|
Snillen Spekulerar 256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
|
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 08 dec 2014 20:36:33 Rubrik: Tråden om Turnigy rally 1/16 |
|
|
Jag tänkte lägga till en tråd om 'vinterbilen' här för dom som är intresserade (antagligen dom som jag kör med här nere på framsidan), och kanske som lite backup' för egna minnet också
Börjar med en liten länksamling på grejer jag köpt, eller som man kan ha nytta av.
*getting started* kanske man kan kalla det!
Bilen är alltså denna (Extreme-varianten, -mer om det senare):
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18765
Bytte fartreglage för det som följer med är lite 'grovt' i känslan, och går inte att programmera. Har kört med ett ZTW:
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?cPath=158_199_327&products_id=3028
Har nu även testat ett fartreglage från Hobbyking:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14630
och programmerare:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14631
-Ok i första snabbtest. Får köra en stund med det innan jag vågar rekommendera det istället för ZTW.
Så får man löda på en Deans-kontakt på fartreglaget också (om man köper ackar med deans):
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?products_id=4551
Har bytt styrservot till detta (i onödan kanske):
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?cPath=133_196_379&products_id=8564
Ett sk 'mini-servo' som passar rätt av på dessa.
Har kört lite med std-servot på driftbilen nu, och det funkar helt ok, så det är nog inte nödvändingt att byta servo.
Laddare för 220V:
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?products_id=6837
Laddare som kräver separat spänningsaggregat (ca 12V):
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31467
Exempel på ack som funkar bra (med deans kontakt):
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?products_id=5083
Sedan får man förståss ha en radio också, den plockar man lämpligtvis ur samlingen på hyllan, eller köper en enkel 2-kanalers rattradio som går på 2,4MHz-bandet. Kostar några hundringar för en sådan radio.
Senast ändrad av Rallyfinnen den 17 dec 2014 18:45:21, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 08 dec 2014 20:57:49 Rubrik: Felbeställningen.. |
|
|
Nu till den skamliga delen i historien..
Fick ett par kompisar intresserade av min bil, och fick order att beställa hem tre till. Klickade hem 3st Turnigy 1/16 rally, men det blev visst lite fel..
Det finns en 'vanlig variant' och en 'extreme edition', numera har båda borstlösa motorer vilket std-varianten inte hade innan. Min bil var en extreme edition, men jag beställde den vanliga..
Det finns nog inte en skruv som är samma på bilarna. Karossen är ungefär samma (ser likadan ut) och hjulen är samma men med annan färg på fälgarna.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__18766__1_16_Brushless_4WD_Mini_Rally_Car.html
Hela konstruktionen är klenare, och det finns färre justeringsmöjligheter, inga oljedämpare, inga kullager på hjulaxlarna osv.. Samma dåliga fartregalge som extreme-versionen, och det verkar som styrservot har väldiga problem att komma ihåg mittläget.. dessutom är servoräddaren så mjuk att hjulen inte vill följa servots rörelser. Vi bytte till ett Savöx micro-servo (ja denna har micro) och tog bort servoräddaren på den ena bilen, så blev den mycket bättre att köra: http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?cPath=133_196_375&products_id=4189
Justeringar:
Har flyttat främre 'stötdämparna' till yttersta hålen på stötdämpartorn och länkarm, och i bak har jag kapat fjädrarna två varv. Välkänt volvo-knep här ute på landet Testade även kleta lite FG diffsilikon i 'dämparna', osäkert om det gjorde någon skillnad, men bilen är illafall lite mer lättkörd än den var från början. Lite toe out och lite positiv camber i fram också.
Till bilens fördel kan man säga att den väger drygt 600g komplett med ack, jämfört med extreme edition som väger drygt 900g. Efter diverse provkörning så tror jag faktiskt man kan köra snabbare med denna tack vare vikten, men den är lurig att hantera med svajig fjädring skapligt överstyrd osv. En extreme edition kostar ca 100kr mer, och är en mycket bättre konstruktion!
Dessa tre bilar lär nog bli reservbilar, och någon av dom lär nog offras som reservdelsbil till dom övriga två väldigt snart..
Här ser man en fix jag gjorde på std-varianten för att få till geometrin i bak. Man fick en rejäl 'inverterad' camberförändring när fjädringen jobbade innan, med denna fix är den neutral.
Och så en fin fix på en knäckt bärarm..
Tre extreme-edition är nu beställda från kina. Dom fanns inte på lager i EU, och någon idiotbegränsning i frakt-beräkningen gjorde att jag inte kunde beställa från UK där dom fanns i lager!
Senast ändrad av Rallyfinnen den 17 dec 2014 11:11:44, ändrad totalt 4 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 08 dec 2014 21:34:57 Rubrik: Modifieringar, Extreme Edition |
|
|
Här tänkte jag skriva vad jag ändrat (och förhoppningsvis förbättrat) på min 'Extreme edition'. Fyller väl på här vartefter om det blir mer 'mods'. Lite bilder ska jag försöka fixa också.
Fartreglage:
-Bytt till ZTW som jag nämnde ovan. Även Turnigy-fartreglaget verkar ok.
Styrservo:
-Bytt till budgetservo från kullagergrossisten, so far so good. Även originalservo funkar.
Stötdämpare:
-Borrat om kolvarna så dom har 4st 1,5mm hål (2st 1mm från början?) Detta för att få mjukare dämpning på det hala underlag vi kör på. Kör med 600-olja i dom, för det var tunnaste silikonoljan jag hade. Har inte testat sedan jag gjorde 4 hål även på framdämparna, men tror det blir bättre. Detta borde vara motsvarande olja: http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?cPath=53_273&products_id=6295
-Dämparna som levereras med bilarna nu är aningen uppdaterade. Dom har o-ringar i silikon, andra fjädrar, och annan fjädertallrik (nedre änden på fjädern). Oringarna i silikon verkar lite överdimensionerade, så det går lite trögre, men tätar bättre. Detta kan göra att som blir lite för hårda i dämparna om man kör med min ovan nämnda fix. Kan behövas tunnare olja, andra oringar, eller bara att dom sliter in sig lite.
-Modifierat 'locket' till stötdämparhuset så att gummiblåsan ska kunna röra sig mer. Det sitter en 'hylsa' på insidan av gummiblåsan som gör att den inte kan röra sig så bra för att volymkompensera i dämparen. Pillade ur blåsan och fräste ner denna till ca 2mm höjd så den fortfarande håller blåsan på plats osv, men ger mer plats för blåsan att röra sig. Har gjort detta på framdämparna, får väl göra det i bak också..
Före:
Efter:
Har märkt att blåsan är lite hård, så man kan få lite morstånd i ett visst läge på dämparstången innan den 'ger vika'. Får klura lite på detta också.
-Eftersom oringarna slitit till sig på min bil så dämparna börjat läcka så satte jag shims för att klämma till oringarna lite så dom tätar mot kolvstången. Och så lite 'green slime' på dom också för lägre friktion.
Bakvagn:
-Fixat lite glapp, kletade lite snabblim i glappande hål på bärarm/hub och borrade sedan upp till rätt dimension.
-Plockat bort krängare, tycker inte den behövs på halt underlag
Framvagn:
-Flyttade styrstagens inre kulled till inre hålet för att få ett längre styrstag och mindre bump-steer. Blev mindre ackerman också, men det funkar..
-Testade köra stel diff fram (smältlim i diffen), gjorde bilen mycket snällare, men väldigt understyrd i snäva böjar. Märkte igår att smältlimmet lossnat och diffen var 'öppen' igen, funkade lite bättre i snäva svängar efter det. Kanske man lärt sig köra bilen också så man kan hantera den med öppen framdiff..
-Fixat glapp i styrning och hjulupphängning med samma metod som i bakvagnen. Glappande kulleder fixade jag med tunt skumgummi (från hörlurar) som jag satte en klick PTFE-fett på, och sedan klämde in det mellan kula och kulhandske. Stålhylsorna för framspindlarnas skruvar limmade jag fast i c-hubben, så skruven roterar numera i hylsan, istället för att hylsan roterar i plasten(mycket glapp där). Bilen är hyfsat glappfri efter allt detta faktiskt.
Dom senaste bilarna har en liten uppdatering här. Den nedre hylsan är låst med en extra skruv, men den övre är fortfarande lös. På driftern tog jag bort den skruven och limmade alla hylsor istället.
-Kapade 'ett varv' på framfjädrarna för att kunna sänka den ordentligt, men har nu skruvat upp den igen, så jag fick egentligen lite hårdare framfjädrar helt i onödan.
-Kopplat ur krängare, tycker inte den behövs på halt underlag
-Hjulvinklar: Lite toe out, och lite positiv camber. Inbillar mig den har för mycket caster, så jag tror jag fick lite bättre styrning i snäva svängar (med stora styrutslag) genom att kompensera med positiv camber.
Drivlina
Hade lite mycket drevljud i extremen när vi körde sist, så jag tog en titt på detta nu. Visade sig att 'axeln' till diff-pinjongen hade börjat gå ner sig i bak. Egentligen är det själva drevet som ligger i lagret, och det är lite dålig passning där, så det ligger väl och nöter när det rör sig. Hade isär och satte locktite mellan drev och lager, så nu ska det funka igen. Gjorde samma i fram också i förebyggande syfte, när jag ändå börjat. Bilden är från framaxeln, drevet ser likadant även om bakdrevet har en kort axel som stora motordrevet sitter på.
Kaross:
-Kapat ur hjulhusen lite för att slippa att det skrapade i hjulen (när jag körde den låg)
-Höjt karossfästena lite av samma orsak
-Borrat lite hål för att få lite circulation under karossen, för kylning av motor och fartreglage.
-Monterat vinge bak, en race-bil SKA ha vinge!
-Klistrat på dekaler, av samma orsak som ovan
Senast ändrad av Rallyfinnen den 17 dec 2014 18:56:30, ändrad totalt 5 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 08 dec 2014 22:05:07 Rubrik: Little Cosmos 1/16 Drift Car (RTR) |
|
|
Som vanligt så ska det ju spåra ur lite också..
När man sitter och klickar på nätet så blir det lätt ett och annat klick för mycket..
Efter lite surfande så konstaterade jag att det även finns en driftbil baserad på extrem-varianten..
Skillnaderna mot extrem-rallyn är annan kaross, andra däck, och en stel diff i bak (vad jag läst mig till). Ja, så verkar den ha bumper bak och led-belysning också.
Sedan såg jag att den fanns i lager i EU-lagret som RTR, så det blev ett klick på en sådan..
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=63251
Tanken var att man kanske kör den stumma diffen fram och tar däck från en std rally, så har man en med lite fräckare kaross.. eller reservdelsbil.. eller nåt.. jag var ju bara tvungen att klicka hem den
Update:
Denna kom i torsdags, så nu har den fått en genomgång på samma sätt som rallyn. Fixat dämpare, locktitat difflager, dekaltrimmat mm. Intressant notering var att EN dämparkolv hade fyra 1mm hål, dom andra tre hade två..
Hann prova lite kort i verkstan ikväll, och den verkar funka helt ok. Stela diffen sitter i fram och öppen i bak. Däcken som följde med var rena skämtet, -plastdäck! Dom har dessutom större sexkant än rally-fälgarna, så 1:10-fälgar passar på dom. Tog en uppsättning 1/10 hjul med foam på som jag testat på rallyn innan, dom är halkigare än rally-däcken, men ser lite fräckare ut istället
Har ställt den ganska hög för att få lite rörelse i chassit när man kör på halkigt golv, och få slipper man att däcken skrapar i karossen. Man kan nästan se lite likheter med en ur-quattro på driftern, med kort hjulbas och coupe-kaross.
Så här ser rally-stallet ut nu!
Senast ändrad av Rallyfinnen den 13 dec 2014 21:09:09, ändrad totalt 2 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 08 dec 2014 22:18:35 Rubrik: |
|
|
Är inte de där bilarna en kopia på ngn Kyosho-bil?
Driftingbilarna brukar ha tyngdpunkten långt fram har jag hört? _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 08 dec 2014 23:06:35 Rubrik: |
|
|
Det gör väl inget att du beställde fel. Dom kommer ändå bara köra 3 gånger och sen ledsna så lagren hinner inte glappa upp helt .hurvida dom är långsammare så ka du ju hänvisa till dina kunskaper i rc bil och resultatet från trollhättetävlingen. Så kör på bara och glöm inte ta betalt av dom som för extrembilen..... god luck. |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 09 dec 2014 10:33:24 Rubrik: |
|
|
Per: Jo extrem:en är delvis en kopia på mini-inferno, men ändå passar inte alla delarna riktigt som jag förstått..hjulaxel passar, C-hub passar inte, så mycket vet jag. Vad det gäller tyngdpunkt så ser drift-chassit likadant ut, skulle väl vara 'spool diffen' i bak som är lite lättare då. Du tror väl inte kineserna skulle tänka till, eller för den delen ens förstå hur grejerna dom kopierat ska användas?
Thomas: Har faktiskt skaffat lager för hela 10kr/st från KLG till std-varianten! Det är stora pojkar som jag leker med, så 500kr för en felbeställd bil är inga större problem Har ju redan beställt extrem-varianter från kina, så när dom kommer in så blir nog std-varianten reservbil. |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 09 dec 2014 10:48:04 Rubrik: |
|
|
Här är ett par bilder med Extrem:en på på vågar
Nu när jag monterat en vinge i bak så är nog viktfördelningen 50/50 skulle jag tro, och sedan får man ju säääkert en massa downforce också! |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 13 dec 2014 21:06:35 Rubrik: |
|
|
Har uppdaterat lite i tidigare inlägg.. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 13 dec 2014 22:47:16 Rubrik: |
|
|
Verkar vara riktiga kvalitetsvagnar det där..... |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 13 dec 2014 23:28:01 Rubrik: |
|
|
Kalle skulle döda för att bo i samma stad som dig Sam _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: 14 dec 2014 00:23:45 Rubrik: |
|
|
Hehe, tur han inte är här så får jag vara snabbast någon gång iallafall!
Thomas: jo, dom är ju byggda av dom där snedögda som kopierar utan att fatta hur det funkar.. Tycker ändå det är mycket 'bang for the buck'. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 14 dec 2014 03:48:30 Rubrik: |
|
|
ja kanske ska komma ner över julhelgen? |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 15 dec 2014 08:13:14 Rubrik: |
|
|
Va!? Inte billigt? Amen då går de ju fetbort.. |
|
Till överst på sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan bifoga filer i detta forum Du kan ladda ner filer i detta forum
|
|