Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Finnens MB-tråd
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 04 nov 2021 18:21:58    Rubrik: Svara med citat

Bra och bra. Samma programvara som tidigare och koden är säkert i grunden samma som från början. Sen är det alltid en massa fix och trix. Typ sätt en kondensator och 7 motstånd för att få perfekt signal. Problemet är att mannen kör en stor motor. Då räcker det inte med vad som helst om han behöver en driver för varje. Dom billiga spruten är inte billiga längre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 05 nov 2021 07:33:08    Rubrik: Svara med citat

Jag har faktiskt ett gammalt MS liggande som brorsan donerat, hade tänkt det till något moppeprojekt eller dylikt..
Men jag har inte tänkt gå över till det om det inte blir någon katastrof. Detta borde gå att få till tycker jag. MS klarar inte köra spridarna sekventiellt, kommer inte ihåg om det knalar 6cyl wasted sparke ens.

Civinco går att mappa 'live' fast det blir väldigt trögt och kan hänga sig om man markerar en hel mapp och ändrar den procentuellt. Funkar bra för att ändra enstaka värden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 05 nov 2021 19:11:14    Rubrik: Svara med citat

Dagens ris & ros:
+ fått igång lambdaregleringen (smalbadare) och det verkar funka så man ska klara besiktning.

-saknas kabel och stift i k-hus i Civinco-kablaget för insugstemp, har beställt stift från Electrokit

-så fort jag tjuvar trottelpositions-signal från original motortyr, så sätter original styrlåda fel. Verkar hyperkänsligt, så jag kanske måste göra någon liten förstärkare om jag ska använda TPS-signal.

-Civincot ballar ur ibland när man grejar med det och ändrar mm. Det tappar kontakten med datorn, motorn går bara på tre cylindrar, sätter fel på camsync mm. Hoppar igång igen om jag laddar gammal setup via 'smartcard' och sedan laddar i min setup från datorn efter det.. Ska testa byta usb-kabel, men det verkar lite instabilt.. Ska väl funka när det väl är mappat o klart, men irriterande att jobba med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 05 nov 2021 22:54:56    Rubrik: Svara med citat

Inget skumt med hastigheten på porten. Kanske pröva sänka den. Är det inte så att boxen matar 5 volt internt till spjäll potten. Har du dubbla givare? Kan du inte förklara lite hur det är byggt. Är det ett original system. Vad gör det? Vad gör civincon och vad delar dom två.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 06 nov 2021 20:39:09    Rubrik: Svara med citat

Svårt att förklara, borde rita schema Smile
Allt utom spridarna är kopplade till original styrlåda, dom signaler jag tar till Civinco är tjuvade från orignal. Lådorna har samma jord, så jag bara läser spänningsnivåer med analoga ingångar med Civinko (tempar och eventuell tps), och även vev och kamgivare är tjuvade.
Så fort jag tjuvar TPS-signalen, så ballar original styrlåda ur. Kan vara någon filtrering eller ingångsimpedans som påverkar insignalen till originalet.
Den har elspjäll, och verkar som det finns två potentiometrar i spället där ena är börvärdet (vajer) och andra är ärvärdet (spjället), det är iallafall min teori. Ska sitta en el-styrd koppling mellan spjäll och vajer vad jag läst.
Tjuvar jag på ena signalen så synkar väl inte signalerna helt hundra, och då sätter den väl fel.

Nu har jag kört lite idag, och det verkar funka skapligt med acc-berikning från MAP-signalen, så det kanske får duga ändå.
Har fått till soppan skapligt, lambdaregleringen också, men insugstempen är jävligt hög, ca 50grader när man glider, och över 60 när den laddar (utetemp knappt 10), så jag måste få till någon luftburk med kalluftsintag snarast. Nu suger turbona luft som gått genom varm kyl och sedan värms på lite extra av grenrören..

Är något skumt med automaten också (har varit likadan hela tiden), lockupen går inte in, och jag tror att den inte går upp på 5:an. Bör rota i det också.. Har inget eget verktyg för att läsa felkoder på lådan. Svårt att hitta bra och billiga diagnosverktyg för gamla Mercedes verkar det som.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 19 dec 2021 10:52:59    Rubrik: Svara med citat

Har upptäckt att lådan är en sk 722.5, viken är en hednenhös-låda med påklistrade moderniseringar. Dom har däremot inte lyckats klistra dit någon lockup.. Den har även en kickdown-vajer.. har spänt upp den lite, så nu växlar den ner innan pedalen sitter i mattan. Lite trevligre att köra så.
Jag hade inte en susning att Mercedes låg så hopplöst efter på vissa områden, automatlådan är ett gott exempel, har inte sett något liknande på 90-tals BMW.
Vaacuum-systemen är väl ett annat exempel..

Har gjort kalluftsinsug med orignal luftburk och provkörde en sväng igår, Insugstempen kom ner 15 grader, och den gick märkbart bättre.

Har börjat lite med nya tryckrör som ska likna orginal mer, men det går lite långsamt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 23 mar 2022 00:10:27    Rubrik: Svara med citat

Hur går det med Mercan? Smile
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 23 mar 2022 08:44:11    Rubrik: Svara med citat

Lite mer motivation nu när vårsolen tittat fram, så jag har med den till jobbet för hjulinställning och byte av framdäck idag. Besiktning bokad 2:a Maj också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 24 mar 2022 09:41:56    Rubrik: Svara med citat

Aha! fick du rätt på insprutnings-problematiken då?
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 24 mar 2022 14:43:08    Rubrik: Svara med citat

Ja, enligt tidigare beskrivning. Civinko kör spridarna, original motorsyr styr resten. Märkte igår att den går lite snålt vid kallstart i minusgrader, så den vill dö, men i övrigt verkar det funka. Borde väl lägga på lite soppa när det är minus.
Mycket bättre att köra nu efter hjulinställningen och andra framdäck.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 02 maj 2022 20:14:23    Rubrik: Svara med citat

Glass o ballong-dag för MB:n idag, den blev godkänd på Bilprovningen! Smile
Har krokat i wastegatearna nu, och tänkte åka lite med den för att se att den funkar, och känna efter om jag ska sälja eller behålla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 05 maj 2022 23:21:36    Rubrik: Svara med citat

Kul, grattis SmileSmile

I vilken myser du mest? Merca eller BMW? Smile

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 06 maj 2022 08:09:31    Rubrik: Svara med citat

Den 'nya' 750:n har mest mysfaktor: bekvämaste sätena, tystast, bästa stereon och antagligen snabbast..
MB:n är mer en rolig retro-grej.
Förbrukningen verkar för övrigt ligga på 1l/mil med lite blandad körning till och från jobbet, lite på byn odyl. Känns som det är normal förbrukning för en sådan bil/motor/låda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 11 maj 2022 13:05:06    Rubrik: Svara med citat

Satt och plockade med lite bilder till denna (för annons), så jag slänger upp en bild på hur motorrummet ser ut numera.
Har lagt den i en MB-grupp på FB för 50k, får se om någon nappar.



20220320_150633.jpg

Motorrum
20220320_150633.jpg: 4.66 MB , Visad 107 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 14 maj 2022 20:09:54    Rubrik: Svara med citat

Idag blev denna såld till förra ägarens jobbarkompis Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006