Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 29 jan 2018 20:26:17 Rubrik: FTX aggregatet |
|
|
Har börjat larma för rotorstopp intermittent men med jämna mellanrum.
Har felsökt två kvällar, men lyckas aldrig fånga rotorstoppet lajv.. Men kan ju konstatera att remmen slirar och det är lätt att med ett lillfinger stoppa rotorn.
Sitter en O-ring på remskivan som har mulat, om det ens sitter något av den kvar så är den kraftigt konkav.. Lät fingrarna rida på rotorn i spåret där remmen går och fingrarna samlade upp rätt mycket stoft, fragment av vad jag tror har varit en O-ring en gång i tiden.
Finns även suspekta märken på rotorn, ser nästan ut som att remmen fått frispel.. Men fattar inte hur den skall ha tagit sig dit uta natt hoppa av remskivan :S
|
En gammal O-ring? IMAG0683-20180129-181425955.jpg: 751 KB , Visad 234 Gånger, |
|
Konkav O-ring IMAG0690-20180129-181317283.jpg: 824.03 KB , Visad 230 Gånger, |
|
Suspekta märken på rotorn IMAG0684-20180129-181425202.jpg: 849.79 KB , Visad 249 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 30 jan 2018 00:05:18 Rubrik: |
|
|
Utomjordingar ?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 30 jan 2018 16:13:54 Rubrik: |
|
|
Dina kaniner?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 30 jan 2018 16:21:44 Rubrik: |
|
|
Östberg skickar ny rem, remskiva och O-ring på garanti.
Enligt dom beror det på fukt i aggregatet som gör att gummitätningarna till rotorn går trögare och nöter i sin tur ut O-ringen.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 30 jan 2018 22:22:21 Rubrik: |
|
|
Ok!
Vad gör man åt det fenomenet då?
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 30 jan 2018 22:46:00 Rubrik: |
|
|
Ingenting, frågade dom om det inte finns fuktlarm som kan stoppa rotorn och fick till svar:
"Finns inte någon inbyggd funktion för fuktmätning i aggregatet då tanken är att man inte ska få in speciellt fuktig luft under längre perioder. Däremot så kan det såklart bli så ibland under vissa temperaturförutsättningar osv."
Egentligen ska det räcka med med ny O-ring som dom ville skcika, men lyckades få dom att skicka ny rem och skiva också.. Just in case.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 31 jan 2018 23:08:39 Rubrik: |
|
|
Kan man inte ha en varvtalsmätare i stället. Den skulle ju fixa slirningar pga andra problem också. Ja alltså ha koll på differensen mellan skivvarvtalen.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
Postat: 01 feb 2018 01:02:08 Rubrik: |
|
|
Helt korrekt på dom roterande växlare vi har på jobbet så sitter det en magnet inslagen i rotorn och en givare som kollar att det kommer en "puls" innom en viss tid om inte så är fallet så lamar aggregatet,har bytt en motor/styrdon
på ett aggregat (stegmotorstyrning) där fanns en ingång färdigt för varvtalsvakt.
_________________ Varje "varför" har sitt "därför" |
|
Till överst på sidan |
|
|
NR Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 17 juli 2009 Inlägg: 361
|
Postat: 01 feb 2018 10:10:33 Rubrik: |
|
|
Vad beror fukten på. Är det dålig isolering på kanalerna på vinden. Det är oftast inte så mkt fukt inne.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 01 feb 2018 10:52:04 Rubrik: |
|
|
Sitter en magnet inslagen i rotorn här med, och en givare pulsar. Det är väl det som är rotorvakten och hur aggregatet larmar för rotorstopp. Men man kan ju tycka att styren bör stanna rotormotorn tills man kvittar larmet eller något och inte tuta och köra vidare.
Jag tror inte att rotormotorn är varvtalsstyrd på detta aggregat utan är on/off.
Det finns inga spår av fukt i aggregatet och inget har oxiderat heller. Min teori är att det är uteluften som stundvis varit riktigt fuktig pga vädret vi har haft.. Har haft kondons på utsidan av ytterglasen vissa mornar också.
Rotormotorn och O-ringen sitter på kalla/uteluft-sidan om rotorn.
På vinden är det endast uteluftskanalen som skall kondensisoleras, och det är den ju.. Hade den inte varit isolerad hade fällt ut kondens på utsidan av kanalen tänker jag och inte på insidan som rinner in i aggregatet.
Avlftkanalen har jag kondensisolerat också men till och frånluft är bara värmeisolerade med 45+95 mattor mot värmeförluster.
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|