Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 25 apr 2014 21:16:55 Rubrik: |
|
|
Kära vänner, nu jag håller på och bygger om styrningen i leksaksbilen, anledningen är att det är två fler glapp till vänster hjul (de två i parallellstaget) vilket gör att högerhjulet styr mer än vänsterhjulet skulle gjort vid motsvarande utslag. Den första ansatsen var att minska glappen i nämnt parallellstag, på bilden utfört i rostfritt med mässingsbussning (det som blänker strax nedanförvänster om höger styrstag är parallellstaget och inte bottenplattas som man kan luras att tro)
|
20140425_203857[1].jpg: 1.51 MB , Visad 368 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 25 apr 2014 21:25:27 Rubrik: |
|
|
Alternativ 1.
Detta är som jag tänkte först, att fästa styrstagen i parallellstaget och på så sätt minimera glappen och framförallt jämna ut dom mellan sidorna. I detta fall är det möjligen helt onödigt att kröka de två svingarmarna, eller? det som verkar dåligt med detta alternativ är bump steeringen, det verkar uppstå när svingarmarna ligger överst, parallellstaget på deras undersida och styrstagen på parallellstagets undersida.
|
20140425_194145[1].jpg: 1.17 MB , Visad 392 Gånger, |
|
20140425_194006[2].jpg: 1.2 MB , Visad 345 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 25 apr 2014 21:34:06 Rubrik: |
|
|
Alternativ 2.
Här ligger parallellstaget överst, svingarmarna i mitten och styrstagen på deras undersida. Minimal bump steering. I detta fall har man dock lagt till ett glapp per sida jämfört med Alternativ 1, även om man skulle kunna fästa servot i parallellstaget och på så sätt få lika antal glapp per sida. en annan fördel med detta alternativ är att parallellstaget skulle kunna ersättas av det stag som visas längst ner i den nedre bilden å på så sätt få en justering av ackerman utan att flytta kulor i olika hål.
|
20140425_202758[1].jpg: 1.47 MB , Visad 333 Gånger, |
|
20140425_004323[1].jpg: 1.35 MB , Visad 335 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 25 apr 2014 21:34:49 Rubrik: |
|
|
Vad finns för olika förslag och synpunkter på de olika uppläggen?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 26 apr 2014 16:26:12 Rubrik: |
|
|
Jag tycker inte något av alternativen ser bra ut... Blir alldeles för mycket overcenter rörelse på innre hjulet om du har infästningen i parallellstaget bakom kulleden i spindeln, sett uppifrån.
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 26 apr 2014 23:13:40 Rubrik: |
|
|
berätta mer.. som de va nu skiljde det mindre än en mm från att båda hjulen bottnade i sina respektive c-hubbar men de kasnke inte va de du syftade på?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 27 apr 2014 10:28:47 Rubrik: |
|
|
jag upptäckte igår att man med den gamla konstruktionen kan ändra bump steer genom att glida med svingarmarna längs de stolparna som dom tisser på, på samma stolpe sitter en 8mm distans som man alltså skulle kunna skiva upp å flytta ner så att svingarmen kommer upp1,5-2mm från ursprungspositionen, där nånstans tror ja man får ytterst lite bump steer, skulle de va alternativ 3? ändra distansen å stoppa i lager så svingarmarna slutar glappa?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 27 apr 2014 22:14:19 Rubrik: |
|
|
Alt 3 låter mycket bättre Man skall alltid köra på kiss-principen dvs keep-it-simple-stupid! så långt det är möjligt.
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 28 apr 2014 00:32:10 Rubrik: |
|
|
ja att göra ett å två hål i en bit går i regel bra, så fort de blir fler brukar man få glappet i maskin på olika sidor hela tiden..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 22 jun 2014 23:03:21 Rubrik: |
|
|
Idag körde vi Rallycross på Tullange-kindergarten banan
|
Ja fick punka kan man säga :) WP_20140622_005.jpg: 1.67 MB , Visad 352 Gånger, |
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 17 jul 2014 10:02:44 Rubrik: |
|
|
Tänkte gjuta damasker till drivknutarna eftersom hobbykiosks krympslang va så jävla oflexibel. Tryckte i form-a-gasket blått silikon. Ska bli spännande å se om dr mot förmodan härdar å om de kommer lossna ur formen... tog nåt dry wax som släppmedel. Ingjutsystemet tillverkade jag av en svkspad rrsmvagn till horbuggyn
|
20140716_221232.jpg: 1.17 MB , Visad 334 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 17 jul 2014 10:06:06 Rubrik: |
|
|
dom bli uppochner eftersom man måste fota uppochner för att skampung har satt blixten under linsen... djävlar!..
|
20140716_221157[1].jpg: 1.22 MB , Visad 337 Gånger, |
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 18 jul 2014 00:04:16 Rubrik: |
|
|
24h e inte nog torktid, luktar fortfarande ättika å är kladdigt på de koklerna som ja drällde när ja höll på..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 18 jul 2014 00:11:35 Rubrik: |
|
|
Är det inte så att så länge den är innesluten kommer den aldrig torka?
|
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallykalle Hell Spammer
Registreringsdatum: 28 december 2013 Inlägg: 219
|
Postat: 18 jul 2014 07:44:00 Rubrik: |
|
|
Så kan de va. Men tids nog torkar de inne i tuben så de kommer nog torka...
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|