Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Patent för mina skridskobindningar

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
more10
Spambot

Registreringsdatum: 13 oktober 2006

InläggPostat: 29 nov 2006 21:50:38    Rubrik: Patent för mina skridskobindningar Svara med citat

Jag håller på att slutföra konstruktionen av mina bindningar för långfärdsskridskor. Jag tror dom blir himla bra. Så bra att jag funderar på att söka patent på dom. Inte för att jag tror att jag kan bli rik på det, men jag vill kunna skriva uppfinnare i telefonkatalogen.

Vem vet något om patent? Vad kostar det till exempel? Hur gör man?

Mårten
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
I-B
Outlaw Spammer

Registreringsdatum: 12 oktober 2006

InläggPostat: 30 nov 2006 00:52:41    Rubrik: patent- och registreringsverket Svara med citat

Kolla här... http://www.prv.se/

deal lycka till Smile

http://www.prv.se/om_prv/prislista/patent_ansokningsarenden.html

http://www.prv.se/patent/start.html

Senast ändrad av I-B den 30 nov 2006 01:01:30, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
orre
Outlaw Spammer

Registreringsdatum: 10 oktober 2006

InläggPostat: 30 nov 2006 00:53:30    Rubrik: Svara med citat

Ska väl igentligen bara svara nepp vet inget, men jag har hört.

Patent är knepigt eftersom det bara är lokalt, regionalt, nationelt,
nordiskt, europeiskt, osv, avslutas med världs patent priset stiger kopiöst med stegen.
Sen är det bättre, enklare att skydda en tillverknings process
(typ som "goretex" gjorde)

sen ett tips jag fick av en uppfinnare, lägg ut all info på en hemsida där ingen egentligen är interesserad av att sno din ide (warp7.se tex)
så att din ide är väl dokumenterad.
Sen om någon skulle börja tillverka kopior på dina bindningar så kan du börja bråka om stöld av ide.

Spambot

Registreringsdatum: 11 oktober 2006

InläggPostat: 30 nov 2006 13:04:33    Rubrik: Svara med citat

Det spelar ingen roll hur många miljoner du lägger på ett patent - det som spelar roll är hur många miljoner du kan avända för att försvara det.
Bara för att du har ett patent betyder inte det att nån annan bryr sig.
Ingen tänker lyfta ett finger för att hjälpa dig om det skulle peza - utan att du betalar storkovan först.
Tipset om att dokumentera konstruktionen på nätet är bra - det ger antagligen ett bättre skydd, som dessutom är mer eller mindre gratis (detta beror enligt wrep på om du vill ha mp3 eller porr på din site)

"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!"
Till överst på sidan
Toomuch
Spambot

Registreringsdatum: 13 oktober 2006

InläggPostat: 01 dec 2006 00:08:03    Rubrik: Svara med citat

Det kanske är så att sture har rätt men eftersom det är så otroligt pesimistiskt tänkt (är lite hård) så håller jag lite mer på görans inlägg,
När vi kollade möjligheterna så kostade en första koll om det skulle gå att få patent å om det fans liknande "konkurerarnde" saker som skulle göra det svårare att få patent bara just för att dom va så lika..
Det kostade fem tusen kronor, vad som sas då va att troligtsvis skulle patentet ges men vi va lite för fega för nästa steg va 25000 kr å man va inte säker dom hade ju sagt troligtsvis.
Det här är ju10 år sen så det kanske ha ändrat sig sen internet kom till världen..Smile
Men hade vi fått patent då så hade vi "ägt" konceptet å ingen i sverige hade fått härma det..
Nu är det ju mycket utländsk arbetskraft och utländska företag å öppnare gränser med eu osv så det kanske är det som gör det kört..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
orre
Outlaw Spammer

InläggPostat: 01 dec 2006 00:41:10    Rubrik: Svara med citat

Toomuch skrev:
Nu är det ju mycket utländsk arbetskraft och utländska företag å öppnare gränser med eu osv så det kanske är det som gör det kört..

Det är just det som ställer till det lite, patent i Sweden, i princip bara att tillverka delen i Polen istället.
Eller ändra lite grann så kanske man kan tillverka den i Sweden too.

Spambot

InläggPostat: 03 dec 2006 16:39:02    Rubrik: Svara med citat

orre skrev:
Toomuch skrev:

Det är just det som ställer till det lite, patent i Sweden, i princip bara att tillverka delen i Polen istället.
Eller ändra lite grann så kanske man kan tillverka den i Sweden too.

Nja - det riktiga problemet är att om någon tillverkar en exakt kopia i Sverige så har man inget att hämta ändå - tyvärr!
Du måste nämligen själv ståför alla rättegångskostnader tills fallet är avgjort.
Om motparten inte har lust att bli av med rätten att göra kopior - behöver han bara överklaga allt ni säger, begära förtydliganden osv tills era pengar är slut.
Sorry.
Patent är till för storföretagen.

Till överst på sidan
orre
Outlaw Spammer

InläggPostat: 03 dec 2006 17:45:34    Rubrik: Svara med citat

Nja där har du väl lite fel sb-41.
Har man en bra idé ska man väl skydda den på något sätt, så att om någon skulle börja tillverka den, kan man sno royalyt (stavning).
Snubben med musen tex.

Spambot

InläggPostat: 03 dec 2006 18:22:26    Rubrik: Svara med citat

orre skrev:
Nja där har du väl lite fel sb-41.
Har man en bra idé ska man väl skydda den på något sätt, så att om någon skulle börja tillverka den, kan man sno royalyt (stavning).
Snubben med musen tex.

"Royalties"
Snubben med musen (Lantz) är den enda uppfinnaren i Sverige som har resurser på flera hundra miljoner att skydda sina patent med - tror du att han har fått ett enda öre för GPS navigeringen tex? Musen? Färggrafik har han fått en del för - men ett antal stora tillverkare (de flesta idag) struntar helt enkelt i att betala.
Du kan få låna boken om honom av mig - rätt intressant läsning. Och den har fått mig att byta till neggoinställning ang patent...

Till överst på sidan
orre
Outlaw Spammer

InläggPostat: 03 dec 2006 19:15:48    Rubrik: Svara med citat

Men har han inte byggt upp förmögenheten någonstans ifrån Question
Fick för mej att det var via musen och grafiken.

Men det är väl med honom som med troligtvis alla andra, ligger skumma
affärer någonstans lågt bak i tiden för att komma igång.

Spambot

InläggPostat: 04 dec 2006 13:47:22    Rubrik: Svara med citat

Enligt vad jag har förstått har han tjänat storkovan på grafikpatentet tack vare att IBM direkt betalade royalty utan att bråka. Sedan dess ligger det av någon anledning i IBM´s intresse att hjälpa honom med kostnader för att skydda patentet.
Kanske för att inte ge sina konkurrenter någon fördel av att inte betala.
GPS navigeringen är antagen som standard för både flyg och fartyg över hela världen - och är värd alldeles för mycket pengar för att någon ska våga betala helt enkelt.
Grejen är att ett patent inte är något skydd överhuvudtaget. Det är till för att visa vem som var först med en viss ide om en tvist skulle uppstå. Processen att slå en fuskare i huvudet görs som ett civilrättsligt mål (tror jag att det heter). Ett sånt bekostar man själv = dyrt.
Det händer ofta att stora företag snor patenterade ideer av varandra, kostnaderna för att reda ut dessa problem kan användas som tillhygge om man tror att motparten har mindre tillgångar än man själv har. Det kan vara ett billigt sätt trots allt att försätta konkurrenten i ekonomiska problem. Vem som har fel har inget med saken att göra.
Lantz blir stämd för grafikpatentet stup i kvarten - ett exempel var när han var tvungen att infinna sig i en domstol i Sydafrika för att redogöra för sin del av sanningen. Det gick fort att reda ut eftersom han hade rätt - men han var tvungen att resa och ödsla tid helt i onödan. Motparten hörde hemma i Asien, domstolen i Sydafrika var bara för att göra det jobbigare för honom.

Till överst på sidan
sb-41
Spambot

InläggPostat: 04 dec 2006 13:50:25    Rubrik: Re: Patent för mina skridskobindningar Svara med citat

more10 skrev:
Jag håller på att slutföra konstruktionen av mina bindningar för långfärdsskridskor. Jag tror dom blir himla bra. Så bra att jag funderar på att söka patent på dom. Inte för att jag tror att jag kan bli rik på det, men jag vill kunna skriva uppfinnare i telefonkatalogen.

Mårten

Dokumentera dina bindningar på nätet se till att dom heter nåt flashigt som Moore10 Performance Skates, så är du odödlig oavsett hur många som gör kopior. Dina kommer ju alltid att vara originalet...

Till överst på sidan
orre
Outlaw Spammer

InläggPostat: 04 dec 2006 18:15:35    Rubrik: Re: Patent för mina skridskobindningar Svara med citat

sb-41 skrev:
more10 skrev:

Mårten

Dokumentera dina bindningar på nätet se till att dom heter nåt flashigt som Moore10 Performance Skates, så är du odödlig oavsett hur många som gör kopior. Dina kommer ju alltid att vara originalet...

Så skulle jag osso göra, enligt mitt första inlägg.
Följande inlägg är mest funderingar ur min synvinkel

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum