpg


1000008935.jpg: 214.28 KB , Visad 58 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 15 aug 2023 20:16:25    Rubrik: Svara med citat

Har sett att DEA gjort reklam för en massa vespa-grejer, verkar gå att bygga om hur mycket som helst, och säkert hur dyrt som helst..
Är det DEA-cylinder du skaffat?
Bra tänkt med register/varvtal, man orkar inte åka på något som ska gå på maxvarv konstant.
Powervalve..?!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 16 aug 2023 14:01:51    Rubrik: Svara med citat

Ja, DEA har fått nytändning på vespa. Sett renderingar på ett nytt vevhus med sekventiell växellåda och hydraulisk koppling och hydraulisk skivbroms.

Min nya motor är inte DEA. Den är en Quattrini M1L-60-GTR cylinder, 51 slag, 60mm kolv som ger 144cc. Dellorto 34mm. Crimaz frästa och lättade drev till växellådan. Tändning från Vape och lite sånt Very Happy
Quattrini är ett litet familjeföretag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 17 aug 2023 06:47:42    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag har sett den också. Såg priset på cylindern nu, inte rea-pris direkt Smile
Du har inte funderat på någon egen powervalve? Ett alternativ kan ju vara en kammare med ventil nära utblåset. Tror bla Kawa gjorde så i början. Borde vara hyfsat enkelt att smida ihop själv, funkar säkert att styra med mottrycket från pipan (mekaniskt alltså). Blir väl inte lika bra som variabel porthöjd, men borde ju ändå göra en del.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 21 aug 2023 21:34:20    Rubrik: Svara med citat

Är det nya delar till hela motorn?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006