Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 16 feb 2014 18:36:49 Rubrik: Low-cost tändsystem |
|
|
Startar en ny tråd för detta istället. Kopierar in det jag skrev i andra tråden också, så allt ligger på samma ställe:
Tänkte bara dela med mig vad jag fick hem idag, och provmonterade lite snabbt och tog lite bilder.
Började med att jag råkade trycka på köp-knappen på ebay för någo vecka sedan, med tanken att vissa av delarna kanske kunde gå att använda som reservdelar. Konstaterade sedan att rotorn passar perfekt på zenoah-kona, även om den nog sitter lite längre ut än en Modellsport/Selettra-rotor. Detta kan vara en fördel om man ska köra std vev, eftersom Modellsport har en vev med längre axel för att få ut rotorn längre. Har inte kollat om kilspåret är i samma vinkel som originalet, men ser det inte som något större hinder ifall den inte är det, man kan köra utan kil också, och justera tändvinkel på rotorn.
Beroende på hur man monterar statorn så linjerar den bättre eller sämre med rotorn, på bilderna är statorn så långt ut att den går att vrida hur som helst(som på Modellsport), men i vissa lägen passar spolarna på statorn så man kan föra in den längre och den linjerar perfekt med rotorn. Kan man montera allt lite längre in, så blir det plats med lite större skovlar på fläkten också, innan dom tar i fläktkåpan.
Bilder:
Verkar vara samma tillverkare som gör svänghjul och tändspolar till CY och andra kina-motorer.
http://www.ebay.com/itm/190755802244?item=190755802244&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:DE:3160&vxp=mtr
53USD med frakt, fick den rätt i lådan, dvs ingen tull
Korrigering: Kollade ikväll, och rotorn funkar som ersättare för Modellsport. Samma polaritet, och tom kilspåret satt på samma ställe (mätt med ögonmått).
Kilspåret är lite för smalt för std kil, men det går ju att lösa. Köp ett kit så har du lite reservdelar också
Nu har jag måttat lite hur man kunde montera det i en motor med std vev. Det blir plats för bredare fläkt med std vev, så det borde bli skapligt flås för kylningen, Modellsports version är lite på gränsen kan jag tycka.
Behövs 'bara' att en viss herre med cnc-fräs kör ut en anpassad fläkt!
Jag har redan gjort ritningen, så det är bara att ta filen och skicka till fräsen..?
Har fortsatt nörda mig med tändsystem i helgen... (vissa bilder tagna med stroblampa, därför ser dom lite konstiga ut)
Slutsatsen är att man får gnista med kinatändingen
Rotor och spole är direkt kompatibla med Selettra, men polariteten på kina-statorn verkar vara omvänd, så den tänder 180grader 'snett' om man monterar statorn på samma sätt, man får alltså vrida stator eller rotor 180 om man byter stator. Man ser det på bilderna också. Kinastatorn har betydligt lägre resistans än selettra, vilket i teorin borde betyda att den inte backar tändning lika mycket på höga varv. Har inte kunnat testa detta då jag tyvärr inte kommer upp i så höga varv med min 'testrigg'.
Principen med backad tändning är 'i mitt huvud' ungefär en tidskonstant för laddning av kondingen i CDI-spolen. Högre serieresistans i spolen ger en längre fördröjning och gör då att tändvinkeln backas mer på höga varv. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 16 feb 2014 18:49:46 Rubrik: |
|
|
Har fipplat lite grann idag med fastsättning av statorn.
Saknade material för att göra distanser, tanken är att det ska vara aluminiumdistanser med 12mm ytterdiameter, 5mm hål, och ca 17mm långa.
12mm alu-stång som man hålborrar och kapar till rätt längd borde vara enklaste metoden?
Med 17mm distans sitter spolen ca 2mm från fläktkåpan (inte emot som på bilderna) och det ska även stämma med tidigare fläktritning.
fick ta bort lite material på plasten runt spolarna när jag satte den emot som på bilderna, men det borde inte behövas när den sitter 2mm längre ut.
Nu gäller det att 'produktionen' kommer igång med fläktar, och 'inköpsavdelningen' får hem några system till, så kan vi budgetkonvertera våra motorer
Om 'produktionsansvarig' känner för att göra distanserna så är det fritt fram, jag kan inte borra i min svarv, och gör jag det på annat sätt blir centreringen lidande..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 16 feb 2014 20:48:10 Rubrik: |
|
|
Jag har budat hem en Malossi/selettra elektronisk tändning.. Fast jag tror inte den passar i en zenoah.. har för mig att rotorn är 50mm i diameter!? Ahh, lägger upp den i en annan tråd när den dyker upp =) |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 17 feb 2014 21:18:25 Rubrik: |
|
|
Hörde rykten om att du kommit upp i moppeåldern
Känner till att dom har andra system med större rotor också. |
|
Till överst på sidan |
|
|
sx3 MuttroSpammo
Registreringsdatum: 17 februari 2011 Inlägg: 2930
|
Postat: 17 feb 2014 22:44:53 Rubrik: |
|
|
Hehe, har dock inte någon moppe (än), dock ett reed-case och 19mm förgasare och denna tändningen påväg. Det tråkiga är ju att man inte får ut någon spänning för att driva lysen osv, men enligt utsagor ska det ge en del stjuss i maskineriet.. Lutar åt att komplettera motorn med en 80cc D.E.P.S cylinder..
Tändningen är egentligen för stor för motorn, så man får inte på svänghjul/fläkt.. motorn ligger ju rätt blottad, så det kanske inte behövs någon fläkt.. alternativt får man försöka bygga vattenkylning. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 08 mar 2014 20:43:40 Rubrik: |
|
|
Jag tänkte att det kanske behövs lite 'proof of concept' för att inköpsavdelningen och produktion ska vakna till
Tog en gammal testmotor med tvåbultad CY-cylinder som 'testoffer'.
Gjorde först ett par distanshylsor i plast till statorn, men det var inte bra, plasten gav med sig när man drog åt bultarna. Använde istället 12mm rundstång i alu och borrade ett 5,5mm hål ungefär i mitten, då satt det fast. Längden på distanserna är lite drygt 18mm.
Tog en nerkortad kolvstoppare, och tog ut ÖD med den, skruvade in den ca1,8 varv, sedan satte jag på rotorn med tändmarkeringarna mot varandra och drog fast den vilket innebär en tändvinkel på ca 25 grader
Sedan spände jag bara fast motorn i ett skruvstäd för att kunna provstarta.
Ett par bilder:
Provstart:
http://www.youtube.com/watch?v=IdNw1Qjk9Go
Nu saknas bara fläkten |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 09 mar 2014 01:51:15 Rubrik: |
|
|
Den lät ju klart rapp på gasen iaf... den där vinner du sverigecupen med _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 27 mar 2014 21:54:49 Rubrik: |
|
|
Nu tänkte jag fylla på lite i rätt tråd igen
Kom en fläkt från CNC-fabriken idag, så det blev lite pyssel för att svarva till den.
Lite bilder:
Kollade lite hur den ser ut i kåpan:
Sedan satte jag upp den i svarven. Presspassning, så jag tog det sista utan bulten i mitten. Hålet var en aning koniskt, så det blev lite kärvt när jag skulle vända på fläkten.
Svarvade ner diametern på 'bakstycket' till samma som ytterdiametern för fläktbladen, tror det blev ca 87mm. Så var det att ta ner övriga bakstycket för att få frigång mot statorn. Fasade det i ytterkant bara för att jag inte tror det behövs så mycket material längst ut.
Blev ingen centrering mot rotorn. Med lite mer material så kunde man nog ha gjort en liten kant som centrerar mot ytterdiametern på rotorn, 36mm om jag minns rätt.
Fasade insidan på fläktbladen lite också.
Övriga konstateranden var att urtagen för M4 bultskallarna är lite för små, fick slipa lite på bultskallarna för det.
Körde den lite i special-maskinen tidigare i tråden, och den blåser ju luft, men definitivt mindre än originalfläkten. Får bli lite test på motor i helgen.
Har lite ideer på justeringar, få ta ett telefonmöte med 'leverantören' och se vad vi kommer fram till |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 27 mar 2014 23:16:43 Rubrik: |
|
|
Jag körde inget finskär i centrumhålet det va nog därför det blev koniskt, jag tänkte ju det som ett frigångshål bara. Urfräsningen för m4 orna går att öka. Jag testade med mina som jag har o h dom gick med sugpassning fritt. Trodde det skulle gå har fått för mig att mina m4 har stor skalle.
Jag glömde ringa hoppas du såg att centru hålet hade en liten kant inuti sig på någon millis ellef två som inte va helt centrerad.
Oups sorry. Nu kommer du väl inte kunna sova utan att ligga och fundera på det.
Testa den mot gabourfläkten också den är nog en bra referena för det absoluta minimumkravet på kapacitet.. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 28 mar 2014 09:16:47 Rubrik: |
|
|
Mina skruvar gick också i, men då satt dom lite snett, så när man skulle skruva dom i rotorn började det kärva. Dessutom verkade inte skallen helt centrerad, så det kärvade mer för varje halvt varv.
Jag såg kanten, den svarvade jag bort, så det var inga problem.
Gabours kvalificerar knappt som fläkt, den flyttar ju ingen luft alls Din är garanterat bättre.
Vi får väl höras i helgen när jag testat lite mer. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 28 mar 2014 10:19:42 Rubrik: |
|
|
Fötååååår...
Jag tänkte att gabours fläkt trotts allt verkade fungera om än precis på håret och att motorn gick lite varm
Så det är ju "minimum" kravet men att från typ 20 % bättre skulle va4a lagomt |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9793 Ort: Sorunda
|
Postat: 28 mar 2014 11:11:50 Rubrik: |
|
|
Är den här fläkten avpassad för rs5-motorn eller för en vanlig? _________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 28 mar 2014 13:04:05 Rubrik: |
|
|
Den är för en standard men kunden ger mig ju ett mått och sen svarvar han ner den till 87mm
Han kör inte bara med dubbel måttsättning utan även dold måttsättning verkar det som
Men det ska jag nog ta upp på telefonmötet.. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Rallyfinnen Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 13 augusti 2012 Inlägg: 1174 Ort: Stollebrunn
|
Postat: 28 mar 2014 14:38:39 Rubrik: |
|
|
Nu var det ju såhär alltså.. Varför jag svarvade ner den var för att fläkvingarna slutade på den diametern, tyckte inte det var någon större nytta att behålla större diameter endast på det bakre planet.
Per, hela denna tråden handlar om 'bolt on'-lösning för en helt vanlig motor med standard vev osv (hittills iallafall), och det är för detta koncept vi vill ha hem tändsystemen.
Vi beslutade att nedprioritera fläkten till rs5-motorn och prioritera upp detta, för det är detta som gäller om man ska vara snabbast denna säsong, bara så du vet |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 28 mar 2014 20:41:36 Rubrik: |
|
|
Fan också.. så det hela va mitt fel.. hmm tillbaks till ritbordet.. nää förresten jag skyller på bristfälligt ritn7ngsmatrial. Tänk lm jag hade gjort EXAKT som på ritningen |
|
Till överst på sidan |
|
|
|