Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Kalles WR8-Tråd
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 25 apr 2014 21:16:55    Rubrik: Svara med citat

Kära vänner, nu jag håller på och bygger om styrningen i leksaksbilen, anledningen är att det är två fler glapp till vänster hjul (de två i parallellstaget) vilket gör att högerhjulet styr mer än vänsterhjulet skulle gjort vid motsvarande utslag. Den första ansatsen var att minska glappen i nämnt parallellstag, på bilden utfört i rostfritt med mässingsbussning (det som blänker strax nedanförvänster om höger styrstag är parallellstaget och inte bottenplattas som man kan luras att tro)


20140425_203857[1].jpg


20140425_203857[1].jpg: 1.51 MB , Visad 368 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 25 apr 2014 21:25:27    Rubrik: Svara med citat

Alternativ 1.

Detta är som jag tänkte först, att fästa styrstagen i parallellstaget och på så sätt minimera glappen och framförallt jämna ut dom mellan sidorna. I detta fall är det möjligen helt onödigt att kröka de två svingarmarna, eller? det som verkar dåligt med detta alternativ är bump steeringen, det verkar uppstå när svingarmarna ligger överst, parallellstaget på deras undersida och styrstagen på parallellstagets undersida.



20140425_194145[1].jpg


20140425_194145[1].jpg: 1.17 MB , Visad 392 Gånger,


20140425_194006[2].jpg


20140425_194006[2].jpg: 1.2 MB , Visad 345 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 25 apr 2014 21:34:06    Rubrik: Svara med citat

Alternativ 2.

Här ligger parallellstaget överst, svingarmarna i mitten och styrstagen på deras undersida. Minimal bump steering. I detta fall har man dock lagt till ett glapp per sida jämfört med Alternativ 1, även om man skulle kunna fästa servot i parallellstaget och på så sätt få lika antal glapp per sida. en annan fördel med detta alternativ är att parallellstaget skulle kunna ersättas av det stag som visas längst ner i den nedre bilden å på så sätt få en justering av ackerman utan att flytta kulor i olika hål.



20140425_202758[1].jpg


20140425_202758[1].jpg: 1.47 MB , Visad 333 Gånger,


20140425_004323[1].jpg


20140425_004323[1].jpg: 1.35 MB , Visad 335 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 25 apr 2014 21:34:49    Rubrik: Svara med citat

Vad finns för olika förslag och synpunkter på de olika uppläggen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 26 apr 2014 16:26:12    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker inte något av alternativen ser bra ut... Blir alldeles för mycket overcenter rörelse på innre hjulet om du har infästningen i parallellstaget bakom kulleden i spindeln, sett uppifrån.
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 26 apr 2014 23:13:40    Rubrik: Svara med citat

berätta mer.. som de va nu skiljde det mindre än en mm från att båda hjulen bottnade i sina respektive c-hubbar men de kasnke inte va de du syftade på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 27 apr 2014 10:28:47    Rubrik: Svara med citat

jag upptäckte igår att man med den gamla konstruktionen kan ändra bump steer genom att glida med svingarmarna längs de stolparna som dom tisser på, på samma stolpe sitter en 8mm distans som man alltså skulle kunna skiva upp å flytta ner så att svingarmen kommer upp1,5-2mm från ursprungspositionen, där nånstans tror ja man får ytterst lite bump steer, skulle de va alternativ 3? ändra distansen å stoppa i lager så svingarmarna slutar glappa?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 27 apr 2014 22:14:19    Rubrik: Svara med citat

Alt 3 låter mycket bättre smile Man skall alltid köra på kiss-principen dvs keep-it-simple-stupid! så långt det är möjligt.
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 28 apr 2014 00:32:10    Rubrik: Svara med citat

ja att göra ett å två hål i en bit går i regel bra, så fort de blir fler brukar man få glappet i maskin på olika sidor hela tiden..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9793
Ort: Sorunda

InläggPostat: 22 jun 2014 23:03:21    Rubrik: Svara med citat

Idag körde vi Rallycross på Tullange-kindergarten banan Smile


WP_20140622_005.jpg

Ja fick punka kan man säga :)
WP_20140622_005.jpg: 1.67 MB , Visad 352 Gånger,


_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 17 jul 2014 10:02:44    Rubrik: Svara med citat

Tänkte gjuta damasker till drivknutarna eftersom hobbykiosks krympslang va så jävla oflexibel. Tryckte i form-a-gasket blått silikon. Ska bli spännande å se om dr mot förmodan härdar å om de kommer lossna ur formen... tog nåt dry wax som släppmedel. Ingjutsystemet tillverkade jag av en svkspad rrsmvagn till horbuggyn


20140716_221232.jpg


20140716_221232.jpg: 1.17 MB , Visad 334 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 17 jul 2014 10:06:06    Rubrik: Svara med citat

dom bli uppochner eftersom man måste fota uppochner för att skampung har satt blixten under linsen... djävlar!..


20140716_221157[1].jpg


20140716_221157[1].jpg: 1.22 MB , Visad 337 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 18 jul 2014 00:04:16    Rubrik: Svara med citat

24h e inte nog torktid, luktar fortfarande ättika å är kladdigt på de koklerna som ja drällde när ja höll på..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 18 jul 2014 00:11:35    Rubrik: Svara med citat

Är det inte så att så länge den är innesluten kommer den aldrig torka?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallykalle
Hell Spammer


Registreringsdatum: 28 december 2013
Inlägg: 219

InläggPostat: 18 jul 2014 07:44:00    Rubrik: Svara med citat

Så kan de va. Men tids nog torkar de inne i tuben så de kommer nog torka... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006