Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Finnens BMW-tråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
more10
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 4974
Ort: Giant Valley

InläggPostat: 18 apr 2021 21:27:57    Rubrik: Svara med citat

Jag vet. Men det tar ett tag innan hjärnan kopplar om.
740-Volvo
740-Volvo?
740-BMW!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 30 maj 2021 07:48:45    Rubrik: Svara med citat

Läge för en liten uppdatering här, för nu är 325:an såld (till en 18-åring), så jag har bara dom galma V8:orna kvar.
540:n hänger i lyften för tillfället för att fixa ett avgasläckage, samtidigt passar jag på att byta stödlager och hardyskiva.
740:n rullar och går nu. Stör mig lite på dålig 'adaptiv' mjukvara för automatlådan som ligger kvar i sportläge länge direkt man gasat lite. Borde hitta ett chip från en senare årsmodell att stoppa i, dom gjorde tydligen lite ändringar på senare årsmodeller pga klagomål.

Har uppdaterat stereon på båda, jag har satt in en 'mp3-växlare' dvs en burk som ersätter original cd-växlare och spelar mp3 från minneskort/usb:
https://www.arcs-europe.de/car-moto-hi-fi/usb-sd-mp3-cd-wechsler/ncxus-v3-pro-bmw-usb-sd-mp3-cd-wechsler-interface-fuer-bmw-business-radio-und-business-cd-mit-bluetooth-a2dp-10-pin-adapter-kabel_686

Var tvungen att byta till en originalradio från -99 på 740:n för att det skulle funka, men hade tur och hittade en på skroten för 500kr. Har nördat mig lite och bara lagt in tidsenlig musik i 740:n också, dvs bara musik (=hårdrock) från -94 och äldre Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 09 jun 2021 20:32:17    Rubrik: Svara med citat

Klockrent att ha tidsenlig musik i bilen
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 09 jun 2021 20:54:18    Rubrik: Svara med citat

Jag har i flera år tänkt att jag kanske skulle vilja ha en BMW.
Det började nog egentligen när vi åkte till WM i leksaksbil med din 330 touring där back in the days. Smile

Vilken modell/årsmodell skulle du rekommendera för en nybörjare? Very HappySmile

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 10 jun 2021 07:49:12    Rubrik: Svara med citat

-M-bil om du vill ha en dyr och rolig entusiastbil, M3 till M5 beroende på smak Smile M3 E46 eller M5 E39 är mina favoriter.

-5-7-serie om du vill ha en bekväm bil att åka i. E39 och E60 är mina favoriter för 5-serie. E38 för 7-serie.

-3-serie, fattigmans sportbil. Billig och bra, rolig att köra. Lite sämre med komforten. Gillar E46, E90

Karosser generellt: Undvik kombi, dom är alltid sämre än sedan/cupé-varianterna. Mer ljud, sämre vridstyvhet, sämre luftmotstånd, mer krångel med allt som har med baklucka att göra (rost, torkare, mm)

Motorer: Ju större och mer effekt = bättre Smile Nyare motor = sämre (oftast). Undantag är väl delvis dom turboladdade 6:orna i typ 335, Manne vet säkert mer. Kom ihåg, en BMW med mindre än 6 cylindrar är ingen riktig BMW Smile Minst 200hk i en 3-serie är min gräns. Mer i dom större bilarna.

Växellådor: oftast inget bekymmer, men visssa automatlådor kan ha sina egenheter. Tendens att läcka från plast-tråg mm. Manuella lådor brukar inte vara något problem, förutom eventuellt koppling/dubbelmasse-svänghjul.

Skulle rekommendera en lite äldre välvårdad bil med hyfsat låga mil och ingen rost. När du hittar något intressant så kollar du biluppgifter.se och testar googla på eventella problem med den karossen och motorvarianten så du vet vad du ska titta efter när du kollar på bilen.

OBSERVERA, jag nämner inte ens d----l, för stenkrossar ska sitta i traktorer och lastbilar, inte i bilar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 10 jun 2021 23:13:20    Rubrik: Svara med citat

wrep skrev:
Jag har i flera år tänkt att jag kanske skulle vilja ha en BMW.
Det började nog egentligen när vi åkte till WM i leksaksbil med din 330 touring där back in the days. Smile

Vilken modell/årsmodell skulle du rekommendera för en nybörjare? Very HappySmile


Tänker du 1.5mm karossen eller 0.7 karossen? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 11 jul 2021 17:46:10    Rubrik: Svara med citat

Köpt någon BMW än Per, eller väntar du 10år till? Wink

Här pågår 'rullande renoveringar' på båda.

740:n har fått nya stift, ventilkåpspackningar och kamjustering och nya däck. Har åkt på den en del nu, och den verkar funka bra.

540:n har fått ny vindruta, och har beställt insugspackingar, 'vevhusventventil' och ventilkåpspackningar (igen). Köpte billiga Ridex och dom läcker.. köpte dyrare av märket Elring till 740:n och dom är täta, så det får bli att göra om och göra rätt..
Insugspackningarna är för att den går lite ojämnt på tomgången. Komptest visade bra komp på alla cyl. Tänkte köra en spridartest/tvätt när jag lyfter insuget också, har en sådan maskin på jobbet.
Skadade en lambdasensor när jag hade nere avgassystemet, hittade ny på jobbet, och den funkar klockrent efter att jag skarvat på en BMW-kontakt. Ligger runt litern på jobbpendling nu enligt färddatorn (dom brukar visa lite optimistiska siffror).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 14 jul 2021 12:46:34    Rubrik: Svara med citat

En liter milen på en optimistisk visning.. gulp.........
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 14 jul 2021 15:39:17    Rubrik: Svara med citat

Japp, Man kan ju köra en volvo 945 istället som också drar litern, men hur roligt är det?
Min erfarenhet är att en 6:a drar ca 0,8L, 8:a ca 1L, 12:a ca 1,2L på lite blandad normal körning.
Nyare motorer drar lite mindre, men krånglar mer/tidigare..

Sedan kan man ju fundera på totalkostnad per mil och börja jämföra, då spelar inte förbrukningen så stor roll jämfört med värdemisnkning mm på en nyare mer bränslesnål bil. Tappade tex 100k på 325:an jag hade i 7(?) år, och den var ju rätt begagnad när jag köpte den ändå. 100k blir många liter soppa..

Nackedlen med gammal skit är ju att man blir tvungen att skruva med dom en del..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 15 jul 2021 07:25:56    Rubrik: Svara med citat

Skruvandet tycker jag man överlever och varje gång man är klar känns det bra att man blåst någon bilverkstad på massa pengar. Rost däremot är jobbigt och det va därför jag sålde peugeot bussen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 18 jul 2021 16:09:49    Rubrik: Svara med citat

Nä jag har inte drömt något mer om BMW.. så det blir nog några år till Smile

Passaten funkar bra fortfarande så jag vet inte hur länge man ska spara den?

Den där bilen du hade förut med spån i oljan vad var det för motor i den? Var inte det också en v8?

Jag har egentligen inte åkt i någon annan BMW än din 330 tror jag så jag har ju egentligen inget belägg för mitt BMW-intresse SmileSmile

Vilka modeller satt 320hk M motorn i? Den har jag fått för mig är den bästa motorn?

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 19 jul 2021 07:06:33    Rubrik: Svara med citat

Japp, det var en modernare V8 som hade metallic-olja.. motorkod N62

M-motorn du tänker på borde vara S50B32 som satt i sena E36 M3. Dom tidiga hade 3,0, och dom sena hade denna 3,2L.
Nästa generation (E46) hade S54, också 3,2 men ca 340hk.

Ska du ha en M-bil så är det bara att slå till direkt, dom blir bara dyrare Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 19 jul 2021 13:56:02    Rubrik: Svara med citat

Jag såg att det fanns ingenting under 200k och E30 M3:a ville dom ha 500k för Shocked
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 19 jul 2021 18:49:06    Rubrik: Svara med citat

E30 m3 an va väl i butik? Tycker alltid dom tar ockerpris av någon anledning.
Du borde ha köpt min 2002:a en riktig bmw. Ja va alltså....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1174
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 20 jul 2021 07:04:47    Rubrik: Svara med citat

M-bilarna är dyra, dom äldre har gått upp en hel del, och dom nyare är också dyra för att dom är nyare Smile
Du kan kanske hitta någon för omkring 150k, men det kan innebära att den behöver jobb och eventuellt dyra delar. Delar som är specifika för M-bilarna är oftast dyra, speciellt motordelar. Verkar vara mer problem med dom nyare motorerna också, M5 V10, M3 V8 har bla problem med vevlager.

Samtidigt står dom sig i värde bra om dom blir omhändertagna, och det är roliga bilar att köra. (kolla min 'guide' i tidigare inlägg).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006