Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Den stora quad/hexa/octo -tråden aka multirotor
Gå till sida 1, 2, 3 ... 54, 55, 56  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 12 okt 2012 08:30:07    Rubrik: Den stora quad/hexa/octo -tråden aka multirotor Svara med citat

Ja, efter lite PM med Per vart jag tvungen att starta en tråd om det hela!
jag är sugen på att bygga en flygfarkost och just dessa multikoptrar verkar roliga Very Happy

Kollade lite på hobbyking och hittade 2 chassin till "bra" pris:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26514__SIX_Glass_Fiber_Hexcopter_Frame_600mm.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23790__Turnigy_Talon_Hexcopter_V1_0_Carbon_Fiber_Frame_625mm.html

Sen ska man ju fläska på med elektronik också, hittade "plush" ESC på hobbyking, det är väl samma som du har Per? Dom verkar ju ha en vetting peng och blir inte så dyrt om man köper många Very Happy

Motorer är ju en jungel, men 700-100Kv i 28-35 storlek ska det vara iaf vad jag lyckats läsa mig till... finns dock massor att välja på och det är svårt att veta exakt vad man ska ha?

Kontrollerkort, hittade den du har Per, med display o grejjer du dealade loss från Finnen mot cylindern jag redan bytt bort mot min ollade tröja 004
Bra pris på den, och den kan nog göra det man vill!?
Kommer nog inte vilja köra nå GPS eller FPV på denna till att börja med..

Flygradio!? det finns ju 4 kanalre för 22$ på hobbyking.. verkar ligga bra i pris.. men kvaliteten!?!?!?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 12 okt 2012 19:42:55    Rubrik: Svara med citat

Ang radio så är den här populär tror jag... sett att det finns flera alternativa firmwares till den så att man kan få de funktioner man gillar.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html

Men en quad behöver bara en 4-kanalare om du inte skall ha ngn kamera osv.. så vill du supersnåla kan du köpa den billigaste eller få en hitec som jag tror finns kvar i garaget.. den är iofs inte 2,4 gHz utan 35MHz.

Plush funkar bra tycker jag men det senaste verkar vara nått reglage som de flashar med "simon k"-firmware men jag har inte satt mig in i varför och hur...

KK2 -kontrollern är enkel och bra med sin display.. den klarar olika konfigurationer också tex tri- quad- och hexa.

Vilken typ vill du bygga? Smile

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 12 okt 2012 20:18:50    Rubrik: Svara med citat

Om du vill bygga en 4-kopter kan du få köpa mitt gamla kort till bra pris Smile
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 12 okt 2012 20:33:47    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag har inte bestämt mig ännu, inte funderat överdrivet och har inte pengarna egentligen.. Men man måste ju planera ändå!

Quad är väl bättre på akrobatik medan hexa är stabilare och med större lyftkraft (uppenbart).. jag lär ju inte akrobatisera så mycket, annat än när jag är påväg att krasha den Very Happy

Jo läste nått om nån simon-k programvaraa på rcflyg, men jag tänkte aldrig mer på det.. reglagen duger nog som dom är till att börja med tror jag!?

Vad för motorer rekommenderas då?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 12 okt 2012 21:43:08    Rubrik: Svara med citat

Här finns specen på mina grejor:

http://www.warp7.se/forum/viewtopic.php?t=1753&postdays=0&postorder=asc&start=105

Tydligen så har jag dessa motorer Smile

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8622__2213N_800Kv_Brushless_Motor.html

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 14 okt 2012 22:52:03    Rubrik: Svara med citat

varför valde du dom motorerna? Vad ska man kolla på, när man ska välja motor?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 20 okt 2012 19:59:25    Rubrik: Svara med citat

La ett skambud på Uffes Hexa, eller ja skambud och skambud.. fick ihop nypriset på cirka 4250kr, så jag la ett bud på 2000kr, men då sa han Nja och att han skulle fundera.

Känner inte för att lägga mer, då kan jag lika gärna köpa en ny..

Sen känner jag mig inte hemma med Multiwii och arduPilot osv, dom verkar knöliga att pilla med.. Men samtidigt så kostar Naza multum..
Kolla på en Dji 550 med Naza, landar ju på 6 lock Evil or Very Mad Sen ska man ha en radio till det också!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 21 okt 2012 00:05:05    Rubrik: Svara med citat

Jo men då har du ju en fet plattform sen också Smile

Satsa på en hembyggd med KK2-kort tycker jag.. den kan du smida ihop på några hobbykvällar.

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 21 okt 2012 10:22:25    Rubrik: Svara med citat

Jo, det är sant! Den känns med användarvänlig ut än att köra ardupilot och multiwii, där måste man löda och köra skumma firmwares Very Happy
Såg att man kunde få Naza+GPS från bukten/grekland för 290€ jämfört med 375 från electronica och 4000 i sverige.

Fast enligt DJI/Naza så är det något vaj med dom senaste GPS'erna, nått FW fel.. Vet ej om man kan skicka direkt till dom, eller om man ska vända sig till ÅF, då vill man ogärna köpa prylarna från nån skum shop i EU
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 21 okt 2012 11:04:50    Rubrik: Svara med citat

Har du läst på om ardupilot och multiwii ? hur svårt är det på riktigt?
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 21 okt 2012 11:19:59    Rubrik: Svara med citat

Jag tror egentligen inte det är svårt när man satt sig in i det, vilket jag inte har.
Men grejorna kommer som byggsats och man ska löda det själv, vilket är out of my league, jag kan brytbultsskarva en aluminium 240, that's about it Very Happy

Fördelen med Nazan är ju att den är allt i ett, den gör samma saker som ardupilot+multiwii fast i samma lilla låda, inga nakna kretskort.

Och priset blir nära varandra i slutändan, när man köpt GPS modulen och alla sensorer.. Fördelen är väl att ardu+multiwii är open source om man vill labba själv med FW osv.

Nazan verkar lättflugen när man flyger med GPS'en igång som kompenserar för moder natur.

Hur många kanaler ska man ha på radio!? man kan jju switcha mellan olika lägen med knappar på radio om man vill, typ stänga av GPS och så.. klarar man sig på en 4 kanaLS eller ska man kolla på typ en 6 kanals?

Jag tänker ju inte på någon värsting sändare, men något i 1500 klassen, man kan få en ny DX6I från Spektrum för dom pengarna, eller så kan man hitta nån beggad DX7 eller 8 däromkring, Futaba är ju som vanligt.. fina grejor till högt pris och vid efterforskningar tycker folk att man minst skall ha en 8TG från Futaba = för dyrt för mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 21 okt 2012 11:27:25    Rubrik: Svara med citat

4 kanaler går åt för att styra. Sen måste du ha en till för varje extra grej du vill styra.. ett KK2-kort behöver bara 4 men med 5 kan du ändra lite grejer medan du flyger.. Jag har 12-kanaler på min fläsksändare och 6 på den lilla.
Men jag har "bara" en 9 och en 7kanals mottagare till 2,4GHz modulen.

som ex gör Funcuben åt alla 7 kanalerna med alla servon till flaps osv..

Jag tycker du skall kolla på den där turnigy 9x eller vad den heter.... finns olika specialfirmwares osv till den tror det är mycket "bang for the buck"

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 21 okt 2012 11:30:51    Rubrik: Svara med citat

Okej, dock känns det som att om man nu köper en hexa vill man ju inte vara dumsnål på radioutrustningen när resten av prylarna kostar deg..

Men 6-7 kanaler och uppåt är att föredra alltså
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 21 okt 2012 11:34:50    Rubrik: Svara med citat

Ja ska du styra en kamera osv går det åt 3 kanaler bara till den..
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 21 okt 2012 11:39:19    Rubrik: Svara med citat

Okej, inte tänkt på det, sett att Naza stöder 2-axis kamera, att den vrider kameran beroende på om koptern lutar eller ej.. men det sköter den ju automatiskt..
Men det är klart om man vill köra någon mastodont styrning till kameran så lär man väl behöva fetare radio.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 54, 55, 56  Nästa
Sida 1 av 56

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006